J
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, och det är av en anledning: att döda.
Nja, nu skämtar du väl iofs men spiralen dödar faktiskt ingenting. Den får spermierna att fly fältet bara.

Nej, den hindrar ägget från att fästa.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Faktiskt både och. Tro mig jag har varit både spermie, och ägg. Men en statlig spermie är säkert bättre än en privat, Daniel.

Kan vara på sin plats att påminna om att TS sökte info om hoar i koppar/mässings-FÄRG, inte nödvändigtvis i koppar eller mässing.

Jag har sagt det innan och jag säger det igen. Man slutar aldrig att förundras över vilka vändningar en del trådar får. Men att en fråga om diskho leder till en diskussion om preventivmedel får nog anses som ett liten rekordnotering i OT ändå. Till och med i Byggahus-sammanhang :D

• Gilla
klaskarlsson och 11 till
  • Laddar…
Fler referenspunkter:

Lunds tingsrätt, obehandlad koppar. Det nedre högra hörnet satte upp innan sommaren, ytan har gått från blank koppar till matt brunfärgat (men väldigt levande yta).

Byggnad under konstruktion med nedre högra hörnet av fasaden täckt i mörknande obehandlad koppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Loretta
  • Laddar…
Det kostar att ligga på topp. Det går ju inte att jämföra utstrålningen i ett kök med en kopparvask och ett med en rostfri. Så vill ni ha ett kök med utstrålning så självklart ska ni satsa på kopparho. Sedan får ni hitta de lösningar som behövs allteftersom.
Vi ser fram mot bilder och kommande årliga rapporter om utvecklingen. :)

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Jag läste på lite.
Den har flera effekter, den stör både befruktningsmöjligheten och förmågan att ägget fäster i livmodersväggen.
Spiralen stör även både ägg och spermier så de blir sämre och mindre fertila, rörlighet minskar osv.
Kopparjonerna dödar inget direkt, men stör miljön kraftigt på flera sätt.

Sorry för mer OT på detta OT-spår ...

Jag skulle personligen inte välja en koppar/mässing-ho. Är alldeles för lat för att skaffa mig ytterligare en sak som kräver med skötsel och omvårdnad. Men detta var ju också OT, tyvärr ... :oops:

Mässing och koppar har helt olika egenskaper. Koppar är ett kemiskt element, ganska mjukt och repas lätt. Det får ett lager av kopparoxid (svart) eller grönt ärg, allt efter mijlön. Mässing är en legering (blandning) av koppar och Zink i varierande andelar, ibland även andra mindre inblandningar. Är hårdare än rent koppar och lätt bearbetat. Används gärna i finmekanik, urmakeri, instrumentbygge, beslag. Har en fin glans som dock måste putsas ofta.

T Thomas_Blekinge skrev:
Koppar är ett kemiskt element
Nej, det är ett grundämne.

Angående diskussionen om att koppar skulle vara giftigt så kan jag nog tycka att det kan vara bra att börja med att ta reda på fakta innan man börjar gasta en massa.
Koppar är inte giftigt för människor, annat än tillfälligt och detta endast vid mycket höga intag och inte ens då är det dödligt. Snarare tvärtom, det är ett spårämne utan vilket vi inte klarar oss:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Koppar#Biologiska_funktioner
Varför ska ni hålla på och sprida en massa idiotier utan att ens ta reda på fakta först?

R Robban_C skrev:
Nej, det är ett grundämne.

Angående diskussionen om att koppar skulle vara giftigt så kan jag nog tycka att det kan vara bra att börja med att ta reda på fakta innan man börjar gasta en massa.
Koppar är inte giftigt för människor, annat än tillfälligt och detta endast vid mycket höga intag och inte ens då är det dödligt. Snarare tvärtom, det är ett spårämne utan vilket vi inte klarar oss:
[länk]
Varför ska ni hålla på och sprida en massa idiotier utan att ens ta reda på fakta först?
Förlåt språkförbistringen. På mitt modermål kallas grundämne för "chemisches Element".
Ingen har sagt att Cu är giftigt för människor men otvivelaktigen används Cu och dess salter för att avvärja organiskt angrepp.

En fördel med koppar i diskhon är väl att det förhindrar beväxtning av sjögräs, havstulpaner och musslor, för att inte tala om skeppsmask.
Jämför med båtbottenfärg, s.k. antifouling.
Bra om man låter diskvattnet stå länge.

Men varför inte lyfta ambitionsnivån ett steg?
Brons skall det vara i hoarna så klart!
Illustration av vardagslivet under bronsåldern med människor som arbetar och hushåller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hör ni historiens vingslag susa ända från bronsåldern :geek:

• Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
Koppar som utsätts för surt regn, avgaser och andra föroreningar blir mycket riktigt som koppartaken, stuprör i koppar mm mörk grön svart. Jag har dock aldrig sett att koppar som förvaras inomhus skulle komma i närheten av denna färg. Men nu vet man ju inte vad kopparn kan komma i kontakt med när man har det i diskhon. Limma fast en bit koppar i befintlig diskho så får tiden utvisa:rofl:

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En fördel med koppar i diskhon är väl att det förhindrar beväxtning av sjögräs, havstulpaner och musslor, för att inte tala om skeppsmask.
Nej, havstulpaner i vasken vill man ju rakt inte ha! Då skulle ju diskningen vara förenad med, om inte livsfara så i alla fall, rejäl risk för otäcka skrubbsår på knogarna. ;)

Men jag har klarat mig hittills med rostfritt och har ny diskbänk, så jag tror jag tar risken några år till... :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.