Bricka i den dimensionen hittar du med stor sannorlighet i båttillbehörsbutikerna, typ Sea Sea, Hjertmans etc
 
Här tex

Skärmbild av webbsida med rostfri bricka 22/60mm från Hjertmans Båttillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Hade tydligen råkat beställa en vänstergäng tapp. TR 22x5 är ganska ovanlig o h inget jag tänkt att jag kommer att ha nytta av så ofta.... TR 22x 5 L är rejält mkt ovanligare.....:(
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Misströsta inte, ska du bygga en wagon vise en dag ska den muttern (och stången) vara vänstergängad:geek:
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tja, då får jag väl göra det:)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Fått lite tid över idag och står och borrar hål i Moxon visen. Nästa i ordningen är 3/4" hål för bench dogs. Hade tänkt mig tre rader med hål, en rad nära respektive gängstång och en rad någonstans i mitten. Borde jag tänka till lite extra här och sätta med på något speciellt ställe?


Totalt bredd: 970 mm
Gängstängerna sitter in 85mm från ändarna, c-c 800mm

Hade tänkt ha de två ytterraderna ca 120mm in från änden, dvs c-c blir ca 730mm. Borde jag sätta den mittersta raden i centrum? eller är det klokare att ha den förskjuten så att man kan spänna upp smala ämnen också?

Hål för holdfast gör jag nog separata så de behöver man inte ta hänsyn till när det gäller detta.

Öppen för förslag!
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Ska bli spännande att se hur det blir. Vad är tanken med 3 hålrader. Jag tänker att en rad i linje med varje gängstång borde räcka och ge bäst precision.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ska bli spännande att se hur det blir. Vad är tanken med 3 hålrader. Jag tänker att en rad i linje med varje gängstång borde räcka och ge bäst precision.
Kanske tänker jag fel. Men min tanke är att om jag sätter en rad i varje ände så måste en skiva (tex en limfog) som jag ska spänna fast vara minst 730mm bred för att jag ska kunna använda båda raderna samtidigt. Sätter jag en i mitten också kan jag ta limfogar ner till 365mm i bredd. Sätter jag den dessutom lite ocentrerad kan jag spänna fast ännu smalare ämnen med dubbla bench dogs.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Bänken är för att använda både handverktyg men också maskiner?
På min bänk har jag aldrig känt behovet av dubbla rader bench dogs, men har å andra sidan sällan ämnen över 40cm breda..

Vid hyvling tvärs fibrerna så kör jag fast ämnet och sen håller holdfastet den tredje kanten (klämmer fast en mindre träbit mot bänken som stopp där.
 
Det var väl från början tänkt för handverktyg. Men jag ser å andra sidan ingen poäng i att specifikt avgränsa mig till det.

Tar en bonusfråga också: jag ska som sagt borra hål uppifrån i den lösa käften för att få dit ett par bench dogs. Jag vill få maximal styrka (menar att undvika att träet splittras när jag spänner). Bör jag då borra hålet i mitten (pratar om djupled nu). funderar lite på om det kanske borde vara förskjuter lite inåt? Tänker mig att det borde vara klokt med en 120 mm hög bench dog som i genomsnitt sticker upp 25mm. Förmodligen bara en akademisk fråga?
 
Tror som du att det mest är en akademisk fråga. Tvivlar starkt på att du spänner så hårt att du lyckas klyva trät.

Hursomhelst så känns det som att mitten borde vara bäst då bench-dogen bör pressa lika åt båda håll. Bort från spännriktningen i överkant av hålet och mot spännriktningen i underkant av hålet.
 
Efter att Daniel precis outbrainat mig i ärendet kände jag mig tvungen att rita o räkna lite. Så här tror jag det blir om jag inte glömt allt jag lärt mig. Momentet runt övre bakre punkten=0 och summan krafter som verkar på dogen=0.

Edit...och förhållandet mellan gods utanför dogen och innanför dogen borde vara direkt proportionellt mot F3/F2.

Handritad skiss med krafter och moment som visar beräkningar för ett byggprojekt, inklusive formler och diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Sweet, siffror! Får bli en liten kompromiss då!

Ola övertygade mig också om att jag inte skulle bekymra mig så mycket om avstånden mellan de tre hålraderna - utan helt enkelt bara lägga till en fjärde!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
...
 
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Sweet, siffror! Får bli en liten kompromiss då!

Ola övertygade mig också om att jag inte skulle bekymra mig så mycket om avstånden mellan de tre hålraderna - utan helt enkelt bara lägga till en fjärde!
Yes! The more the merrier! Maximalismen spöar minimalismen — alltid! ;)

Allvarligt talat, ett oerhört seriöst bygge men något annat var ju inte att vänta. Jag avvaktar för att se om det överhuvudtaget är någon idé att posta mitt kommande Moxon-projekt. Känns lite som ett försök att göra ett skruvstycke med ett par träbitar och några gummiband...

Kör på Daniel, ser fram emot att se slutresultatet!
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.