6 401 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Ersätta befintligt fönster med en bredare altandörr - putsat hus/lättbetong.
Hej!
Är på gång att sätta in en altandörr så att vi kan komma ut direkt ifrån köket, men har börjat få kalla fötter.
Huset är ett murat hus från 1938 men med träfasad.
Behöver ta upp ungefär 30cm ytterligare av lättbetongen bredvid bef fönster för att få plats med dörren. Ligger det en bärande balk ovanför befintliga fönster och vilar på de betongblock jag nu vill ta bort, det låter i så fall inte så bra...?! Utifrån ser det ju också ut som att detta är en av få ställen där det finns en yta som stöttar huset från grund till tak, sedan är ju resten fönster förutom vid knutarna...
Jag har tänkt sätta in en regel 45x145 på båda sidor om dörren, och detta kanske stöttar uppåt lite, men är väl mest för att skruva fast dörrkarmen i antar jag....
Hur skulle ni göra...?
Tar tacksamt emot tips på hur jag ska gå vidare med detta så jag inte gör något dumt...
Som ni ser på bilden så är detta en gavelsida på huset...
Vänliga hälsningar Daniel
Är på gång att sätta in en altandörr så att vi kan komma ut direkt ifrån köket, men har börjat få kalla fötter.
Huset är ett murat hus från 1938 men med träfasad.
Behöver ta upp ungefär 30cm ytterligare av lättbetongen bredvid bef fönster för att få plats med dörren. Ligger det en bärande balk ovanför befintliga fönster och vilar på de betongblock jag nu vill ta bort, det låter i så fall inte så bra...?! Utifrån ser det ju också ut som att detta är en av få ställen där det finns en yta som stöttar huset från grund till tak, sedan är ju resten fönster förutom vid knutarna...
Jag har tänkt sätta in en regel 45x145 på båda sidor om dörren, och detta kanske stöttar uppåt lite, men är väl mest för att skruva fast dörrkarmen i antar jag....
Hur skulle ni göra...?
Tar tacksamt emot tips på hur jag ska gå vidare med detta så jag inte gör något dumt...
Som ni ser på bilden så är detta en gavelsida på huset...
Vänliga hälsningar Daniel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är garanterat en bärande konstruktion ovan fönsterna. Inget jag hade rotat i utan att ta dit en fackman.
Dessutom är nog kommunen intresserad och kräver säkert en anmälan (bygganmälan) där du beskriver hur du ska gå tillväga.
Okej, tack för svar!
Jag vill försöka få dit dörren på nått sätt som jag tänkt. Alternativet att använda ytan under fönstena endast innebär andra problem med möblering, inköp av mindre fönster, byte av element m.m
Så ge gärna feedback på hur man gör på bästa sätt. Antar att det första jag bör göra är att frilägga balken bakom putsen så jag ser exakt vart den vilar. Sedan antingen stötta upp den vertikalt på båda sidor dörrpost eller ännu mer onfattande - byta till en länge horisontell balk som vilar över hela partiet (fönster + dörr)
//Daniel
Jag vill försöka få dit dörren på nått sätt som jag tänkt. Alternativet att använda ytan under fönstena endast innebär andra problem med möblering, inköp av mindre fönster, byte av element m.m
Så ge gärna feedback på hur man gör på bästa sätt. Antar att det första jag bör göra är att frilägga balken bakom putsen så jag ser exakt vart den vilar. Sedan antingen stötta upp den vertikalt på båda sidor dörrpost eller ännu mer onfattande - byta till en länge horisontell balk som vilar över hela partiet (fönster + dörr)
//Daniel
Du måste ta hand om avväxlingen ovan fönstret, enklast är väl att låta en regel gå ner mellan fönstret och dörren, sen behöver du ju en avväxling över dörren, men några stora problem kan jag inte se i projektet. Jag tänker dock inte ge mig på att dimensionera, det finns det folk här som gör betydligt bättre.
Tack för svar! Har redan varit i kontakt med en konstruktör och det var inga som helst problem. Vi gör en konstruktion i stål för att hålla nere dimensionerna.Scouten skrev:Du måste ta hand om avväxlingen ovan fönstret, enklast är väl att låta en regel gå ner mellan fönstret och dörren, sen behöver du ju en avväxling över dörren, men några stora problem kan jag inte se i projektet. Jag tänker dock inte ge mig på att dimensionera, det finns det folk här som gör betydligt bättre.
Liknande trådar
-
Ersätta/komplettera EPDM kronlist med mjukfog på gamla fönster?
Fönster & Dörrar -
Bygglov för att ersätta fönster med dörr?
Bygglov -
Ersätta altandörr från Elitfönster?
Fönster & Dörrar -
Vi vill ersätta all fönster o altan dörrar med aluminium beklädnad 2+1 fönster i ett huset i Spanien
Fönster & Dörrar -
Vilka steg och ungefärlig kostnad för att öppna upp befintligt fönster till portal i fasad av LB/teg
Utbyggnad och tillbyggnad