D
Har ju fått en del hjälp så. Om man räknar in muren har jag nog kört hälften av allt själv, resten har vi varit 2 pers. Sen har jag förberett för nästa dag på kvällen när barnen somnat (luckra jord o lasta skottkärror). Men visst, vilja, goda vänner och en god relation med hustru och barn, så är det mesta gjort :)
 
D
Vi bor nära tippen, men har ändå gått 2 tankar bensin.
 
D
En stor hög med grävd jord på en byggplats vid skymningen med en röd bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bestämde mig för att köra ett pass till. Har byggt hög. Tänkte försöka hinna 4 lass imorgon med. MINST!!
 
D
Gräver nog ur allt till nivån jag är på nu. Ca 30-35 cm, sen sätter jag upp snören och skrapar det sista till 35, så jag får fall påt.
 
D
Fast slutar säkert med att jag tar 40cm ändå. Blev så med muren. Försökte köra 40, men det råkade bli 50 typ. Så slutade med att jag fickta mer överallt
 
Hur många kilo har du gått ner sedan första spadtaget?
 
D
Person visar upp sina muskler med flexade armar och synlig rygg i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga. Men bonnabränna o lite "ryggrutor" kanske
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
D
Skämtar här på gatan om att detta blir istället för värnplikt. Nån sa "ja, blir du klar med det där, så räknas du som karl" sen småretades han med "nu är det bara 75 lass kvar" :(
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D
fick ut bärlagret, och paddat. sen gick drivremmen sönder och fick byta padda.

hade en 280 kgs först och paddade i lager. sen har vi haft en 145 kgs till det sista.

har lagt på stenmjöl nu på hela ytan. ska padda imorgon och se till att jag ligger någon/några centimeter över vad jag behöver.

fick tips att lägga stenen en halv cm över färdig nivå, då det kommer sjunka lite. jag gör nog så.

tror nog jag får på första stenen inom några veckor :D
 
D
gått åt 45 ton bärlager 0-32 och 12 ton 0-8 (stenmjöl kallar jag det).

tror jag grävt typ 40-50 kubik eller nåt. har inte räknat. men 150-200 lass till tippen nu. har dock kört massa asfalt och massa sten som var här när vi flyttade hit.
 
D
det blev utgrävt ca 30-35 på uppfarten. Det var OK underlag precis framför garaget, men på sidorna av uppfarten var det lera, och där har det grävts 40-45 cm.

la i duk och bärlager. har kört med paddan var 5e centimeter. tycker det känns välpackat nu.

när bärlagret var paddat, låg det 9-11 cm under färdig nivå. markstenen är 6 cm, vilket betyder att det blir ca 3-5 cm stenmjöl på ytan.
 
Bra med 5mm ovan kant för stenen du tänkt lägga.

Imponerande jobb du gör!
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Tack så hjärtligt. Det har varit tungt. Det är fascinerande vad mycket man lär sig om livet genom att skaffa familj och hus. :)
 
D
Såhär ser det ut. Ska städa lite på tomten innan stenarna.

Byggarbetsplats med grus, verktyg och släpvagn utanför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Område i förberedelse för stenläggning med synligt 0-8-grus, skottkärra och byggmaterial nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn grusdrivväg med skottkärra och del av bil, tomten behöver städas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

0-8-gruset blev lite vågigt. Men överallt ligger det lite extra. Någon som har tips på billig infälld belysning till marksten? Någon som har bra tips på avdragsbanor?
 
Avdragsbanor har jag ett bra tips om... Får du tag på T-stål funkar det utmärkt enligt mig!
T-st%C3%A5l-270x179.jpg

Tryck ner den vertikala sidan i 0-8 gruset så sitter det stabilt.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.