Tjena. Har börjat få problem när jag klipper mattan. Gräsklipparen missar så de blir som små tovor överallt. Har ställt in den ett par gånger enligt anvisningar ska kunna klyva ett a4 papper etc. Men det blir ingen skillnad. Klipparen är en gardena 400 typ 2 år gammal. Några tips? Skickar lite bilder med.
Vad är skillnaden på gräsmattan nu jämfört med när det har gått bra? Är gräset grövre där klipparen går bet? Själv så tycker jag gräset verkar lite väl högt för att ta med en handjagare. Gräset viker sig istället för att hamna i kniven. Låter man gräset växa för högt vilket går snabbt när man har gödslat så blir det grövre längre ner mot jorden och kan vara svårt att klippa. Jag gödslar och måste klippa minst var 4.e dag för att det ska fungera med handjagaren annars blir det till att ta fram motorgräsklipparen.
Tjena. Jo det kan vara så att det blev lite långt ett par går när jag gödslat sist. Har precis fått nytillskott. Så nu har man 2 små underverk. Vilket tar sin beskärda tid. De känns som du säger att det e precis som det är tjockt som tusan. Men hur får man ner de till jämn nivå igen, Är det möjligt? Har klippt 2 dagar i rad nu. Ser kanske en liten förbättring.Polacoloco skrev:Vad är skillnaden på gräsmattan nu jämfört med när det har gått bra? Är gräset grövre där klipparen går bet? Själv så tycker jag gräset verkar lite väl högt för att ta med en handjagare. Gräset viker sig istället för att hamna i kniven. Låter man gräset växa för högt vilket går snabbt när man har gödslat så blir det grövre längre ner mot jorden och kan vara svårt att klippa. Jag gödslar och måste klippa minst var 4.e dag för att det ska fungera med handjagaren annars blir det till att ta fram motorgräsklipparen.
Jag kör på 32 på klipparen. Blir ca 3-4 cm efter klippning. Det går inte att klippa på mindre höjd för då pallar den absolut inte.
Grattis till tillskottet!
Låna en motorgräsklippare från grannen om du inte har en egen. Det är väl det enklaste. Annars får du ligga i. Prova klippa från olika håll. Kör du med uppsamlare? När man gödslar blir det väldigt mycket klipp. Samlar du upp klippet?
Låna en motorgräsklippare från grannen om du inte har en egen. Det är väl det enklaste. Annars får du ligga i. Prova klippa från olika håll. Kör du med uppsamlare? När man gödslar blir det väldigt mycket klipp. Samlar du upp klippet?
Aa grannen har motorgräsklippare. Jag kör inte med uppsamlare men jag har funderat på att köpa en. Men man ska väl igentligen låta klippet ligga kvar om man har cylinderklippare har jag för mig. Då göder de mattan? Annars får man kanske dra till med en robotklippare. Så kanske han kan lösa problemet .Polacoloco skrev:
En gödd gräsmatta växer mycket och därför blir det mer klipp över än vad maskar och andra insekter kan dra ner i jorden och förmultna. Istället lägger det sig som en matta på jorden under gräset och försämrar syreupptagningen i jorden och till rötterna. Därför de e bra att lufta mattan ibland.
Men såklart som inom allt så finns det olika skolor. Vissa är för uppsamlare och vissa för att låta det ligga. Jag själv anser att det gräs som inte uppsamlaren tar, för den tar långt ifrån allt, räcker för att ge mattan den näring den behöver. Om man dessutom göder mattan så får den ju en hel del där. Beror väl lite på hur mycket tid man orkar lägga och hur fin gräsmatta man vill ha
Men såklart som inom allt så finns det olika skolor. Vissa är för uppsamlare och vissa för att låta det ligga. Jag själv anser att det gräs som inte uppsamlaren tar, för den tar långt ifrån allt, räcker för att ge mattan den näring den behöver. Om man dessutom göder mattan så får den ju en hel del där. Beror väl lite på hur mycket tid man orkar lägga och hur fin gräsmatta man vill ha
Låna grannens klippare som dom säger
Klipp lite kort , ta sedan och räfsa upp allt så det inte finns några tjocka lager i botten av mattan klipp ca 4 cm högt ofta , kanske varannan dag och mattan blir fin , göd inte för mycket , det blir gödning av det klippta
Klipp lite kort , ta sedan och räfsa upp allt så det inte finns några tjocka lager i botten av mattan klipp ca 4 cm högt ofta , kanske varannan dag och mattan blir fin , göd inte för mycket , det blir gödning av det klippta
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Du får skaffa ett tredje underverk, en robotklippare.
Protte
Protte
Tjena. Skulle lägga upp en bild. Har legat i rätt bra med handjagaren. Det har klart blivit bättre. Dock vissa ojämnheter kvar. Antar att man får lägga på lite topdress till våren. Eller köra över den med en vält?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder