@ Björn Melander

Man skulle kunna tro att du hade en tallriksputs hemma... ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Bänkskiva i betong placerad ovanpå en vit tvmöbel i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå betongbänkskiva på ett vitt och orange tv-möbel med synlig trätextur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bänkskiva i betong till tvmöbel
 
  • Grå betongbänkskiva på vit TV-möbel med vitmålade väggar och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erikssonandreas och 2 till
  • Laddar…
Jag fortsätter att skryta med min duktiga sommarjobbare! (se tidigare: https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-123#post-2700131)

I söndags var det ledig dag, men ett gäng sammanstrålade ändå i snickeriet för att öva lite med handverktyg. Jag gillar att träna även på de moment som inte så ofta är aktuella på kundjobben. Dagens övning var handgjorda dovetails i furu (långt ifrån det enklaste materialet för denna övning!!). Bitarna var upphyvlade på maskin, i övrigt gjordes allting för hand.

Då producerade 15-åringen, allra första gången han gör en dovetail, detta resultat:

Handgjord dovetail-skarv i furu på arbetsbänk med hyvel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjorda dovetails i furu, perfekt vinklade och utförda manuellt av en sommarjobbare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Perfekt i vinkel dessutom.
 
  • Gilla
Hep och 16 till
  • Laddar…
Wow, har definitivt anlag för det där. Har försökt 8-10 gånger och aldrig fått sådant perfekt resultat. Alltid är det något som krånglar. Framtida medarbetare?
 
Valkyr Valkyr skrev:
Wow, har definitivt anlag för det där. Har försökt 8-10 gånger och aldrig fått sådant perfekt resultat. Alltid är det något som krånglar. Framtida medarbetare?
Kom förbi någon annan söndag så kan du säkert få några tips:)
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Kom förbi någon annan söndag så kan du säkert få några tips:)
Var försiktig med vad du önskar dig. Jag kanske kommer. ;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Snygga dovetails! Bilden på de läromästaren åstadkom under övningen verkar ha försvunnit, du får ladda upp igen.;)
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Snygga dovetails! Bilden på de läromästaren åstadkom under övningen verkar ha försvunnit, du får ladda upp igen.;)
De är redan i vedhögen:( Men du får fråga Jac om de var något att ha, han var på plats. Jag är lite för blyg för att skryta om mina egna saker tror jag. Alternativt har jag aldrig blivit så nöjd med något att jag vill ta en bild på det. Kanske en kombination.

Men kom förbi en söndag så ska du få se:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Blev inte godkänd att ha inne av frugan så den får vara ute i verkstan ;)
 
  • Verktygshuvud monterat på trähorn som liknar en ko på en ljus träpanelvägg i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träsnidade objekt som liknar yxa och horn på ljus träbakgrund, avsedda för dekoration i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hans10 och 9 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Då producerade 15-åringen, allra första gången han gör en dovetail, detta resultat
Helt klart imponerande, en helt annan klass än det jag lyckades producera vid samma tillfälle (iofs bara mitt fjärde försök eller så, dessutom var det nog något fel på min träbit). Mina satt visserligen ihop som de skulle men rent estetiskt så hade det nog varit en fördel att dölja det hela med en bra dos spackel och lite målarfärg.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Men du får fråga Jac om de var något att ha, han var på plats.
Mästarens verk var det absolut inte något fel på, så snyggt tätt och tight som det bara kan bli helt enkelt. Jag tror faktiskt inte det fanns mycket utrymme för förbättringar där heller.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
En sängram i ask. Matchande sängbord är just nu under tillverkning.

En sängram av askträ i ett sovrum, klädd med neutral färgad bäddset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av sängram i askträ med tydlig syn på ben och sammanfogning, på ett parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ask sängram med horisontella plank mot tapet med palmmönster, sängkläder i beige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av sängram i askträ på ett parkettgolv, sängben och kant syns under grått överkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av en modern sängram i askträ med synliga träpluggar, mot en parkettgolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av huvudänden på en sängram i askträ mot en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en sängram i askträ med horisontella plank och en del av en stoppad sänggavel visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 24 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag fortsätter att skryta med min duktiga sommarjobbare! (se tidigare: [länk])

I söndags var det ledig dag, men ett gäng sammanstrålade ändå i snickeriet för att öva lite med handverktyg. Jag gillar att träna även på de moment som inte så ofta är aktuella på kundjobben. Dagens övning var handgjorda dovetails i furu (långt ifrån det enklaste materialet för denna övning!!). Bitarna var upphyvlade på maskin, i övrigt gjordes allting för hand.

Då producerade 15-åringen, allra första gången han gör en dovetail, detta resultat:

[bild] [bild]

Perfekt i vinkel dessutom.

Lite sent men ändå: hälsa Jesper att om jag någonsin lyckas göra en så snygg fog kommer jag att vara så mallig att jag kommer att annonsera på helsidor i rikspressen så att alla får veta vad jag åstadkommit. Så förbannat duktig den killen är! Jätteroligt!!!

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Flickväns 50års-firande äger rum om 8 dagar. Hon har förbjudit mig att ta i så förbannat. Att det inte behöver vara märkvärdigt.
Det tolkar jag som en utmärkt utmaning för Thunderdoome Design Department.

Städade ihop div skräp. 3mm ekplyfa som jag fick limma ihop för att få styrsel på. Frånsåg från karmfalser till dekor.
Olimmade träskivor av ek och furu i olika storlekar och former i en verkstad som förberedelse för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toppskiva av 15mm byggplyfa klädd med samma 3mm ek som ovan. Hylla/arbetsskiva i samma byggplyfa. Furustumpar uppsågade till skruvlister
Snickeriprojekt med sågade trädelar och ekplywood på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några timmars limmande och sågande senare... dags att sätta ihop
Halvfärdig hemmagjord hylla av ekplywood och byggplywood med ihoplimmade delar och skruvtvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemi-byggd hylla i ekplywood och byggplywood med skruvdragare framför på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev det
Hemmabyggt träbord under konstruktion i verkstad, med skivmaterial och trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strök på det första lagret olja. Ligger jag på så hinner jag få dit två lager till. Då kommer det troligen att duga nästa lördag :p.
Hemmagjord bar disk med ekplywood och dekorativa karmfräsningar, nyligen oljad och i byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte ta i... jäkla uttryck.

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax och 14 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt...blackjackbord?
 
Väldigt snyggt Findus men vad är det??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.