7 610 läst · 18 svar
8k läst
18 svar
Fjärrstyrning av lampor/takdosor
Sida 1 av 2
Hej! Bygger fritidshus. Funderar på att köra trådlöst och skippa att dra tåtar från takdosorna till strömställare och dimmers. Har kollat in Nexa och deras olika varianter på sändare och mottagare. Är detta en bra idé? Någon som har erfarenhet från liknande projekt? Hur stor plats tar mottagarna? Placerars de i takdosorna? Tacksam för tips och idéer!
Det är inte en bra idé. Nexas grejer kör 433 MHz envägs, så sändaren vet aldrig om mottagaren är på. Om du ska köra trådlöst, kör Z-wave eller något annat protokoll som är tvåvägs, det är betydligt bättre. Och dyrare.
Bäst i mitt tycke är trådat. Det funkar alltid. Vad är syftet med att dra trådlöst? Du sparar garanterat inte pengar på det...
Bäst i mitt tycke är trådat. Det funkar alltid. Vad är syftet med att dra trådlöst? Du sparar garanterat inte pengar på det...
Håller med, bara viktigt om du ska fjärrstyra lampor när du inte är hemma och inte ser om de går på eller av. Någon dom provat Nexa på forumet? Kan inte tänka mig att det strular med överföringen om inte avstånden är för stora.M munge skrev:
Jag har Nexa hemma bara för att prova systemet och skulle inte sälja det vidare till mina kunder. Ibland när jag kommer hem är det tänt i vardagsrummet, deras dimrar är allt annat än användarvänliga. Fördröjningar på 1-2 sek när jag ska tända är inte heller ovanligt.
Höj gärna ribban lite, i det här fallet får man vad man betalar för. Jag testar även Plejd och deras grejer är väldigt mycket bättre. Eltako och Vadsbo är också bra.
Höj gärna ribban lite, i det här fallet får man vad man betalar för. Jag testar även Plejd och deras grejer är väldigt mycket bättre. Eltako och Vadsbo är också bra.
Ok, ska kolla in de andra märkena! Tack!Müssli skrev:Jag har Nexa hemma bara för att prova systemet och skulle inte sälja det vidare till mina kunder. Ibland när jag kommer hem är det tänt i vardagsrummet, deras dimrar är allt annat än användarvänliga. Fördröjningar på 1-2 sek när jag ska tända är inte heller ovanligt.
Jag har också PLEJD, en fantastisk produkt till ett oslagbart pris.
Det smarta är att man behöver inte dra tråd för att få hela huset att fungera! bara det finns fas och nolla sant en tändtråd till lampan vilket gör att man kan placera den i direkt anslutning till lampan.
Tändning och släckning kan ske från smartphone eller en brytare som sitter placerad på din köksö ansluten till en PLEJD controller som med en återfjädrande brytare slår till t.ex. kaffebryggaren under en viss tid t.ex. 40 min, naturligtvis kan den inbyggda timern starta kaffebryggare eller från din mobiltelefon. Det är bara fantasien som sätter begränsningen.
Det smarta med PLEJD är att den bara kostar 579:-
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-dimmer-universal
Vadsbo har en motsvarande men den är prissatt till 1499:-
Varje PLEJD har 2st. Signalingångar och det smarta är att vilken ingång som helst kan styra vad som helst i hela huset utan att dra tråd.
Varje smart elektriker har 3-4 st. PLEJD liggande i servis bilen.
Det smarta är att man behöver inte dra tråd för att få hela huset att fungera! bara det finns fas och nolla sant en tändtråd till lampan vilket gör att man kan placera den i direkt anslutning till lampan.
Tändning och släckning kan ske från smartphone eller en brytare som sitter placerad på din köksö ansluten till en PLEJD controller som med en återfjädrande brytare slår till t.ex. kaffebryggaren under en viss tid t.ex. 40 min, naturligtvis kan den inbyggda timern starta kaffebryggare eller från din mobiltelefon. Det är bara fantasien som sätter begränsningen.
Det smarta med PLEJD är att den bara kostar 579:-
https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-dimmer-universal
Vadsbo har en motsvarande men den är prissatt till 1499:-
Varje PLEJD har 2st. Signalingångar och det smarta är att vilken ingång som helst kan styra vad som helst i hela huset utan att dra tråd.
Varje smart elektriker har 3-4 st. PLEJD liggande i servis bilen.
Har använt nexa-prylar under många år, och att exempelvis sätta en trådlös sändare vid en köksö och sedan styra belysningspunkter i närheten funkar bra.
Ingen fördröjning att tala om, lång livslängd för knappcellsbatteriet i sändarna och bra priser på grejorna.
Kanske lite oortodoxt att göra en nyinstallation baserad på nexa-grejor. Ser det mest som ett komplement för bef. installation.
Ingen fördröjning att tala om, lång livslängd för knappcellsbatteriet i sändarna och bra priser på grejorna.
Kanske lite oortodoxt att göra en nyinstallation baserad på nexa-grejor. Ser det mest som ett komplement för bef. installation.
Jo, jag har också ett par nexapuckar för att kunna styra utebelysning. De sitter i en kapsling i ett kallförråd och det fungerar som sagt bra när avstånden inte är för stora och man själv är på plats för att se vad som händer. Jag hade tidigare också vägguttagsmottagare men de är numera ersatta med reläer i centralen och fast+styrd fas i relevanta grupper. Fungerar mycket bättre och man slipper leta efter fjärren.
Den primära anledningen till att jag inte skulle rekommendera nexa (eller egentligen andra trådlösa produkter) för nyinstallation är att det blir omöjligt att gå tillbaka till en traditionell installation. Ja, som komplement i enstaka grupper kan det vara motiverat (ex. köksön) men inte i hela huset.
Vad säger din elektriker? Tycker hen att kabeldragningen är lika stökig som du? En annan person kanske ser på det med andra ögon och tycker att det inte är så farligt...
Den primära anledningen till att jag inte skulle rekommendera nexa (eller egentligen andra trådlösa produkter) för nyinstallation är att det blir omöjligt att gå tillbaka till en traditionell installation. Ja, som komplement i enstaka grupper kan det vara motiverat (ex. köksön) men inte i hela huset.
Vad säger din elektriker? Tycker hen att kabeldragningen är lika stökig som du? En annan person kanske ser på det med andra ögon och tycker att det inte är så farligt...
Ja, ska man uppnå de specificerade 30 meterna får man vara beredd på lite justerande och vridande av mottagarna. Gäller ej enbart för nexa-prylar, även Z-wave har detta problem.
Tycker det är smidigt att kunna smacka upp en trend-look-alike väggsändare och sedan knyta den till önskade mottagare.
Då man vanligtvis tänder lampor/belysningspunkter i närområdet fås direkt en återkoppling.
Tycker det är smidigt att kunna smacka upp en trend-look-alike väggsändare och sedan knyta den till önskade mottagare.
Då man vanligtvis tänder lampor/belysningspunkter i närområdet fås direkt en återkoppling.
Värt att nämna med Plejd är att du får egentligen bara en dosdimmer eller lastbrytare som bara blir trådlös när du använder appen. De har alltså inte (än) någon produkt där du slipper kabeldragning till en brytare.
Om du ställer in en Plejd dosa att synkas med en annan dosa i appen, synkas de då inte bär du trycker på strömställaren eller dimmern ansluten en av dosorna?Müssli skrev: