Kan inte uttala mig om det är mycket eller lite, men lätt värt det hade jag tyckt! Ovärderligt när ni ska sätta upp hyllor, tv och tavlor på väggarna och slipper hålla på med gipsplugg.
Produkter som diskuteras: "gipsplugg"
Gipsplugg
Här hittar du pluggar särskilt designade för montering i gipsväggar. Dessa pluggar säkerställer en stabil och pålitlig fästning i skörare material som gips, och är idealiska för att hänga upp allt från hyllor till tavlor.
Läs mer
Låter ju faktiskt lite dyrt, samtidigt kan jag tänka mig att detta är ett tillval som är svårt/omöjligt att lätt fixa i efterhand vilket gör att tillverkaren kan bre på lite extra. Själv ångrar jag att jag inte körde Plywood i alla väggar istället för osb. Mycket stabilare och inte så värst mycket dyrare...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du har 240 kvm väggyta betyder 60 000kr 250 kr per kvm. Det är väl ingen orimlig kostnad? Fast jag håller med Kallebo, välj K-plywood istället, det är mycket bättre.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag tycker inte det låter så farligt.
Men om du mäter runt alla väggar, och på båda sidor om rumsskiljade innerväggar, så kan du kanske få en uppfattning om hur mycket OSB-skivor det går åt.
Men varför vill du ha OSB överallt, för att det är trendigt?
Jag har levt hela mitt liv utan en kvadratcentimeter OSB, och det har gått rätt bra ändå.
Onödig utgift anser jag
Men om du mäter runt alla väggar, och på båda sidor om rumsskiljade innerväggar, så kan du kanske få en uppfattning om hur mycket OSB-skivor det går åt.
Men varför vill du ha OSB överallt, för att det är trendigt?
Jag har levt hela mitt liv utan en kvadratcentimeter OSB, och det har gått rätt bra ändå.
Onödig utgift anser jag
Jag uppskattar också att det verkar vara minst 240 kvm väggyta, och då är <250:-/kvm inte helt oskäligt.J justusandersson skrev:
Dock inte något bra pris. Skivan går på ca 50:-/kvm så arbete och skruv för 200:-/ kvm är kanske något i överkant.
Räkna inte med att det finns en chans att få arbetet för mindre än 100:- /kvm med tanke på all bearbetning och håltagning det blir för dörrar, fönster, vägghörn, eldosor osv som det är i en vanlig villa. Man hinner inte så många skivor i timmen, det är inte som att skiva in en idrottshall eller lagerlokal direkt.
Jag håller dock inte med angående plywood. Bortkastade pengar att välja något annat än det som är billigast av OSB, spånskiva eller plywood, vilket gör att OSB vinner.
Jag satte OSB överallt, inte bara för att det är lättare att sätta upp saker på väggarna sen, utan även för ljuddämpningens skull och den rejälare känslan i de lite mer stumma och fasta väggarna. Märks fint när tonåringarna börjar drämma igen dörrar.KnockOnWood skrev:
Hade det bara varit för infästnings skull hade jag nog tvekat inför kostnaden och arbetet.
Jag betalade ca18.000kr för osb i ett hus på 167kvm. Men det var utan arbete, osb satte jag upp själv... Det tog mig som amatör ca 3-4 arbetsdagar.
Kostar din osb 60.000kr, och 20.000kr av det är för osb. Ja då är det 40.000kr i arbetskostnad.
Två snickare löser det mao på Max två dagar. Det ger en timpeng på cirka 1250kr/person.
Dom borde lösa det snabbare dock...
Så billigt, nej.... men husleverantörer är ju sällan den billigaste vägen att gå heller. Man betalar ju lite extra för ett helhetskoncept.
Kostar din osb 60.000kr, och 20.000kr av det är för osb. Ja då är det 40.000kr i arbetskostnad.
Två snickare löser det mao på Max två dagar. Det ger en timpeng på cirka 1250kr/person.
Dom borde lösa det snabbare dock...
Så billigt, nej.... men husleverantörer är ju sällan den billigaste vägen att gå heller. Man betalar ju lite extra för ett helhetskoncept.
Man får många plugg för 60 lax
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Finns igen som helst anledning att i en villa lägga pengar på fantastisk plyfa, OSB räcker gott för att skruva det mesta man kan komma på.
Tycker också tillvalet är grymt, men man behöver det inte överallt, tänkt på att ALLA innerväggar växer med 25 mm, det ger faktiskt en hel del till slut. Man kan köra OSB på en sida eller också kortla med osb mellan reglarna.
Tycker också tillvalet är grymt, men man behöver det inte överallt, tänkt på att ALLA innerväggar växer med 25 mm, det ger faktiskt en hel del till slut. Man kan köra OSB på en sida eller också kortla med osb mellan reglarna.