1 364 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Kapat värmesystem
Jag har kommit över en kåk med oljepanna och förra ägaren har helt sonika kapat rören och kastat in elelement. #fail
Planen är att det ska in bergvärme men just nu tillåter inte ekonomin det så planen är att plocka in en pelletspanna och dra nya rör till dom gamla radiatorerna.
Lite frågor då jag är totalt grön på vvs:
Behöver jag någon pump till en pelletspanna?
MLC-rör verkar vara det smidigaste alternativet och dra allt utanpå.
Vad behöver jag mer i systemet?
Tänk att allt jag har just nu är 16 radiatorer och vill sätta värme i kåken.
Planen är att det ska in bergvärme men just nu tillåter inte ekonomin det så planen är att plocka in en pelletspanna och dra nya rör till dom gamla radiatorerna.
Lite frågor då jag är totalt grön på vvs:
Behöver jag någon pump till en pelletspanna?
MLC-rör verkar vara det smidigaste alternativet och dra allt utanpå.
Vad behöver jag mer i systemet?
Tänk att allt jag har just nu är 16 radiatorer och vill sätta värme i kåken.
MLC-rör på rulle är ingen bra ide , hur ska du få dom exakt raka , fult som tusan med lite krokiga rör , dom ska väl om jag inte har fel pressas , går det att lägga rör i taket på källaren med uppstick till övervåningen , så lägg ett stråk med koppar där , och tvårörs-system , dom går att hårdlöda , mjuklöda , eller kopplingar , skiljer rätt bra i pris på på olika montagesätt
Angående pumpen , om det finns pump och shunt i pannan behövs inget , annars får du sätta dit sådant
Angående pumpen , om det finns pump och shunt i pannan behövs inget , annars får du sätta dit sådant
Planen är väl att lägga en sockel utanpå rören för att dölja dom. En liten låda om man säger så.
Du menar att kopplingarna ska pressas? Jag får låna sånt jag behöver till det.
Det jag fiskar efter är den snabbaste enklaste lösningen för att sätta värme i kåken.
Det är 2 våningar på huset.
Drar man samma radiatorvatten till golvvärme oxå med shunt emellan? Det lära väl kylas innan det går in i golvslingan antar jag.
Du menar att kopplingarna ska pressas? Jag får låna sånt jag behöver till det.
Det jag fiskar efter är den snabbaste enklaste lösningen för att sätta värme i kåken.
Det är 2 våningar på huset.
Drar man samma radiatorvatten till golvvärme oxå med shunt emellan? Det lära väl kylas innan det går in i golvslingan antar jag.
Börjar om på ruta ett
Raddarna är det en eller tvårörskoppel på dom
Hur ska du tänkt komma förbi dörrar och garderober med rören utmed väggarna i en sockellåda
Din framtida tanke om VP , då är det inte mycket att välja på , när det gäller system , bara
2 rörs , stora problem att justera in 1 rörs mot VP
Det med GV , bäst med egen reglering direkt från pannan , då kan du ha varma klinkergolv även på sommaren
Vi startar här , tror det finns mer att spåna om
Raddarna är det en eller tvårörskoppel på dom
Hur ska du tänkt komma förbi dörrar och garderober med rören utmed väggarna i en sockellåda
Din framtida tanke om VP , då är det inte mycket att välja på , när det gäller system , bara
2 rörs , stora problem att justera in 1 rörs mot VP
Det med GV , bäst med egen reglering direkt från pannan , då kan du ha varma klinkergolv även på sommaren
Vi startar här , tror det finns mer att spåna om
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 448 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 448 inlägg
MLC på raka längder är stumsvetsade i alu-skiktet, fantastiskt vad styva Uponor fått till dom!
Men kör du på koppar eller elförzinkade stålrör är det lättare att komplettera en lördag eller söndag med kopplingar från valfri bygglada om det krisar!
Men kör du på koppar eller elförzinkade stålrör är det lättare att komplettera en lördag eller söndag med kopplingar från valfri bygglada om det krisar!
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vilket värmesystem ska ersätta vår luftburna oljepanna?
Fritidshus -
Värmesystem
Värme allmänt -
Hjälp! Hur optimera värmesystemet inför kommande elprischock?
Värme allmänt -
Hur kan vi ändra möblering vid ftx luftvärmesystem
Ventilation -
Hur får jag mitt värmesystem så effektivt som möjligt?
Värme allmänt