26 318 läst · 135 svar
26k läst
135 svar
Val av vedpanna
denna panna är en av de bästa icke lambda styrda som du kan hitta.aroncbds skrev:
har flera vänner som har sådana och dom fungerar klockrent och om man inte gör rena dumheter så brinner dom rent och efektivt, och sedan skall vi inte underskatta deras livslängd heller.
men det fins många andra samtida som inte är i närheten av denna.
hittar du en sådan begagnad köp den. (den enda panna jag skulle fundera på att köpa begagnad)
skall du ha någonting bättre så blir det en österikare.
Japp, det var det jag gjorde (blev en Solo Innova 50, tillv. år 2000). Har dock inte hunnut ta hem den än. Ska gå genom den grundligt och samtidigt byta keramiken, så bör den hålla ett bra tag till.B burtrask skrev:denna panna är en av de bästa icke lambda styrda som du kan hitta.
har flera vänner som har sådana och dom fungerar klockrent och om man inte gör rena dumheter så brinner dom rent och efektivt, och sedan skall vi inte underskatta deras livslängd heller.
men det fins många andra samtida som inte är i närheten av denna.
hittar du en sådan begagnad köp den. (den enda panna jag skulle fundera på att köpa begagnad)
skall du ha någonting bättre så blir det en österikare.
Hargassner är inte bara svindyra, men att Baxi har en lokal tillverkare (i Falköping) som man kan ringa och prata med på svenska väger väldigt mycket för min del.
Angående solvärme så hade jag väntat med det ännu. Istället hade jag lagt en vv beredare på 80-100L efter tanken som jag hade ställt in på 60-70 grader. Att hålla den varm tar inte mycket el (fylls ju på med vv när man har varmt i stora tanken). Orkar man inte elda har man ändå varmt vatten på sommaren, och eftersom den tar vattnet ur slingan i tanken så har man ju aldrig riktit kallt vatten som den skall värma. Stor skillnad att värma från tex. 25grader istället för 8grader. Dessutom borde det väl gå att koppla solpanel till denna när man har pengar? Dessutom blir panelerna billigare hela tiden. "Enkelt" att dra några trådar i framtiden istället för rör..
Redigerat:
Jag har bara gott att säga om Baxi Solo Innova 50, den är lätteldad och förbränner riktigt bra.
Driftsatte anläggningen hösten 2010, bytte keramikskålen hösten 2014, är inne på att byta hela keramikinsatsen nu i höst.
Dimensionerade anläggningen utifrån förra ägarens årsförbrukning av pellets. Utifrån det tog jag fram hur mycket energi jag skulle behöva ett normalt vinterdygn, detta dubblade jag (två dygn) och utifrån energibehovet och Delta-T (skillanden mellan max temperatur i tank och lägsta användbara temperatur i tank) kom jag fram till hur mycket ack-volym som behövdes. Därefter tittade jag efter en passande panna för att värma denna volym.
Enda missen i mina beräkningar var att jag inte tog hänsyn till att förra ägaren hade eldat pelletsen i en gammal oljepanna där stora delar av energin hade gått ut genom skorstenen. Så de två dygn som jag räknade att det skulle räcka blev fyra dygn, så det blev en felräkning åt ett positivt håll.. ;-) Så vintertid eldar jag normalt två inlägg var 4:e dag, är det eldning en vardag innebär det att jag gör upp en brasa när jag kommer hem från jobbet vid ca 18-tiden, sedan lägger jag in en andra brasa vid ca 22-22.30 och på morgonen går jag ner i pannrummet och stänger igen anläggningen.
Pannrum i källaren med Baxi Solo Innova 50, Termovar, 4250 liter ack, 2x300 liter tryckkärl, Baxi VXB33 för TVV. Boyta: 130 m² + källare 65 m²
25 meter Cu-kulvert till garaget där det står 1000 liter ack och 150 liter tryckkärl.
De 4250 liter ack i huset består av fem stycken seriekopplade tankar om 850 liter vardera, tekniktanken som kan kranas om för att köras ensamt har elpatroner och jag brukar ibland på sommaren köra på el för vv. Tekniktanken har även två cu-slingor för eventuellt framtida solvärme. Varför det blev delat på fem tankar var pga fysiska möjligheter att få in och få plats med tankarna.
Driftsatte anläggningen hösten 2010, bytte keramikskålen hösten 2014, är inne på att byta hela keramikinsatsen nu i höst.
Dimensionerade anläggningen utifrån förra ägarens årsförbrukning av pellets. Utifrån det tog jag fram hur mycket energi jag skulle behöva ett normalt vinterdygn, detta dubblade jag (två dygn) och utifrån energibehovet och Delta-T (skillanden mellan max temperatur i tank och lägsta användbara temperatur i tank) kom jag fram till hur mycket ack-volym som behövdes. Därefter tittade jag efter en passande panna för att värma denna volym.
Enda missen i mina beräkningar var att jag inte tog hänsyn till att förra ägaren hade eldat pelletsen i en gammal oljepanna där stora delar av energin hade gått ut genom skorstenen. Så de två dygn som jag räknade att det skulle räcka blev fyra dygn, så det blev en felräkning åt ett positivt håll.. ;-) Så vintertid eldar jag normalt två inlägg var 4:e dag, är det eldning en vardag innebär det att jag gör upp en brasa när jag kommer hem från jobbet vid ca 18-tiden, sedan lägger jag in en andra brasa vid ca 22-22.30 och på morgonen går jag ner i pannrummet och stänger igen anläggningen.
Pannrum i källaren med Baxi Solo Innova 50, Termovar, 4250 liter ack, 2x300 liter tryckkärl, Baxi VXB33 för TVV. Boyta: 130 m² + källare 65 m²
25 meter Cu-kulvert till garaget där det står 1000 liter ack och 150 liter tryckkärl.
De 4250 liter ack i huset består av fem stycken seriekopplade tankar om 850 liter vardera, tekniktanken som kan kranas om för att köras ensamt har elpatroner och jag brukar ibland på sommaren köra på el för vv. Tekniktanken har även två cu-slingor för eventuellt framtida solvärme. Varför det blev delat på fem tankar var pga fysiska möjligheter att få in och få plats med tankarna.
Tack för att du delade med dig dina erfarenheter! Jag har fått hem pannan nu i veckan och ska gå genom den/byta en del keramik. Har i alla fall hunnit kolla under isoleringen och ser att pannan är hel och rostfri. Känns bra! Återkommer med mera uppdateringar vid tillfälle! Håller på att göra i ordning grunden till pannrummet för närvarande.K KB-U skrev:Jag har bara gott att säga om Baxi Solo Innova 50, den är lätteldad och förbränner riktigt bra.
Driftsatte anläggningen hösten 2010, bytte keramikskålen hösten 2014, är inne på att byta hela keramikinsatsen nu i höst.
Dimensionerade anläggningen utifrån förra ägarens årsförbrukning av pellets. Utifrån det tog jag fram hur mycket energi jag skulle behöva ett normalt vinterdygn, detta dubblade jag (två dygn) och utifrån energibehovet och Delta-T (skillanden mellan max temperatur i tank och lägsta användbara temperatur i tank) kom jag fram till hur mycket ack-volym som behövdes. Därefter tittade jag efter en passande panna för att värma denna volym.
Enda missen i mina beräkningar var att jag inte tog hänsyn till att förra ägaren hade eldat pelletsen i en gammal oljepanna där stora delar av energin hade gått ut genom skorstenen. Så de två dygn som jag räknade att det skulle räcka blev fyra dygn, så det blev en felräkning åt ett positivt håll.. ;-) Så vintertid eldar jag normalt två inlägg var 4:e dag, är det eldning en vardag innebär det att jag gör upp en brasa när jag kommer hem från jobbet vid ca 18-tiden, sedan lägger jag in en andra brasa vid ca 22-22.30 och på morgonen går jag ner i pannrummet och stänger igen anläggningen.
Pannrum i källaren med Baxi Solo Innova 50, Termovar, 4250 liter ack, 2x300 liter tryckkärl, Baxi VXB33 för TVV. Boyta: 130 m² + källare 65 m²
25 meter Cu-kulvert till garaget där det står 1000 liter ack och 150 liter tryckkärl.
De 4250 liter ack i huset består av fem stycken seriekopplade tankar om 850 liter vardera, tekniktanken som kan kranas om för att köras ensamt har elpatroner och jag brukar ibland på sommaren köra på el för vv. Tekniktanken har även två cu-slingor för eventuellt framtida solvärme. Varför det blev delat på fem tankar var pga fysiska möjligheter att få in och få plats med tankarna.
Då har jag kommit en bit till med pannrumsbygget. Har nästan hunnit armera färdigt grunden i helgen, och det blir förhoppningsvis gjuta i veckan!
Passade på att dra fram rör för pannans elförsörjning i golvet, liksom en kallvattenvattenledning för pannans kylslinga, så man slipper dra dessa på väggen sen.
Lade dubbla lager armeringsnät för att bättre bära upp vikten av framför allt acktankarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passade på att dra fram rör för pannans elförsörjning i golvet, liksom en kallvattenvattenledning för pannans kylslinga, så man slipper dra dessa på väggen sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lade dubbla lager armeringsnät för att bättre bära upp vikten av framför allt acktankarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När du är på G, hur drar du rören mellan panna och tank(ar)?
Jag har alla fem tankarna i ett "tankrum" och där står dom på båda sidor om dörröppningen. Så jag bilade upp golvet innanför dörren och lade ner röret som går mellan pannbotten och botten på sista tanken. Alternativet hade varit att ha röret runt tre väggar i tankrummet eller lägga den precis ovan golvet... ;-)
Jag har alla fem tankarna i ett "tankrum" och där står dom på båda sidor om dörröppningen. Så jag bilade upp golvet innanför dörren och lade ner röret som går mellan pannbotten och botten på sista tanken. Alternativet hade varit att ha röret runt tre väggar i tankrummet eller lägga den precis ovan golvet... ;-)
Jag kommer nog att dra röret "i luften" parallellt mellan tankarna, då jag inte har något större ergonomiskt behov av att frekvent kunna passera rörledningen.K KB-U skrev:När du är på G, hur drar du rören mellan panna och tank(ar)?
Jag har alla fem tankarna i ett "tankrum" och där står dom på båda sidor om dörröppningen. Så jag bilade upp golvet innanför dörren och lade ner röret som går mellan pannbotten och botten på sista tanken. Alternativet hade varit att ha röret runt tre väggar i tankrummet eller lägga den precis ovan golvet... ;-)
Du vet att du behöver se till att ledningsvägen från pannan till respektive tank blir lika långa om de ska fyllas/laddas jämt.aroncbds skrev:
Finns ett par bra sätt.
Är inte riktigt säker på hur du menar. Ska ledningssträckan A mellan pannan och tank 1 vara lika lång som ledningssträckan mellan tank 1 och 2 (osv)? Kan man ha "fördröjningsslingor" mellan tankarna så att vattnet får lika lång väg att ta i så fall?Huddingebo skrev:
Såhär har jag planerat att disponera mitt pannrum (pannan syns th). (Eventuellt skippar jag TS1000-tanken). Hur koppla? Tack för alla tips på förhand!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, det han menar är att ledningssträckan mellan pannan och tank 1 ska vara lika lång som mellan pannan och tank 2.
Nu gäller ju detta om man har lika stora tankar...
Du har olika volym och då bör man, om man vill ha optimalt utnyttjande av tankarna när man eldar pannan, strypa flödet en aning till de tankar som är större.
När matar röret "laddar" tankarna vill man att de samtidigt når maxtemp, dvs går från start temp till 80-90°C i topp och botten.
En viss obalans får man alltid räkna med och systemet jämnar ut sig efter en stund.
Men laddas du alla lika så kommer 1800 tanken vara drygt halvfylld när de mindre tankarna är fulla.
Du har olika volym och då bör man, om man vill ha optimalt utnyttjande av tankarna när man eldar pannan, strypa flödet en aning till de tankar som är större.
När matar röret "laddar" tankarna vill man att de samtidigt når maxtemp, dvs går från start temp till 80-90°C i topp och botten.
En viss obalans får man alltid räkna med och systemet jämnar ut sig efter en stund.
Men laddas du alla lika så kommer 1800 tanken vara drygt halvfylld när de mindre tankarna är fulla.
Hur menar du att 1800 liters tanken kan vara halvfull det är ju vikten på vattnet som gör att det skiktar sig och det bryr sig inte om volymen så länge man parallellkopplar dom. Däremot höjden på tankarna spelar roll jag skulle satt tanken med shunt och vv uttag absolut inte lägre utan gärna lite högre.
Betongen har hittat dit i fredags, så i helgen kunde jag fortsätta med att armera- och bygga gjutformen för väggarna.
Såhär ser det ut för tillfället:
Formarna består av 11mm OSB, förstärkt CC-30 med regelvirke. 5 st M6-gängstänger håller ihop formarna i mitten, samt 6st montageband på undersidan.
Formarna kommer jag också att förankra i sidled med regelvirke, när de sitter på rätt plats...
Skruvförband med gängstång. Smidigt att som bieffekt kunna ställa in önskat mått på insidan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser det ut för tillfället:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Formarna består av 11mm OSB, förstärkt CC-30 med regelvirke. 5 st M6-gängstänger håller ihop formarna i mitten, samt 6st montageband på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Formarna kommer jag också att förankra i sidled med regelvirke, när de sitter på rätt plats...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvförband med gängstång. Smidigt att som bieffekt kunna ställa in önskat mått på insidan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat: