8 018 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
Luckor till kvik-kök från Järfälla kök
Hej!
Jag funderar på att köpa stommar från kvik och luckor från Järfälla kök. Är det någon som gjort det och, i så fall, hur fungerade det?
Jag funderar på att köpa stommar från kvik och luckor från Järfälla kök. Är det någon som gjort det och, i så fall, hur fungerade det?
Gör dom luckorna så det passar så är det ingen risk för passformen , det enda som jag av egen erfarenhet vet , är att Ikaes luckor inte håller kvaliteten på fanerat , dom är flammiga och mallar inte mellan dörrarna , köper du luckor från annan som tillverkar så blir det bra , men se till att ev. faner mallar i mönster med dubbelskåp ( dörr uppe nere ) och lådhurtsar , inge kul med olika ränder där
Detta var intressant, jag hade missat att Järfälla kök gör luckor som passar Kvik. Är det någon som har erfarenhet av IKEA Metod och Kvik stommar och kan svara på om det är skillnad på kvalitén på stommarna?
När jag läste på Järfälla köks hemsida om deras Retro luckor så fanns det beskrivet hur man skall anpassa monteringen av Ikeas kök. Och beskrivning av anpassningar av stommarna. Men ingenting och hur man monterar luckorna på Kvik stommar. Frågan är hur detta skall tolkas. Spontant känns det säkrare att köpa IKEA stommar då det finns bra monteringsbeskrivning. Men är Kvik stommarna bättre är det kanske värt att köpa Kvik i alla fall.
När jag läste på Järfälla köks hemsida om deras Retro luckor så fanns det beskrivet hur man skall anpassa monteringen av Ikeas kök. Och beskrivning av anpassningar av stommarna. Men ingenting och hur man monterar luckorna på Kvik stommar. Frågan är hur detta skall tolkas. Spontant känns det säkrare att köpa IKEA stommar då det finns bra monteringsbeskrivning. Men är Kvik stommarna bättre är det kanske värt att köpa Kvik i alla fall.
Byggde om köket , köpte ikea stommar + luckor i faner ljus björk , stor besvikelse ,
luckornas fanering pyjamsrandiga och ibland på insidan ibland utsidan , lådhurtsar såg
för j-t ut , hittade ny lev i helsingborg svensktillverkade , klart dyrare men vi nöjda
luckornas fanering pyjamsrandiga och ibland på insidan ibland utsidan , lådhurtsar såg
för j-t ut , hittade ny lev i helsingborg svensktillverkade , klart dyrare men vi nöjda
Pratar du om Järfälla-köks fronter nu?L Liteavvarje skrev:
Som upplysning till dom ,och varmkorv , att vara noga med att ev. faner blir rätt inget annat , men tror inte järfälla fuskar med det , framgick tydligt att jag tog från annat håll , det fanns ingen annan som kunde lev, med ljust björkfaner då mitt kök byggdes om
Nej det var just det som inte framgick tydligt. Jag trodde också att du talade om Järfällakök. Nåja, får hoppas att folk läser de följande inläggen.L Liteavvarje skrev:
Angående fanérmatchning så erbjuder en del tillverkare det (tex Kvänum), men då kan det ofta kosta lite mer.
Hej, nu var det ett tag sen jag kollade närmare på Ikeas stommar men jag tycker nog Kviks är lite kraftigare med bättre bakstycke och ovandele iallafall. Sen tål Kviks lådor 30kg och 50kg beroende på storlek. Ikeas tål 25kg. Kvik har även extra djupa stommar med mer förvaring om det är av intresse.varmkorv skrev:Detta var intressant, jag hade missat att Järfälla kök gör luckor som passar Kvik. Är det någon som har erfarenhet av IKEA Metod och Kvik stommar och kan svara på om det är skillnad på kvalitén på stommarna?