Excel
Lägger upp en tråd för renovering av badrum eftersom jag aldrig renoverat ett badrum tidigare hoppas jag kunna ställa lite dumma frågor till er allteftersom arbetet fortlöper.

Planen är att göra totalrust på ett badrum från 1978. Jag kommer göra allt utom VVS, el och mattläggning

Alla stammar ska bytas, duschen ska flyttas, badrumsarean ska ökas något. Kommer även bygga efter finsk standard, dvs två golvbrunnar. Detta pga jag vill förenkla städningen genom att det blir lättare att spola av golvet. Kommer också försöka hitta bra lösning för dold spolslang.

Det blir golvvärme som ansluts till BV.
Ytskikt blir plastmatta, detta pga jag inbillat mig att det bli billigare och lättare att hålla rent samt det är säkrare ur vattenskadesynpunkt.

Jag börjar med en bild efter tömning av badrum och uppsågning av vägg
 
  • Ett uppsågat badrum med exponerade träreglar, retro blommigt tapetmönster, och byggdamm på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum under renovering med uppsågade väggar, retro kakel och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
Toaletter och golvbrunnar beställda

Jag har köpt en Geberit Duofix, detta innebär att cisternen kommer monteras bakom en vägg.

Eftersom jag kommer köra med plastmatta i hela badrummet har jag en frågeställning gällande skvallerrör.

Tätskiktet ska enl. instruktion gå in bakom cisternen så att ev. vatten kan rinna ut i nederkant.
Detta är ju inget problem om man använder sig av klinker.

Eftersom jag ska ha våtrumsmatta ska mattan vikas upp. För att vatten ska kunna rinna ut måste det göras hål i uppviket och tätskiktet är förstört.

Hur ska detta lösas på bästa funktionella sätt?
Går det att höja upp botten i mellanväggen under cisternen och leda ut vatten ovanför uppviket?
 
  • Schematisk illustration av en väggmonterad toalettcistern med markering för uppvik av våtrumsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
Ingen där ute som har något svar?
 
Kan du dra rören fritt under golvet, kanske i källaren?
Plastmatta är billigare och fuktsäkrare än kakel/klinker men tråkigare. Jag har två badrum så jag kan jämföra. Plasten blir matt efter några år, missfärgningar mm. Kakel håller sig mycket bättre, flera hundra år.
Innan du sätter igen väggarna, fundera på vilka eluttag du behöver, annan placering av lampor/belyst spegel, spottar i taket mm. Tänk på att al el i badrummet måste gå via jordfelsbrytare. Kanske du vill ha en spolkran nånstans.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
Jag kan dra röret ned till våningen under, frågan är bara om det är en godkänd lösning. Skulle det bli läckage blir det en vattenskada våningen under.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Jag hade en källare under badrummet och kunde dra rören där i taket obehindrat. Var väldigt fördelaktigt. Man ser alla skarvar och har bättre uppsikt.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Excel
Jag har en möjlig lösning, det är att bygga en vattentät konstruktion av glasfiberväv med skvallerrör.

Kommer borra upp och sätta en inspektionslucka våningen under. Här kommer även ett vattenlarm monteras.
 
Du kan nog inte bara göra hål i materialet, men du kan dra ett rör mellan utrymmena, och täta röret med rörmanschett som alla andra rör.
 
Excel
H hempularen skrev:
Du kan nog inte bara göra hål i materialet, men du kan dra ett rör mellan utrymmena, och täta röret med rörmanschett som alla andra rör.
Bra tips, ett 16 mm vp-rör med manschett på insidan borde funka.
 
Excel
Har börjat riva innerväggarna, en gammal vattenskada syns. Märkligt nog har de endast isolerat en vägg i badrummet.
 
  • Rivna innerväggar i badrum med synlig vattenskada och partiell isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…

Bästa svaret

Nja du ska täta hela badrummet sen bygga inklädnaden till cisternen och ev klä den efteråt med matta, då får man lämna en spalt öppen mellan golv och vägg så ett fukt okänsligt material till inklädnaden är att rekommendera.
 
Excel
nino nino skrev:
Nja du ska täta hela badrummet sen bygga inklädnaden till cisternen och ev klä den efteråt med matta, då får man lämna en spalt öppen mellan golv och vägg så ett fukt okänsligt material till inklädnaden är att rekommendera.
Det var orginalplanen, dessvärre innebär detta att hål görs i uppviket och tätskiktet är förstört. Verkar som alla instruktionen utgår från att kakel och klinker används.
 
Nej uppviket ska vara på samma vägg som cisternen sitter på, utanför så bygger du en låda som döljer det hela, den lådan klär du in med matta men lämnar en öppning på ca 1 cm framåt där ev läckage kan åka fram.

Bäst blir det att först limma en golvmattebit längst ner på lådan och därefter en väggkarta, med en mörk matta så syns det inte mycket.

Hela din låda framför cisternen ska alltså vara öppen nertill
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Excel
nino nino skrev:
Nej uppviket ska vara på samma vägg som cisternen sitter på, utanför så bygger du en låda som döljer det hela, den lådan klär du in med matta men lämnar en öppning på ca 1 cm framåt där ev läckage kan åka fram.

Bäst blir det att först limma en golvmattebit längst ner på lådan och därefter en väggkarta, med en mörk matta så syns det inte mycket.

Hela din låda framför cisternen ska alltså vara öppen nertill
Jag har hittat en instruktion för detta som verkar lämpad för badrumsmatta. Den verkar vettig. Då funkar med matta och uppvik.

http://www.sakervatten.se/branschregler/tidigare-versioner-av-branschreglerna
 
  • Schematisk illustration av en toalettsnitt med markerade uppvik för badrumsmatta.
Excel
Då var toafrågan löst

Har en ny fundering gällande innertak, jag tänkte nämligen sänka ca 20 cm och sätta spottar i taket.

Ovanför nuvarande innertak finns plast och isolering Om jag sänker taket och tätar med ångspärr skapas ett mellanrum med både plast under och ovan. Finns det risker med kondens eller några andra aspekter jag ska ta hänsyn till?

Ett ventilationsrör kommer också dras i mellanrummet då nuvarande frånluftventil sitter på en ofördelaktig plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.