20oz skrev:
Uj, uj, uj!

Inte roligt alls. Men som jag såg här ovan så är det bara att ta kontakt med en bra jurist/ advokat. Finns inte mycket annat att göra i erat läge tror jag. Vissa firmor inom bygg sätter sådant här i "system" och vrider ur trasan det mesta möjliga.
/Peter
Jo, vi har sedan några veckor varit i kontakt med en advokat som håller på och går igenom fallet från början tills nu, enligt honom ska det här lösa sig till min fördel då Kvalitetshus har kraftigt brutit mot ingångna avtal och överenskommelser, både skriftliga och muntliga.

Och precis som Kajjenne skriver så känner vi igen oss, precis så lät det när vi skulle bygga vid havet strax norr om Göteborg, de ville in på nya marknader... Det är otroligt mycket folk i sommar/höst som varit framme och kommenterat huset i positiv bemärkelse och frågar vem som designat (Vi själva) och vem som levererat material och byggt det etc... så när vi berättar om hur det fungerat för oss med Kvalitetshus så är de inte så nyfikna på att bygga med KH längre, om det varit tvärtom att jag varit positiv hade det säkert stått 3-5 kvalitetshus villor i området till nu, det har byggts ca 50hus i närområdet sedan 2004 och de flesta har byggt på referenser i området. Jag har själv en granne som byggt med Trivsel och det fungerade otroligt bra och det har han berättat för alla hur bra det fungerade och jag tror trivselhus har byggt nästan 10 hus till där inom 3km... en nöjd kund ger ju 5 nya...en missnöjd kund kan ju göra att man tappar 50affärer, jag förstår inte varför en del husleverantörer inte tänker mer så...vad är 100tusen hit och dit i jämförelse med bra PR

Hoppas verkligen att det löser sig för er tillslut, även om det ni gått igenom aldrig kan kompenseras med pengar... Och TACK för varningen, Kvalitetshuskatalogen - som låg på köksbordet!!! - åkte raskt i pappersåtervinningen!!!

Av min erfarenhet kommer ni inte få nått av att stämma dom, dom är experter på att komma undan, säljbolaget kommer att sättas i konkurs och inte ha några som helst tillgångar. Det är inte första gång dom misssköter sig!

menlycka till!

:'(

HR skrev:
Av min erfarenhet kommer ni inte få  nått av att stämma dom, dom är experter på att komma undan, säljbolaget kommer att sättas i konkurs och inte ha några som helst tillgångar. Det är inte första gång dom misssköter sig!

menlycka till!

:'(
Tack tack, jag håller enligt avtalet 5% fortfarande så det finns ju detta att dra av i första läget om de nu sätter bolaget i konkurs, med den negativa PR det skulle innebära är jag tveksam till om de verkligen skulle sätta säljbolaget i KK

KH skulle bygga om 3st pelare åt mig sedan i somras pga att det var fel på dem, de skickade några snickare i början på november till slut efter mycket påtryckning från oss som gjorde jobbet, men de bröt sönder flera färdigmålade panelbrädor vid garaget o bara slängde på tomten så det såg förjäkligt ut både på huset och bredvid. Detta lovade de att åtgärda omgående men inget hände och kring Lucia lovade Kvalitetshus att det definitivt skulle vara åtgärdat före jul då vi skulle ha en del folk hemma och inte roligt att visa upp ett nytt hus med sönderbruten panel vid garaget... Julen närmade sig och julafton kom...julen gick.... ingen har åtgärdat någonting över huvudtaget >:(

Hej!
Hur går det för er? Finns det en dialog eller är det kalla kriget som gäller? Har det hänt något sedan sist?

Usch, det låter verkligen inte roligt. Hoppas det löser sig, till er fördel.
Är det nån som har nåt tips på var man hittar en byggrådgivare och vad det skulle kunna kosta för en villa i Stockholmsområdet?

Det har tyvärr inte löst sig, de skulle komma hit vecka 2 men fortfarande har inget hänt och ingen har varit här.
Som kund blir man fullständigt ignorerad av dem när man försöker få upprättelse, Kvalitetshus har inte varit här i huset sedan i juni 2006 för att försöka reda ut de problem och oklarheter som finns.

Hej Magnus,

Detta känner vi igen, vi skulle haft inflyttning vecka 27 och har fortfarande inte kommit in i vårt bollebygdshus. Avtal och kontrakt betraktas som rekommendationer och av säljaren ser man inte ett spår ...

Håll inne med de pengar som finns, och ge dig inte för du har goda möjligheter att få rätt om avtalet skrevs 2005 eller senare.

/MF

Hallå där. Lider med er, hoppas allt löser sig! Ville bara varna för en annan totalt oseriös hustillverkare: Designvillan.... Låter identiskt med Kvalitetshus sätt att göra affärer på... Man undrar ju om det finns nån rättvisa? Kanske skulle jag be mina barn starta upp en husfirma!! Dom skulle fixa det bättre!! Skämt åsido med tragiskt är det.
Ha det gott

Bra att ni skriver om detta. Jag har läst igenom ett par standardavtal från hustillverkare och kan säga att klausulerna om betalningens erläggande är till kraftig nackdel för konsumenten. De flesta skall ha i princip full betalning innan leverans vilket man aldrig skall gå med på som konsument. Gäller bl.a. Trivselhus som några skriver gott om.

Pengar är trots allt det starkaste motmedlet man har. Att ställa in betalningar på ynka 5% av kontraktssumman i ett tidigt skede skulle enbart bemötas med ett leende från andra sidan.

Mitt råd till samtliga som trots allt väljer att anlita en kataloghustillverkare är att låta en advokat med erfarenhet kontrollera avtalshandlingarna.

Själv lutar jag åt att bygga själv i någon form av mycket delad entreprenad, vilket givetvis kräver stort kunnande men å andra sidan sannolikt är mycket lönsamt.

Snailman
Lekamraten skrev:
Mitt råd till samtliga som trots allt väljer att anlita en kataloghustillverkare är att låta en advokat med erfarenhet kontrollera avtalshandlingarna.

Själv lutar jag åt att bygga själv i någon form av mycket delad entreprenad, vilket givetvis kräver stort kunnande men å andra sidan sannolikt är mycket lönsamt.
Önskar bara att vi lät advokaten se igenom allt först, men det lät ju så bra och allt lovades så vitt och godtrogen var man. Men nu har vi en advokat som håller på och ser igenom den här lekstugan. vill inte kommentera mer här ännu om de kanske läser här.
/M

Hej!
Undrar bra hur det gått? Har ni fått någon rätsida på detta ännu?

BAN: Nej absolut ingen rätsida på någonting tyvärr. KVALITETSHUS lyser helt med sin frånvaro precis som om vi som kund inte excisterar, de har inte varit på plats sedan 20/6 2006! De skulle senast komma vecka vecka 2 i år men kom aldrig och sedan dess har de heller inte hört av sig för att försöka rätta till alla problem och fel de lovat tidigare och nu har det gått ytterligare 3 månader.

magnuso skrev:
BAN: Nej absolut ingen rätsida på någonting tyvärr. KVALITETSHUS lyser helt med sin frånvaro precis som om vi som kund inte excisterar, de har inte varit på plats sedan 20/6 2006! De skulle senast komma vecka vecka 2 i år men kom aldrig och sedan dess har de heller inte hört av sig för att försöka rätta till alla problem och fel de lovat tidigare och nu har det gått ytterligare 3 månader.

Nu har det gått ytterligare 2månader och ingen har varit här och fixat fel eller kommit med förslag till åtgärd eller betalt ut ersättning, vi har fortfarande uppbruten panel ca 7m bred och 20cm högt på garagets utsida sedan de skulle laga ett tidigare fel i oktober 2006...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.