22 520 läst · 15 svar
23k läst
15 svar
Fästa golvreglar i bärlina
Sida 1 av 2
Nu har jag (äntligen) kommit till golvreglarna, som ska ligga på bärlinorna. Jag har två frågor:
1) Hur fäster jag dem? Skråspika, skråskruva eller vinkelbeslag och ankarskruv? Jag har inte tillgång till spikpistol..
2) Hur skarvar jag reglarna? Omlott över bärlina är väl enklast, men då blir skruvraden för trallen inte rak sen. Det kommer bli en bit över på varje rad så jag skulle kunna laska, men det låter som ett tidskrävande och tungt jobb utan spikpistol. Stumskarv över bärlina med spikplatta?
1) Hur fäster jag dem? Skråspika, skråskruva eller vinkelbeslag och ankarskruv? Jag har inte tillgång till spikpistol..
2) Hur skarvar jag reglarna? Omlott över bärlina är väl enklast, men då blir skruvraden för trallen inte rak sen. Det kommer bli en bit över på varje rad så jag skulle kunna laska, men det låter som ett tidskrävande och tungt jobb utan spikpistol. Stumskarv över bärlina med spikplatta?
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
1) Skråskruv/spik är enkelt och funkar
2) Skarva över bärlinan men förbind reglarna med en skarvbit av samma regel, ungefär som skissen nedan. Då får du rak skruvrad och behöver ingen spikplatta.
_________ ___________
............_______
2) Skarva över bärlinan men förbind reglarna med en skarvbit av samma regel, ungefär som skissen nedan. Då får du rak skruvrad och behöver ingen spikplatta.
_________ ___________
............_______
Tack, ingen som säljer dem där jag bor så jag kör kanske på spik ändå.
Bonusfråga ang. golvreglar: Jag utnyttjar plintar från en tidigare altan och cc varierar mellan 59 cm och 63,5 cm som mest. Jag kommer ha 28x145 trall... Tror ni det kommer svikta? Kan det vara klokt att lägga en extra regel på plattor där avståndet går över 62?
Bonusfråga ang. golvreglar: Jag utnyttjar plintar från en tidigare altan och cc varierar mellan 59 cm och 63,5 cm som mest. Jag kommer ha 28x145 trall... Tror ni det kommer svikta? Kan det vara klokt att lägga en extra regel på plattor där avståndet går över 62?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Är det cc på bärlinorna som varierar menar du? Eller hur är det byggt?
Tror inte det sviktar faktiskt, annars kan du ju ta 34x145 trall men det blir billigare att stötta av
Tror inte det sviktar faktiskt, annars kan du ju ta 34x145 trall men det blir billigare att stötta av
Nej golvreglarna. Den tidigare konstruktionen är plintar i rader var ~60 cm. Trallen är redan köpt så jag har bara två alt (förutom att gräva upp och sätta om plintarna, vilket jag inte tänker göra). 1) Hoppas att det går bra trots 63,5 på ett ställe eller 2) lägga ytterligare en golvregel där det är över 61 cm (2-3 ställen)
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Antar att den är i marknivå annars kan du alltid stötta av senare.
Det går nog bra ändå men sätt en stötta där det är över 60cm
Det går nog bra ändå men sätt en stötta där det är över 60cm
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Med stötta menar jag att du slår ihop 2st 45x95 och låter den ena va lite längre så bärlinan får vila på den korta och skruvar fast. Under lägger du en trädgårdsplatta.
Går otroligt snabbt och blir riktigt stabilt
Går otroligt snabbt och blir riktigt stabilt
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Så egentligen blir det som ytterligare en plint
Jaha, då har vi nog missförstått varandra. Det är golvreglarna som ligger ovanpå bärlinorna som hamnar lite för glest på sina ställen. Det jag alltså är orolig för är om trallen kommer att svikta mellan två golvreglar som ligger för långt isär. Reglarna i sig kommer inte att svikta, det har jag koll på
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Kan du inte isåfall bara lägga en till regel??
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
C/c 63,5 är inget problem, det är bara att köra.T tasman skrev:Tack, ingen som säljer dem där jag bor så jag kör kanske på spik ändå.