M
Jag skulle vara mycket tacksam för en input här.
Köpt en retro telefonsvarare från usa. När jag skulle byta från usa, till svensk stickpropp ser jag att det står 110v.

Går det köra på 230. ?

• Etikett på retro telefonsvarare som visar elektriska specifikationer, bland annat 120VAC och 60Hz.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mendelsohn skrev:
Jag skulle vara mycket tacksam för en input här.
Köpt en retro telefonsvarare från usa. När jag skulle byta från usa, till svensk stickpropp ser jag att det står 110v.

Går det köra på 230. ?
Nej, inte utan transformator. Men eftersom den drar så lite ström så går det att köra med en billig trafo, typ en sådan här från Kjell för 300:- (Ja, det går egentligen med än ännu billigare eftersom din svarare bara drar 30mA 120V, men jag hittar ingen mindre i hastigheten).

Nu har den antagligen ett nätagg i sig, och den händige kan ju då byta det till ett som tar 230V in, men eftersom det inte är en extern klump så kräver det lite större kunskaper och att du öppnar och bygger om den, vilket du kanske inte vill om den skall vara original "retro".

M
Tacksamt!

Det retro i den är just det där med kassettband och det faktiskt praktiska med en blinkande lampa. Coolt helt enkelt. Mitt hemmakontor är mycket retro.:)

Bygga om ifall det inte syns vore såklart det bäste. Får inventera vänkretsen på kunskap. Annars är adapter ett helt ok alternativ.

Men klart det vore häftigt modifiera den inuti

Det kan finnas behov av justeringar av linjeinterface??

Vid nedtransformering bör man använda en fulltransformator. Dom billigare spartransformatorerna är billigare men ger inte full elsäkerhet och är otillåtna för ändamålet. ( Apparaten fungerar dock).

M
T Tobbe_3 skrev:
Det kan finnas behov av justeringar av linjeinterface??

Vid nedtransformering bör man använda en fulltransformator. Dom billigare spartransformatorerna är billigare men ger inte full elsäkerhet och är otillåtna för ändamålet. ( Apparaten fungerar dock).
Låter typ som ett moment i likhet med njurtransplant. Jag bor granne med de lokala Radioklubben. De arrendera faktiskt mark av mig. Blir ett besök där i helgen. Känns som att de borde vara rätt gobbar för jobbet.

Hade varit kul att göra det själv men känns för mycket.

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
MultiMan
Jag tror inte det räcker med transformator enbart. Eftersom den lär innehålla motorer så kanske inte 50Hz fungerar eftersom den kör AC in, utan hastigheten riskerar bli fel.

Bandspelare av den här typen har oftast inte någon motor som går på nätfrekvens. Så jag är ganska övertygad att det räcker med att koppla in en transformator.

Att bygga om den internt så den fungerar, kan vara relativt rätt. Men det är ofta inte lika lätt att få den att hålla säkerhetskraven. Det ställs högre krav på isolationsavstånd mellan 230V delen och lågspänningsdelen. Kraven är högre vid 230V drift.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Om hastigheten blir fel så spelar det ingen roll så länge man inte ska lyssna på gamla band - Ljudet spelas ju in och upp med samma hastighet. Dock är jag övertygad om att bandspelaren går på likspänning, så det borde inte vara något problem oavsett.

H hempularen skrev:
Bandspelare av den här typen har oftast inte någon motor som går på nätfrekvens. Så jag är ganska övertygad att det räcker med att koppla in en transformator.
Kan vi inte sträcka oss längre? Jag är villig att sätta pengar på att det inte byggts någon sådan här bandspelare med växelströmsmotor som matats från nätet. Iaf ingen som inte en bandspelarnörd skulle kunna komma i kontakt med.

Någon däremot? (Det skulle vara kul att ha fel faktiskt, särskilt om någon kan förklara varför man i så fall gjort så).

tommib
Jag har inget att tillföra i bandspelarfrågan men däremot är det möjligen ett problem om apparaten har en klocka. Den drivs i så fall med stor sannolikhet av nätfrekvensen och kommer gå sakta.

Den lokala radioklubben är troligen exakt rätt personer för att titta på detta. Ta med lite fikabröd så ordnar det sig säkert.

Det kan ju vara så lyckligt att den inbyggda trafon har ingångar fr både 220 och 110 V, sådana finns. Då är dete bara att skifta anslutningen på primärsidan.

tommib tommib skrev:
Jag har inget att tillföra i bandspelarfrågan men däremot är det möjligen ett problem om apparaten har en klocka. Den drivs i så fall med stor sannolikhet av nätfrekvensen och kommer gå sakta.

Den lokala radioklubben är troligen exakt rätt personer för att titta på detta. Ta med lite fikabröd så ordnar det sig säkert.
Njae, i min erfarenhet så är klockor styrda av nätfrekvens också ovanliga. Det brukar sitta en kvartskristall i "allt" som är digitalt.

Men plus på lokala radioklubben, de (iaf de äldre) fixar alla dessa problem plättlätt. Sådana här lågfrekvenstillämpningar är nästan för enkelt för dem.

• Gilla
CandyManX
  • Laddar…
M
Radiomecklarna var på plats igår. Bag gick bort och hade den underbara spelaren med mig.
Lagbasen därborta tog hand om spelaren. Svängde förbi mig när ha körde hem senare på eftermiddagen. Hade bytt några grejer och "skärmat".

Så nu rullar den ;). Tack för hjälpen mina herrar!

• Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, i min erfarenhet så är klockor styrda av nätfrekvens också ovanliga. Det brukar sitta en kvartskristall i "allt" som är digitalt.

Men plus på lokala radioklubben, de (iaf de äldre) fixar alla dessa problem plättlätt. Sådana här lågfrekvenstillämpningar är nästan för enkelt för dem.
Nej, förr i tiden fanns det massor av radioveckarklockor som gick på nätfrekvens. En står på mitt nattduksbord. En annan byggde jag själv för 35 år sedan.

M mendelsohn skrev:
Så nu rullar den ;)
Vad är det för kassettband i den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.