6 640 läst · 13 svar
7k läst
13 svar
Svets-spörsmål
Om man vidrör svetselektroden på en MMA-svets (pinnsvets), får man en elstöt och dör då?
Tack! Och långa svaret?
Med tanke på att man blåser på med över 100 A tycker man ju att där borde finnas en viss risk.
Med tanke på att man blåser på med över 100 A tycker man ju att där borde finnas en viss risk.
Det finns några bekräftade dödsfall. Men det är väldigt ovanligt. Ett bilbatteri kan leverera högre ström, det dör du i allmänhet inte heller av att vidröra.
Är ju oftast DC också som är lite mindre farligt så tomgångsspänningen på svetsen ligger väl under vad som ses som elektriskt säkra nivåer. Nu kan det ju vara lite speciella förhållanden kring svetsjobb som tex liggande i blöta tankar osv med stor kroppsyta i kontakt. Då är det givetvis något att se upp med men förhoppningsvis är proffs medvetna och hempulare hamnar inte sannolikt i såna situationer.
Bästa svaret
Vet inte hur många gånger jag har fått en stöt från svetsen men hundra gånger är nog inte överdrivet.
Så ska man dö av en stöt så bör man först ha ett kasst hjärta och sen jäkligt mycket otur. För man får först en stöt när man är ordentligt fuktig och jordar mot arbetsstycket.
Stått faktiskt hela veckan i regn och fukt och svetsat och fick en liten jäkel i handen.
Visst det är inte skönt men inget man behöver vara rädd för om man inte lider av hjärtfel eller har pacemaker.
Intressant kuriosa är att en bekant har pacemaker och jobbar som svetsar och har fått många stötar utan att pumpen eller pacemakern har klappat ihoo
Så ska man dö av en stöt så bör man först ha ett kasst hjärta och sen jäkligt mycket otur. För man får först en stöt när man är ordentligt fuktig och jordar mot arbetsstycket.
Stått faktiskt hela veckan i regn och fukt och svetsat och fick en liten jäkel i handen.
Visst det är inte skönt men inget man behöver vara rädd för om man inte lider av hjärtfel eller har pacemaker.
Intressant kuriosa är att en bekant har pacemaker och jobbar som svetsar och har fått många stötar utan att pumpen eller pacemakern har klappat ihoo
Frågan är om det inte är säkrare om man redan har en hjärtstartare på plats.
Tack @Lutte - du stillade min nyfikenhet!L Lutte skrev:Vet inte hur många gånger jag har fått en stöt från svetsen men hundra gånger är nog inte överdrivet.
Följdfråga:
Hur hög spänning brukar man prata om?
Jag har frågat några svetsare, men aldrig fått något bättre svar än troligtvis inte mer än runt 50V.
Inte har jag bemödat mig med att plocka fram multimetern när jag själv svetsat heller...
Hur hög spänning brukar man prata om?
Jag har frågat några svetsare, men aldrig fått något bättre svar än troligtvis inte mer än runt 50V.
Inte har jag bemödat mig med att plocka fram multimetern när jag själv svetsat heller...
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om jag inte minns fel så var kempin inställd på 26.4v nu i fredags men då var det tunnare plåt pp schemat men gissar att man sällan är uppe i mer än kanske 40.
Men visst finns det rejäla svetsar där strömmen går upp till 900A så vad man ligger på för spänning om man maxar vågar jag inte ens gissa
Men visst finns det rejäla svetsar där strömmen går upp till 900A så vad man ligger på för spänning om man maxar vågar jag inte ens gissa
En gammal tråd men vad fan, dom är väl till för att lyftas. Jag har också fått många stötar, tydligaste är väl från plasmaskärare när man glömt jordklämman. En plasma räknas också som svetsutrustning men det är högre spänningar. Har aldrig upplevt det som farligt men det är det....L Lutte skrev:Vet inte hur många gånger jag har fått en stöt från svetsen men hundra gånger är nog inte överdrivet.
Det finns dokumenterade dödsfall med vanlig svetspinne. En jag fick förklarat för mig var en som svetsade i varma fuktiga förhållande som hade kli på ryggen och således kliade sig själv på ryggen med elektroden. Svettig med saltvatten och säkert ett par andra olyckliga omständigheter som behövde uppfyllas som gjorde det dödligt, kan tyckas långsökt men händer ändå. Det är absolut inte idiotsäkert.
Annars tror jag att maskin- eller servicefel så att man på ett eller annat sätt får ut nätspänning i svetshandtaget eller till svetsens hölje är det farligaste och potentiellt dödligaste.
sent svar… beror på svetsmetod, men max 44V om jag inte minns fel.L Lutte skrev:
Produkter som diskuteras i tråden