Varför köra Wifi om man kan köra med sladd till apparater som ändå är stationära som t.ex. basstationer, IP-kameror, spelkonsoler, TV-apparater etc?

Garanterad hastighet, låg latens och inget krångel med sladd. Visst kan trådlöst idag vara snabbt men det är fortfarande delat medium så alla apparater får dela på samma bandbredd.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Japp finns jättebra WiFi, men det är bara bättre än kabel i ett enda avseende, nämligen att det inte har kabel.
För prylar som skall stå still funkar det generellt sett bäst med kabel, och det blir faktiskt allt mer sånt i våra hus. Idag vill TVn, digitalboxen, spelkonsollen, värmepumpen, larmet m.m. gärna koppla upp sig mot ditt nätverk och då är kabel oftast plug-and-play.
 
tommib
...och jag sällar mig också till hyllningskören för kabel.

Precis som alfista skriver så är enda fördelen med WiFi att du slipper en kabel. För saker som ändå står där de står och är anslutna till väggen finns absolut ingen anledning att inte köra trådat. Ett specifikt exempel är om man har IPTV och vill ha sin router gömd men behöver en egen sladd till IPTV-boxen. Med trådat så är det bara att patcha om, med trådlöst behöver man ofta ett helt eget trådlöst nätverk till varje TV-box.

Dubbla nätverksuttag i varje rum. Det borde varit standard för länge sedan.
 
  • Gilla
Biff Tannen och 2 till
  • Laddar…
R
Att välja bort det när man bygger nytt hade jag aldrig gjort. Men man får ju se det ur sitt eget perspektiv vad man använder för någon utrustning.
Jag själv har runt ett tjugotal saker uppkopplad med kabel som inte hade funkat på enbart trådlöst.

Spelkonsoler, flertal htpc, flera datorer, nätverkshögtalare, server, nas, AppleTv:s m.m
 
Okej, Jag tar till mig vad ni säger, Har inte valt bort det vid vårt nybygge men inte tänkt att använda de heller utan använda en bra router. Vi har dock inga spelkonsoler etc utan använder internet för att surfa och kolla på playkanaler och då funkar wifi fin fint till tvn och apple tvn :)

Men till larm etc kan det vara klokt med kabel, det förstår jag.
 
N Nisse83 skrev:
Okej, Jag tar till mig vad ni säger, Har inte valt bort det vid vårt nybygge men inte tänkt att använda de heller utan använda en bra router. Vi har dock inga spelkonsoler etc utan använder internet för att surfa och kolla på playkanaler och då funkar wifi fin fint till tvn och apple tvn :)

Men till larm etc kan det vara klokt med kabel, det förstår jag.
Finns ingen så "bra" router att den inte krånglar när den avgörande straffen skall läggas på fotbolls-VM... Eller när grannen gör något som slår ut hela ditt nätverk (har hänt mig), eller...

Problemet är som sagt att router fungerar bra till hyffsat. Kabel fungerar perfekt. Den krånglar "aldrig". Det gör t ex att när nätet går ner så vet man att det är leveransen som det är fel på (ja om man inte kör windows som hängt sig då). Det är därför som alla skript när du ringer kundtjänst börjar med "kan du koppla in en dator med en sladd direkt i routern". De vet av erfarenhet att det i de flesta fall är kundens WiFi som krånglar på något sätt.

WiFi är ett bra komplement, och behövs till paddor osv. Men grejjor som har en ethernetport, skall ha en ethernetsladd. Inte tu tal om den saken. Om inte annat så behöver din WiFi accesspunkt en central placering i huset för bästa täckning, och då behövs det ju sladd fram till den.
 
  • Gilla
TowaTei och 4 till
  • Laddar…
Så är det, men ni blev jag väldigt nyfiken på vilka hyss din granne hittar på?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Så är det, men ni blev jag väldigt nyfiken på vilka hyss din granne hittar på?
Äh, det var bara trasig utrustning som inte borde använts, så inget spännande så sett. Men det tog en stund att hitta. Och det var ett bra tag sedan.

Men det är klart att när jag (för många år sedan) satt i E-huset på Chalmers och "WiFi" var nytt, så var det lite si och så, beroende på vad som hände i labben runtomkring. Jag kommer ihåg att jag pratade om det med en sprängare när huset byggdes om, "Nej, är du tokig? Här vågar man ju inte använda eltändning, det har man ju ingen aning om vad som pågår i de här husen!" :) Så det blev "pentylstubin" istället.

Så visst kan störningar få konsekvenser ;-), nåja, i de flesta WiFi-fall så blir de väl sällan lika allvarliga som när man använder dynamit.
 
Redigerat:
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Ja, WiFi kan störas ut av en trasig mikro, grannens trådlösa telefon, gräsklipparen eller liknande. Det gäller all radiotrafik.

Kabel kan i princip inte störas ut, slutar kabeln fungera så har den gått av (eller så har utrustningen i änden av kabeln gått sönder). (Ok, vid extrema störningar så kan en kopparkabel också störas ut, men då har det trådlösa lagt av för länge sen. Och en fiberkabel är immun mot alla elektromagnetiska störningar.)

Sen har vi den delade bandbredden. Med Wifi delar inte bara alla dina trådlösa prylar på en och samma kanal, den kanalen riskerar du att dela med en granne också.
 
Wifi är bra men kablar bäst :D
Saknar RJ45 andlutningen på vår internetradio :oops:. Uppkopplad på 5GHz Wifi men det sprakade rejält ibland.
Fick en ny wifi router på garantin, men då slutade iPadden funka. Men efterr lite tuning av 5G Wifi parametrar så funkar båda tillsamans. 5G Wifi är jättebra. Finns massa smarta auto config algoritmer, men inte ens supporten fattar vad felet är när det krånglar...
Ändå hade jag köpt en högprestanda router, välkänt märke och storsäljare!
 
Lite mycket OT nu... ;)

Här är mitt serverskåp. Allt ryms i ett vanligt överskåp från Ikea som står på en bänk i tvättstugan. Belysningen tänds med en magnetbrytare som är kopplad till min Tellstick Live. Samma system används också för att, med hjälp av en tempsensor, starta en fläkt som sitter nertill i vänster gavel när temperaturen överstiger 29 grader. Fläkten blåser in luft i skåpet och stängs av vid 25 grader, tvättstugan ligger i källaren och passerar sällan 24 grader.

I skåpet huserar en Edgerouter Lite (i backspegeln skulle jag köpt deras UniFi Security Gateway), Zyxcel-switch, en avdankad NAS och en HP Microserver Gen8 samt en UPS. Ljudet i bakgrunden på videon är tvättmaskinen...

Serverskåp med nätverksutrustning, switch, NAS och HP server belyst av LED-lampor i ett överskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
Får väl visa mina kablar...och media/korskopplings-skåp.
Prylarna kommer från Kjell o Co, Inet och Ikea :surprised:

Fick specialbygga skåpet för att vara Wifi radio öppet och passa mellan reglarna i väggen. Max djup i skåpet blev 14 cm pga garderoben bakom väggen.
Dörr och gångjärn från Ikea.
Switchar från Inet. TP-link green low power 1Gbit/s med QoS stöd.
Patchpanel 12 portar från Kjell räckte ej så det råkade bli två portar till på vänstersidan i skåpet.
Hade nog försökt få in en 19" patchpanel i toppen om jag gjort om det idag. Hade dock fått ta bort fästöronen med skruvhålen då skåpet är försmalt och det blir lite jobbigt att få fast den då...
Mediaskåp V 1.0 med Telia ADSL (och en Siemens DECT telefonbas på tillfälligt besök).
Version 2.0 med IP telefoni, routern åkte ut då den blev varm och larmet åkte in.
Dock blev det trångt så IP telefoni basstationen hamnade på dörren :surprised:
Blev trångt och inte så snyggt som jag tänkt mig, men vad gör man i ett 70-tals hus...?
 
  • Öppet mediaskåp specialbyggt för kablar, switchar och nätverksutrustning med korskopplingspanel och elektronik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet korskopplingsskåp med kablar, switchar, patchpanel och olika enheter i en trång installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RmK_71 och 4 till
  • Laddar…
K
Den här bad-boyen (APC Smart-UPS 3000) skulle dom skrota på jobbet i samband med migrering till annat IT-system.
Jag erbjöd mig att trolla bort den kostnadsfritt! :) Tänkte ha den till router, switch, HA-server, NAS medmera i racket i källaren.
Nu är inte UPS'er min starka sida, så den är säkert inte den mest optimala, men den var gratis så det är synd att klaga. Vid en last på 350W bör jag ha en upptid på 90 minuter. Skall skaffa mig en momentan mätare och se vad utrustningen drar idag, så har jag bättre koll.

Jag har inte kollat så noga, men den verkar ha en serieport, kanske kan integrera den med visualiseringen på servern för att ta in larmer/status etc.

https://www.dustinhome.se/product/5010470563/smart-ups-3000-lcd
 
  • APC Smart-UPS 3000 står på ett betonggolv med öppet batterifack och kabel, nära en skrivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vissa UPS:er verkar använda seriekortens kontaktdon och passa till en serieport på en dator, men enbart använda handskakningsledningarna som rena parallella I/O-pinnar.

Rekommenderar att du läser på specifikt för just din UPS.

M.v..h Yxis som vaknat upp från under en sten ;)
 
http://www.apcupsd.org
Jag kör det på router för den har högst tillgänglighet. APC upsd kan sedan snällt dela med sig av status och meddelanden med uppmaningen att datorn ska stänga ner innan batteriet tar slut.
Funkar via serieport (löd ihop rätt kabel) ,usb, snmp.

Jag hade en Smart UPS 3000 men den drog ca 80W själv vilket är ungefär lika mkt som det den försörjer och det duger ju inte så jag har nu en mindre UPS med med externt större batteri.
Nyare Smart UPS är mer effektiva, vet ej ang din.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.