RilleRock
2st Klixon ingick så nya avfrostningselementet var bara plug and play utan skarvning av kablar.
Vilket kan vara bra att veta då endast klixon låg på över 500kr på Electrolux shop och element på strax under 700krkr.
Så även om det är klixon som är kass så köp istället elementet.

Beställde elementet i torsdags förmiddag och hämtade ut det dagen efter.
Frysen är nere i rätt temp sen några timmar efter bytet och får se om 2 månader om den är full av is igen eller mitt ingrepp lyckades.
Oavsett var det lite pilligt men inte direkt svårt.
Det nya elementet inkl klixon låg på 226,2 ohm och det gamla på "oändligt' om någon testmäter sitt.
 
electroluxaren skrev:
Vad är det för färg på skåpet?
Det är en 13 år gammal modell enligt bild. Jag slog på Super-funktionen över natten och då blev det -30 i frysen. Stängde av den funktionen och nu var det -10 och förmodligen på väg upp mot 0.

IMG_20161209_144506.jpg
IMG_20161209_144441.jpg
 
A
Byt frys-termostat då
Varningen för hög temp sitter i denna oxå
 
A
TERMOSTAT FRYS 205 47 10-04/7
kan vara lite knölig att byta
du får ta bort kyldörren för att få fram panelen
den sitter med plasthakar i taket mitt på ovansidan finns ett uttag för skruvmejsel det kan du använda för att lossa själva penelen
termostatens kapillär-rör går på utsidan där bak in i frysen där det sitter i en hållare
båda termostater sitter i en låda fäst i panelen med plasthakar oxå
bänd loss lådan från panelen i underkanten.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar!
 
Vi har en frys fabrikat Husqvarana Saphir plus model QT3129FX som har betett sig konstigt senaste tiden under ett halvår ungefär. Tempen går upp från -18 till kring -11 då larmet ljuder.
Jag trycker på "Action Freeze" och då efter ett tag återgår den till -18 under 2-4 veckor för att temperaturen återigen börjar stiga och larmet går. Har upprepat detta flera gånger med samma resultat. Det fungerar men det är lite irriterande att man måste ha "Action Freeze" stup i ett.

Den senaste tiden har jag haft "Action freeze" på hela tiden i och med att larmet ljuder oftare.

Jag vore tacksam om jag får hjälp av någon som vet vad det beror på och vad som behövs göras. Köpa en reservdel och montera och i så fall hur?

Tacksam för svar
/Blackkatten
 
A
Detta är en helt. vanlig nofrost
Det står här på forumet hur mycket som helst hur du gör en systematisk felsökning.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Tack för svaret. Jag får läsa mig igenom tråden.
 
electroluxaren skrev:
Låta tiden utvisa
Man måste låta skåpet frosta av några gånger själv för att se.


Nu visar sig nog problemet. Jag blev blöt om foten när jag öppnade dörren imrose. Det finns fruset vatten på botten. Brukar bli lite på framsidan av evap.gallret också, men bara en liten fläck.
Det syns mycket is i hålen längs ryggplåtarna.
Evaporatoen ser rimfrostig ut genom gallret.

Tips?
 
  • Frys med istappar längs underkanten och en handduk på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Stopp i utloppet
Kolla från baksidan lossa kondensorn lite och dra ur den oisolerade slangen
Titta i hålet om det är täpt av is eller det är felaktigt monterat
 
Jag kom på att jag flyttat rundor frysen på köksgolvet kvällen innan. Troligtvis har tövatten skvalpat rundor och frysit fast på botten.

Hur som helst, frysen har funkat klockrent i snart 4 månader. Avfrostningen verkar funka. Kan jag andas ut?
 
Mitt tips (före Electroluxarn svarar) är:
Nej, du nu kan du aldrig vara lugn. Börja med att se dig om efter Siemens I stället.
 
A
Tyvärr är dessa inte heller felfria...
 
hsd
electroluxaren skrev:
Tyvärr är dessa inte heller felfria...
Men de har webbkamera :rolleyes:
 
A
hsd hsd skrev:
Men de har webbkamera :rolleyes:
Tänkte inte på det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.