Snailman
Det blev en 160 bred ho, men har nu börjat fundera på en 90 bred häll 35 djup, den kan man ju sätta en bit in från framkanten, så man får plats att ställa framför hällen och slipper gå på utstickande handtag. Det blir mera som alla plattorna bredvid varandra i stället för två rader. Vad tror ni om det?

Har sett nån kock har sitt kök hemma på det sättet.

Jag ska nog ha takintegrerad fläkt, så fläkten är inte i vägen.

Flytta gärna tråden till köksforumet i stället (till moderator)

• Svart induktionshäll med fem kokzoner och en central kontrollknapp, utan synliga handtag.
Redigerat:
Men det blir ju som att ha en bänk med bara de bakre plattorna. De använder man ju bara i undantagsfall eftersom det är så jobbigt att sträcka sig. I alla fall för mig som är lång. Spisfläkten sitter i vägen så att jag inte ser dem.

Snailman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men det blir ju som att ha en bänk med bara de bakre plattorna. De använder man ju bara i undantagsfall eftersom det är så jobbigt att sträcka sig. I alla fall för mig som är lång. Spisfläkten sitter i vägen så att jag inte ser dem.
Ja hade jag haft spisfläkten i vägen så hade det gått bort.

Var hos Ballingslöv i går och de hade en sån smal häll, men de hade satt den typ i mitten i djupled

Smal induktionshäll placerad mitt på köksbänken nära en vägg med kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är länk till tidningen jag såg om kocken

http://webnews.textalk.com/upload/articlefile/9/642964/Gard___Villa_Skaraborg_februari_2017.pdf

Sidan 8 längst ner till vänster ser man hans häll, han håller på med en skärbräda framför hällen.

Redigerat:
Fint med plats för oljor, salt och pepparkvarn!

BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Ja hade jag haft spisfläkten i vägen så hade det gått bort.
Även för mig som är kortare och inte har problem med att fläkten skymmer så är de bakre plattorna inte lika bekväma att använda för stekning, inte lika bekvämt att röra om i en wok, inte lika lätt att se ner i en gryta etc.

Snailman Snailman skrev:
han håller på med en skärbräda framför hällen.
Observera att skärbrädan sticker fram utanför bänken så råkar man belasta främre delen av skärbrädan har man hela dess innehåll på golvet. Sen kan ju deras arbetsbänk vara extra djup, där är ju inga skåp så det är svårt att få någon uppfattning om måtten. Så även om du väljer en långsmal häll behöver du ha avställningsytor på sidorna, dvs. man kommer inte ifrån att hällen tar upp extra mycket bänkyta.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Fint med plats för oljor, salt och pepparkvarn!
Tycker inte det låter helt optimalt att behöva sträcka sig över en stekpanna för att komma åt något.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Snailman
Jag skippar den smala hällen, får bli en med två rader, efter att ha lutar mig fram halva dagen, med några kilo i händerna, så går 'att luta sig framåt' bort

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.