J
Hej!

Vet att detta inte direkt är första frågan i ämnet, men har läst alla trådar jag hittat och ändå inte fått ett fullständigt svar. Hoppas det är ok.
Jag håller på att bygga ett uterum. Det blir 7x3m byggt på träbjälklag. Dörrarna är isolerade sk. Vår-höst plus (U 1,6). Taket kanalplast 32mm (U 1,0). Nu ska jag isolera golvet. Bjälklaget är reglar 145mm och under detta ca 30cm luft. Min tanke är att sätta vindpapp under reglarna och därefter lägga 10cm cellplast. Över detta fukttålig golvspånskiva och till slut ett laminatgolv. Vad tror ni om detta? Ska jag välja cellplast eller fungerar 145mm stenull lika bra (tänker på fukt)?
Om jag tar 10cm cellplast finns det ju plats för 45mm stenull, skulle det fungera att kombinera?
Skriv gärna ner era tankar kring detta! Ni får gärna skriva även om det är en dålig idé för inget är ännu inköpt till golvet.

Mvh Jacob Helenius

Redigerat:
Hej!
Risken jag kan se med den konstruktion du beskriver är att trä ju är ett levande material som rör sig med värme och fuktnivå, vilket skulle kunna ge varierande underlag för laminatgolvet. Risk för spruckna fogar t.ex.

Satsa på cellulosa istället, inte lika kinkigt med fukten. Ekovilla-skivor från Bauhaus har via kväkt till vårt uterum

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.