5 464 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
LED vs Laser skrivare, resultat för foton/bilder?
Någon som är insatt i ämnet om LED jämfört med Laser skrivare och hur utskriftsresultaten står sig mot varandra?
Jag har letat i flera timmar på nätet, men det verkar inte finnas exempel på inskannade bilder från de olika teknikerna där man jämför samma utskrivna bildmotiv från två olika typer av skrivare, dvs LED och Laser.
Tänkte köpa ny skrivare, antingen LED eller Laser, men som är så bra som bara någonsin är möjligt på att skriva ut foton. (Ja, jag vet att bläckstråleskrivare är överlägsna för fotoutskrift, men jag behöver en laserskrivare nu)
Någon som har jämfört dessa tekniker eller vet var tusan man skall kunna se en jämförelse?
Jag har letat i flera timmar på nätet, men det verkar inte finnas exempel på inskannade bilder från de olika teknikerna där man jämför samma utskrivna bildmotiv från två olika typer av skrivare, dvs LED och Laser.
Tänkte köpa ny skrivare, antingen LED eller Laser, men som är så bra som bara någonsin är möjligt på att skriva ut foton. (Ja, jag vet att bläckstråleskrivare är överlägsna för fotoutskrift, men jag behöver en laserskrivare nu)
Någon som har jämfört dessa tekniker eller vet var tusan man skall kunna se en jämförelse?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Njae, jag har aldrig sett det och jag tror det är för att det är andra parametrar som helt avgör utskriftsresultatet. Dvs hur printern i övrigt är specad och byggd. I båda fallen så använder vi ju statisk elektricitet som attraherar toner till en trumma som sedan smetar av det på ett papper. Hur ljuset som modifierar laddningen är genererat (OK det är lite större skillnad än så) tror jag spelar betydligt mindre roll.Martin_B skrev:Någon som är insatt i ämnet om LED jämfört med Laser skrivare och hur utskriftsresultaten står sig mot varandra?
Så jag tror du skall jämföra olika skrivare som sådana, snarare än att dela upp dem i LED/Laser. Skillnaderna i kvalitet tror jag står att finna i helt andra delar av skrivarna.
Jaha okej. Med andra ord kan väl inte LED-tekniken i sig vara överlägsen laser i detta avseendet, på så vis att vilken LED man än köper så är den automatiskt bättre än laser, antar jag?
Då är jag med. Men då är det ju hugget som stucket, lika bra att gå efter den skrivaren som passar en bäst i övrigt.
Är ju väldigt konstigt det inte görs scanningar av utskrifter när det testas laserskrivare osv. Det är ju för många en avgörande faktor, hur bra eller dåliga utskrifterna blir.
En inscanning och jämförelse sida vid sida hade ju direkt kunnat avgöra vilken av skrivarna som skriver ut med bäst resultat. För de som är intresserade av just utskriftskvalité. Finns många som är mer intresserade av snabbhet med mera, men sådant står redan i specifikationerna, så det är lätt att avgöra.
Digitalkameratester visar ofta jämförelser hur pass bra bilder kamerorna tar, fattar inte varför inte skrivartester kan göra detsamma med utskriftsresultat!?
Då är jag med. Men då är det ju hugget som stucket, lika bra att gå efter den skrivaren som passar en bäst i övrigt.
Är ju väldigt konstigt det inte görs scanningar av utskrifter när det testas laserskrivare osv. Det är ju för många en avgörande faktor, hur bra eller dåliga utskrifterna blir.
En inscanning och jämförelse sida vid sida hade ju direkt kunnat avgöra vilken av skrivarna som skriver ut med bäst resultat. För de som är intresserade av just utskriftskvalité. Finns många som är mer intresserade av snabbhet med mera, men sådant står redan i specifikationerna, så det är lätt att avgöra.
Digitalkameratester visar ofta jämförelser hur pass bra bilder kamerorna tar, fattar inte varför inte skrivartester kan göra detsamma med utskriftsresultat!?
En laser/led skrivare är inte lika bra som en bläckstråleskrivare och kommer aldrig att bli det på att skriva ut fotografier till fotoalbumet. Ska du däremot skriva ut dokument, lite bilder att sätta på väggen där kvalitet inte spelar så jättestor roll så funkar de alldeles utmärkt. Inte någon patron eller munstycke som torkar etc. Vi har ett gäng LED skrivare på jobbet, rymmer väl typ 250ark, färg och duplex. De fungerar superbra, dock som tidigare sagt. För foton av hög kvalitet rekommenderas inte laser/led. Den vi kör är nån av de minsta som OKI kan leverera, dock är den brandad som Toshiba. Fördelen med led är att de inte blir så varma och skriver man ut mycket så sparar de på maskinen och man behöver sällan byta något värmeelement eller så.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 919 inlägg
Nej, precis. Det är mitt stalltips. Det är andra saker som avgör än om det sitter en LED-array, eller en laser och speglar i skrivaren.Martin_B skrev:
Som övriga tror jag inte att LED eller laser är det som avgör vilken "laserskrivare" som är bäst på att skriva ut bilder. Jag har själv en OKI färg-LED-skrivare och det var en helt oväntad sak som störde mig. Utskrifterna var väldigt "blanka", dvs tonerytan reflekterade ljus, även den svarta. För bilder är möjligen detta en fördel, men för "kontorsutskrifter" är det enbart irriterande. Orsaken verkar vara Oki's original-toner. Nu köper jag pirat-toner från Tyskland och utskrifterna har den matta yta som passar bäst för kontorsbruk.
Vill man utnyttja de blanka utskrifterna med Oki's originaltoner bör man förmodligen ha ett blankt papper, så att även vita partier reflekterar ljus.
Vill man utnyttja de blanka utskrifterna med Oki's originaltoner bör man förmodligen ha ett blankt papper, så att även vita partier reflekterar ljus.
Har tidigare haft en Konica Minolta MagiColor 2450.
Den skrev ut riktigt fina foton för att vara laser faktiskt, med mycket hög upplösning (tror den använde någon speciell teknik?)
Ej som bläckstråle naturligtvis, men tillräckligt för att snabbt kunna skriva ut en bild som dessutom tål lite väta osv.
Den slår ju en bläckstråle med hästlängder när det kommer till hastighet liksom , men visst, det blir ingen fotokvalité p.g.a färgerna. Vad gäller upplösning är det tillräckligt för foton faktiskt.
Blev inga pixlar på den inte, som på vissa laser. Det var mer som äkta 4-färgstryck vilket är att föredra i många fall.
Hoppas dagens laser fortfarande håller sådan kvalité.
Den skrev ut riktigt fina foton för att vara laser faktiskt, med mycket hög upplösning (tror den använde någon speciell teknik?)
Ej som bläckstråle naturligtvis, men tillräckligt för att snabbt kunna skriva ut en bild som dessutom tål lite väta osv.
Den slår ju en bläckstråle med hästlängder när det kommer till hastighet liksom , men visst, det blir ingen fotokvalité p.g.a färgerna. Vad gäller upplösning är det tillräckligt för foton faktiskt.
Blev inga pixlar på den inte, som på vissa laser. Det var mer som äkta 4-färgstryck vilket är att föredra i många fall.
Hoppas dagens laser fortfarande håller sådan kvalité.
Liknande trådar
-
Hej! Värmekabel i ledning - behövs rörmokare också?
Vatten & Avlopp -
Vilket avstånd i djupled ska jag placera spishäll resp. diskho på bänkskivan?
Kök -
Returtemperatur vs framledningstemp
Golv -
Ledslinga. Har för avsikt att bygga om lite i mitt kök
Teknik -
Problem - rörelsesensor vs LED-lampor
Belysning