Tackar för svar, då får vi se om isbildningen försvinner! Kompressorn går inte hela tiden.
Känns bara märkligt att den förmodat trasiga sensorn ger samma mätvärden som den nya, men jag har ju bara mätt resistansen, kan ju kanske finnas något mer som ska fungera.

A
om du mäter båda sensorerna samtidigt ned stoppade i ett glas med vatten
kommer du troligen se att de skiljer minst 2 C-grader

Jag trodde den svarta vulkmassan i mitt skåp var en lagning, men sen såg jag att bilden här i inlägg #1 hade samma gegga. Är detta en fabriksmonterad tätning?

• Svart vulkmassa vid rör och kablar i ett vitmålat skåp, trolig tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ljudisolering är det
Den minskar insprutningsljudet

electroluxaren skrev:
Ljudisolering är det
Den minskar insprutningsljudet
Jaha! Det ser giftigt ut.

Kan det vara oxiden vid lödningarna på röret som luktar apa? Eller är det aluminium-lamellerna?

A
Det brukar vara en kemisk process beroende på vad man har för mat i kylen
En del luktar för j..
Andra luktar inte alls

Jag skrapade bort den lösa färgen och putsade bort kopparoxiden med scotteduk. Sen försvann odören. Det är kanske bra att "mätta" ytan med något nu? Rapsolja?

A
Oxid / ärg är ett naturligt skydd för koppar

Jag hade samma fel på mitt AEG kylskåp, avfrostningen funkade inte när det blev varmt ute vilket resulterade i att skåpet tappade kyla. Köpte sensor enligt ovan och bytte den inne i skåpet - funkar nu utmärkt sedan en månad tillbaka. Tack för tipset @electroluxaren!

Jag hade samma fel på mitt kylskåp, ett Husqvarna QR2565 från 2012.
Hade isbildning längst bak på plastkåpan.
Testade manuell avfrostning 2 gånger, men isen kom tillbaka snabbt (ca 1-2 veckor).

Köpte sensorn enligt ovan, klippte av den på baksidan och lödde dit den nya enl. ovan instruktioner.
Nu har den fungerat i en dryg månad utan problem!

Tack för tipset @electroluxaren!

Samma symptom på ett Electrolux ERE3500 (från 2005). Löste problemet med byte av den nedre sensorn tack vare denna tråd.

Tack @electroluxaren, nu har både frys och kyl fått livsförlängning som förhoppningsvis räcker till köksrenovering om några år, tack vare dina tips.

Jag har en sensor över, om någon behöver den swisha 300 kr till @electroluxaren (förutsatt att hen vill ta emot) och skicka adress till mig så kommer den på posten.

N Nummer27 skrev:
Tack @electroluxaren, nu har både frys och kyl fått livsförlängning som förhoppningsvis räcker till köksrenovering om några år, tack vare dina tips.

Jag har en sensor över, om någon behöver den swisha 300 kr till @electroluxaren (förutsatt att hen vill ta emot) och skicka adress till mig så kommer den på posten.
Nu behöver jag en sensor. Och det ser inte ut som att Electrolux säljer dem längre. Har du din kvar?

Tack. Beställt 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.