9 468 läst · 11 svar
9k läst
11 svar
Ta bort cement från kakel
Jag har tagit ner några kakelplattor i köket och vill återanvända dem på ett annat ställe i köket. Det sitter kvar cement på baksidan av plattorna och vill få bort det innan jag sätter upp dem på det nya stället. Jag har testat att lösa upp bruket med citronsyra och till viss del fungerade det, men det mesta sitter fortfarnade kvar. Någon som har bra tips för att få bort det?
Och nej, det är inget alternativ att istället köpa nya, för jag har inte lyckats hitta samma färg och storlek som de gamla.
Och nej, det är inget alternativ att istället köpa nya, för jag har inte lyckats hitta samma färg och storlek som de gamla.
Jag tror tyvärr det enda är att skrapa, knacka med något vasst.
Besserwissern påpekar också att det visserligen är en cementbaserad produkt på baksidan av dina plattor men i dagligt tal brukar det kallas fix!
Besserwissern påpekar också att det visserligen är en cementbaserad produkt på baksidan av dina plattor men i dagligt tal brukar det kallas fix!
Dags för en uppdatering.
Så här gjorde jag:
1. Låt plattorna ligga 24h i utspädd saltsyra.
2. Skrapa och stålborsta bort allt som är löst och uppmjukat.
3. Upprepa steg 1 och 2 en gång till.
4. Skölj noga.
5. Klart.
OBS, använd gummihandskar och skyddsglasögon.
Så här gjorde jag:
1. Låt plattorna ligga 24h i utspädd saltsyra.
2. Skrapa och stålborsta bort allt som är löst och uppmjukat.
3. Upprepa steg 1 och 2 en gång till.
4. Skölj noga.
5. Klart.
OBS, använd gummihandskar och skyddsglasögon.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Hur pass utspädd saltsyra använde du (inser att detta är fyra år senare)? Inga skador på framsidan av kakelplattan?S svenstad skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Riva / Få bort cementplintar med armeringsjärn
Grund & Markarbeten -
Hur ovärt är det för mig att ta bort oljetank och cementplatta?
Grund & Markarbeten -
tagit bort tät plastfärg, råd om puts/cement
Byggmaterial & Byggteknik -
Cementfog. Hur tvätta bort. Från händer! :)
Golv -
Ta bort gammal cement i cementblandaren
Verktyg, Maskiner & Fordon