Har sökt sotaren utan framgång så jag ser om någon här har svar.

Hur nära omkringliggande träd vågar man placera skorstenen till en vedeldad bastu?

Stugan för den tilltänkta bastun står nära en björk som inte på ett enkelt sätt går att ta ner. Tänkta placeringen för att skorstenen hamnar ca 1,5 meter från stammen. Grenar från trädet som sträcker sig över stugan kommer jag ta ner i möjligaste mån. Funkar detta?
 
L
Ta ett par foton och åk till brandstationen ,snacka med brandkapten
 
Har själv tre träd på ca en meters avstånd från bastun. Har tagit ner de kvistar som hänger ned rätt över taket och skorsten. Efter femhundra bad så står stugan och träden kvar så jag tror inte det är nått problem för dig. Färska kvistar får man ju inte att brinna fast man försöker.
 
  • Gilla
Jocke76
  • Laddar…
J
Röken är ju inte så speciellt varm när den kommer ut, är den det så har man ju någon ordentligt ineffektiv bastukamin, som släpper ut alla värme.
 
Tack. Var jag tänkte själv o hoppades på men hellre safe than sorry.

Nu blir det att beställa kamin! :)
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
D09
Är det luftburen elledning som stör nedtagningen så kontakta t ex vattenfall så tar dom ner den kostnadsfritt
 
Se till att det inte hänger några grenar direkt ovanför skorstenen. Faran är inte vid normal eldning utan vid en ev soteld i skorstenen.
Färsk björk är svår att få eld på, jag skulle vara mer försiktig med stora halvtorra risgranar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kanske är idé att åtminstone komplettera med ett gnistfång på toppen, utifallatt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.