Jag håller på och isolerar mitt garage och ska då bygga ett isolerag innertak.

För att kunna använda vindsutrymmet till förvaring av lite brädor och för att kunna inspektera vinden behöver jag ta upp en öppning utifrån. Jag är dock osäker på hur jag gör med reglerna som går där jag vill ha öppningen, är de bärande?

Se bilder, öppningen tänkte jag mig lite större än kvadraten i mitten. Vilka delar är bärandeoch vilka kan jag ta bort?? Innertak av trä med synliga reglar och isolering, potentiell öppning markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre takstrukturen i ett garage med synliga träreglar och isoleringsmaterial där en tänkt öppning är markerad.
Skapa konto

Den gavelspetsen ser ju väldigt klen ut. Rent av farlig. Hur ser takstolarna ut ?

De stående reglarna i mitten är definitivt bärande.

D Daniel 109 skrev:
De stående reglarna i mitten är definitivt bärande.
Visst är dom tänkta som bärande men vad bär dom egentligen ?

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Yttertaket ligger ju på dem.

Ser nästan (men inte riktigt) ut som om någon förberett för en lucka …

• Gilla
Pontusandersson95
  • Laddar…
Kolla så bär dom bara upp högbenen som troligtvis är 2x4 tum. Reglarna i nock ligger ju bara på ett par små plyfa.

Det finns ju inget annat som bär av taket. Möjligen panelen om den är stående.
Nockregeln har ingen last, det kan ha varit en stabilisering innan spånten kom på.

• Gilla
sundstrom_s
  • Laddar…
Varför inte ta det säkra före det osäkra?
Flytta luckan lite åt höger eller vänster, så behöver du inte gå in och oroa den befintliga konstruktionen.
Så här alltså:
Takstolar i en byggnad med förslag på nya positioner för en lucka markerade med röda rutor.
Skapa konto

• Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
Jag bygger ogärna luckan på sidan, både av estetiska skäl och att det blir ett mer opraktiskt utrymme då.

Men vill ju samtidigt inte att det rasar! Som det ser ut nu har det stått i 30 år.

Underlättar lite fler bilder??

Utifrån
Gavelvy av ett gulmålat garage med vit garageport och en stege lutad mot väggen.
Skapa konto

Närbilder inne
Inne i en vind med träkonstruktion, visar detaljer av takstolar och en isolerad vägg med synliga elledningar.
Skapa konto

Takstolar och isoleringsmaterial inuti ett vindutrymme med synlig elinstallation.
Skapa konto
Inblick i takstrukturen med träbjälkar och isoleringsmaterial, kablar löper längs en bjälke.
Skapa konto

Övriga takstolar
Inre takstruktur med träbjälkar och stödben, synligt plysch och kablar i ett underkonstruktionsutrymme.
Skapa konto
Träkonstruktion av takstolar i ett vindsutrymme med synliga förstärkningsplåtar.
Skapa konto

• Takstolar och isolering på vinden i ett äldre hus, synliga trästrukturer och svart byggfolie.
    Skapa konto
L
Lite nya reglar stående och liggande som avväxling och stöd för taket , gaveln , inför nya hålet skadar nog inte , bara att tänka lite var dom ska vara , lite för mycket inte fel , gluggen går att få

Om du sätter en stående regel som bär upp taket på var sida om luckan så skulle inte jag vara orolig.

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
sir_erken sir_erken skrev:
Underlättar lite fler bilder??

Utifrån
[bild]
Men hela garageporten sitter ju förskjuten åt höger, sett utifrån.
Blir det inte snyggast att sätta vindsluckan mitt över den,
som jag föreslog i mitt förra inlägg?

Klart och färdigt! Just do it :love:

• Gilla
sir_erken
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men hela garageporten sitter ju förskjuten åt höger, sett utifrån.
Blir det inte snyggast att sätta vindsluckan mitt över den,
som jag föreslog i mitt förra inlägg?

Klart och färdigt! Just do it :love:
Ja, det här du iofs rätt i! Satt ett sop-plåtskåp till vänster om porten förut det är därför det ser ut som det gör. Tåls att fundera på!

Trevligt att se riktiga takstolar i resten.:rofl: Gör som Daniel 109 skriver i # 12 om du vill ha luckan i mitten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.