L Lateralus skrev:
Nu har en till hittat till denna tråden. Jag började läsa efter att ha kommit över en maskin till ett ganska bra pris på blocket och tillbehören som följde med var en ren bonus. Känner mig dock inte helt säker på att avgöra huruvida tillbehören jag fått är säkra att använda eller inte, så jag tänkte lägga upp lite bilder på dem här. Börjar med en bild på maskinen:

[bild]

Fick även med en låda med en kutter och några stål.:

[bild]

Närbild på kuttern i lådan:

[bild]

Närbild på kuttern som satt på maskinen:

[bild]

Kuttrarna ser jag ingen större skillnad på, men någon av siffrorna på skiljer lite.

Så, är det något som är användbart? Något som ska skrotas?
Tycker kuttern ser bra ut, se till att låsstiftet/stiften finns och att det är ordentligt ådraget så är det bara att provfräsa.
 
Eftersom de inte har spånbegränsare bör de inte köras med handmatning. För användning med matarverk är de OK. Jag är inte vertikalfräsexpert, så jag kan möjligtvis ha missuppfattat läget.
 
Förnuftsmässigt har matiasp helt rätt.

Juridiskt är man i kriminell när man använder bett utan spånbegränsare i yrkesbruk. Praktisk sett gör inte spånbegränsaren någon skillnad alls när man använder matarverk. Med andra ord kan man tillåta sig att vara litet kriminell och köra med bett utan spånbegränsare när man använder matarverk.
Varenda snickeri som jag känner till är kriminella när de kör med bett utan spånbegränsare. Med eller utan matarverk. Eftersom det skulle innebära omedelbar konkurs att tvingas byta ut alla bett mot nya med spånbegränsare.
 
Heimlaga antigen är du igång igen och tillämpar finska lagar på ett svenskt forum igen eller så far du med osanning. Om det skulle vara olagligt att köra en vertikalfräs oavsett hur kuttern ser ut, vad heter brottet och var i brottsbalken hittar du det?

Skriv inte olagligt för det kommer aldrig att vara mot lagen att köra en S kutter i en vertikalfräs för en hobbysnickare eller en egen företagare. Detta gällar alltså ENDAST arbetsgivare med anställd personal.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tack för svar! Först och främst:

Vad är en spånbegränsare?

Och hur ser låsstiften ut?

Vad är det som gör fräsverktygen olagliga att använda i tjänsten? Det kanske kan ge en fingervisning om vad man bör vara försiktig med som hobbyanvändare? :)
 
En spånbegränsare är en förprofil utan egg som hindrar det vassa stålet att tugga i sig mer än en mm per slag. När man tappar en bit eller något annat går fel så slår kuttern ifrån mer än den griper tag och skadeverkningarn begränsas. Det betyder inte att det blir riskfritt att handmata. Verktyg med spånbegränsare tuggar rätt bra ändå.

Stål utan spånbegränsare är förbjudna därför att skadorna blir värre när något går fel. Så enkelt är det och det är helt rätt tänkt.

I alla verktyg som säljs i dag (utom räffelstål som är en egen kategori vilken vi kan diskutera senare om frågan dyker upp) finns det hål för styrstift. De är inte bara till för att det skall vara enkelt att sätta stålet rätt i kutter. Styrstiften gör också att stålet stannar kvar i kuttern om låsskruvarna skulle vibrera upp.

Nu är det överdrivet att alla snickerier skulle gå i konken om reglerna skulle tillämpas strikt. Spånbegränsarstålen till TB-90 systemet kostar mindre än själva stålen. Verktygskostnaden blir högre, men skillnaden blir mindre än en tusing per uppsättning.

Det blir svårare att slipa till egna stål. Eller kanske inte svårare. Dubbelt så mycket att slipa är mera rätt.

Svårare att fulköra med ett egenslipat och en mindre profil på andra sidan. Mer vikt ger större obalans och därigenom ännu mer vibrationer.

Det fåniga med förbudet i arbetslivet är att fullärda snickare som vet vilka risker de tar formellt inte kan fulköra, medan privatpersoner som inte har en susning får göra precis vad som helst utan att de behöver hala fram skydden och bloda ner dem och andra fånigheter för att försäkringarna skall gälla.

Enligt min åsikt borde förbudet omfatta alla så att det blev en självklarhet att sträva mot säkrare verktyg. Sedan kan det fortsätta ungefär som förut. När behov uppstår kan de som vet vad de gör fortfarande tänja på reglerna och använda gammalmodiga verktyg. Bara de är medvetna om att de gör fel och sedan inte skyller smällarna på nogon annan än sig själva.

Kan förstås vara så att en snål arbetsgivare tycker att det blir dyrt med rätt grejer.

Då är det formella förbudet i arbetslivet bra. Därför att de anställda kan begära av sina arbetsgivare att rätt sorts grejer skall skaffas när jobben är återkommande. Genvägar använder man i undantagsfall.

Som avslutning.
Om ni nödvändigtvis måste handmata. Använd fetherboards och tillgängliga skydd. Provkör aldrig med vedträn från spilllådan. Tag en bit som är minst en meter lång. Håll inga händer framför kuttern. Håll rent på golvet. Stå på båda fötterna. Varje gång ni går ifrån maskinen... stäng av den.

Det finns mycket mer men om inte sådana självklarheter går in så kanske ni skall sälja era fräsar.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tack för ett utförligt svar!

Har du någon bild på styrstift? Jag bor en bit ifrån min maskin, men jag ska åka och hälsa på den om två veckor då, och då ska jag kolla!

Jag fick med en grunka, som ser ut att vara original till maskinen som dels gör det lite svårare att köra in handen i kuttern, men även håller arbetsstycket tryckt mot bordet och glidytorna, med lite fjädring såklart. Den borde väl göra ungefär samma jobb som en featherboard? :)

Jag har tittat lite efter matarverk, men jag tycker att dom ser så stora ut i jämförelse med min maskin, kan någon ge ett exempel på ett som skulle kunna passa?
 
Jag har ett gäng TB90 stål som jag i huvudsak använt i en 4-kuttershyvel, dvs ingen handmatning. Jag inser att det inte är så bra att handmata dessa i en fräs. Nu kommer det nog inte bli mer kört i stora hyveln men profilerna kan nog komma till användning ibland. Tänkte då köpa en säkrare kutter.
Tror ni att denna kan vara lämplig (går att komplettera mina stål med motsvarande säkerhets)?
Och skydden försöker jag använda...
 
  • Gilla
CannoliBeast
  • Laddar…
Findus har en bra poäng!

Även om det är lagligt att köra med vad utrustning som helst i hobbybruk och som enmansföretagare så tycker jag att man skall använda arbetarskyddslagstiftningen som riktlinje. Helt enkelt för att fingrar är väldigt bra att ha på många olika vis.

Som jag ser det är bett utan spånbegränsare ett undantag helt enkelt av ekonomiska skäl.
För mig personligen skulle det väl kosta minst 200000 kr kanske närmare 400000 att byta ut alla bett mot nya med spånbegränsare. För ett riktigt snickeri kan det handla om en miljon kronor eller rentav fler.
Som småföretagare i branchen innebär det att man inte har någonting att leva av under ett par år.
De pengarna finns naturligtvis inte så därför blir man tvungen att köra med gamla olagliga bett men naturligtvis skall man minimera risken och använda matarverk alltid när det går.
 
  • Gilla
P.l
  • Laddar…
S
Fräsen är framställd i väntan på min första tur och här behöver jag eran hjälp/feedback på hur min setup ser ut.

Jag tänkte börjar med MDF skivor.

Dessa tre kuttrar tänkte jag provköra och först ut är falskuttern.

Tre olika fräskoppar för bearbetning av MDF-skivor, inklusive en falskutter, på en ljus yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låsmuttern? börjar med en liten fals.
Närbild av en träfräs med monterade fräsknivar, redo för bearbetning av MDF-skiva vid maskinanslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träfräs med MDF-skiva redo för bearbetning och olika fräskutterbredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är osäker hur höjden ska vara på matarverket.
Träfräs med tre kuttrar upplinade, redo för bearbetning av MDF-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ställer mataverket så att materialet trycks emot anhållet, förmycket?
Närbild av en träfräs med MDF-skiva och falskutter, med fokus på fräsens justerbara matarverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Fräsen är framställd i väntan på min första tur och här behöver jag eran hjälp/feedback på hur min setup ser ut.

Jag tänkte börjar med MDF skivor.

Dessa tre kuttrar tänkte jag provköra och först ut är falskuttern.

[bild]

Låsmuttern? börjar med en liten fals.
[bild]

[bild]

Jag är osäker hur höjden ska vara på matarverket.
[bild]

Ställer mataverket så att materialet trycks emot anhållet, förmycket?
[bild]

Dra ihop anhållens sidor så att de är tätt emot kuttern (observera att du kan behöva sära igen om du ställer om anhållet för en bredare fals).

Kontrollera nog att det material som blir kvar när du har fräst falsen har någon yta på anhållet på utmatningssidan att glida emot.

Börja m hjulen ca 5mm under ämnet o justera därifrån. För mkt tryck och för lite tryck matar dåligt. Du kan sänka kuttern så den kommer ur vägen och bara stå o mata igenom mdfen och ändra höjden på matarverlet under tiden om du behöver hjälp att hitta the sweet spot där det mstsr bäst.

Vinklingen mot anhållet ser rimlig ut på bild i alla fall.
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
Går det att vika över ett finger till så gör det. Var dock försiktig om du ska göra djupare fals sen så att du inte höjer kuttern upp i fingret.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
S
Tack Daniel, det krävdes ganska mycket justering av matarverket men jag vet inte om avslutningen är ok? Hastigheten?

 
S
Första körningen i vertikalfräsen!!!:D:D:D

Vilken adrenalinkick!!!!

Nyfräst spår i MDF-skiva på en vertikalfräs bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
S
Tog ut svängarna lite med en bredare fals och björkplywood :D(y)

Sågblad i arbete med bred fals i staplade björkplywoodskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.