2 807 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
lägga 15 mm parkettgolv på Lk,s EPS-spårskivor, som läggs på Japos ventilerade golv funkar det?
Hej, är en nybliven medlemm i detta forum, men jag har läst och följt med i intressanta frågeställningar, men ej hittat så mycket om mitt senaste "problem"
Så till min fråga:
Jag kommer att installera Japos ventillerat golv i ett hus med betongplatta, LK spårskiva 70 mm, stegisolering, samt ett övergolv på 14/15 mm. Enligt vissa experter så är det inte bra, då LK EPS spårskiva ej är tillräckligt hård....,det finns risk att man upplever att golvet sviktar, då "knopparna" på japos matta trycks in i EPS-isoleringen.
finns det någon/några forummedlemmar som har lagt ett övergolv på 14/15 mm direkt på LK spårslvor, som i sin tur ligger på Japos ventilerade matta, vilka erfarenheter har ni?
Eller måste jag lägga övergolvet på en Spånskiva och därmed minska takhöjden med ytterligare 12 mm
Mvh Rolle
Så till min fråga:
Jag kommer att installera Japos ventillerat golv i ett hus med betongplatta, LK spårskiva 70 mm, stegisolering, samt ett övergolv på 14/15 mm. Enligt vissa experter så är det inte bra, då LK EPS spårskiva ej är tillräckligt hård....,det finns risk att man upplever att golvet sviktar, då "knopparna" på japos matta trycks in i EPS-isoleringen.
finns det någon/några forummedlemmar som har lagt ett övergolv på 14/15 mm direkt på LK spårslvor, som i sin tur ligger på Japos ventilerade matta, vilka erfarenheter har ni?
Eller måste jag lägga övergolvet på en Spånskiva och därmed minska takhöjden med ytterligare 12 mm
Mvh Rolle
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Har du hört med leverantörerna om de har några synpunkter? Borde vara steg ett.
Några reflektioner utan att ha erfarenhet av EPS eller ventilationsgolv: om problemet är att ventilationsgolvet trycks in i EPSen låter det inte så effektivt att lägga spån ovan golvvärmeskivan. Kanske sprider lasten lite mer än bara golvet men tror att det är marginellt och du får ungefär samma intryck. 12 mm spån ger inte heller så mycket extra styvhet att det bör hjälpa jättemycket. Jag skulle vilja lägga något styvt mellan ventilationsgolvet och golvvärmeskivan istället. Skulle exempelvis kunna tänka mig en hård board med några millimeter tjocklek. Blir mindre bygghöjd då med.
Några reflektioner utan att ha erfarenhet av EPS eller ventilationsgolv: om problemet är att ventilationsgolvet trycks in i EPSen låter det inte så effektivt att lägga spån ovan golvvärmeskivan. Kanske sprider lasten lite mer än bara golvet men tror att det är marginellt och du får ungefär samma intryck. 12 mm spån ger inte heller så mycket extra styvhet att det bör hjälpa jättemycket. Jag skulle vilja lägga något styvt mellan ventilationsgolvet och golvvärmeskivan istället. Skulle exempelvis kunna tänka mig en hård board med några millimeter tjocklek. Blir mindre bygghöjd då med.
Tack för svaret, kommer att kolla upp det
Har varit i kontakt med LK kundservice och de rekommenderade två huvudalternativ
Alternativ 1
- Jape ventilationsgolv 7 mm
- 70 mm spårskiva
- värmeplåtar 1 mm
- stegdämpning/ foam 2 mm
- spontatad golvspånskiva, finns som 12mm alt 16 mm, som då limmas i sporten
- parkettgolv 14 mm
Total bygghöjd ca 106 mm/110mm
Alternativ 2
- 50 mm EPS isolering
- 22 mm spårad golvskiva, som limmas i sporten
- värmeplåtar 1 mm
- stegdämpning/foam 2 mm
- parkettgolv 14 mm
Total bygghöjd ca 96 mm
Alternativ 2 känns OK, då övergolvet blir tunnare, (mera golvvärme) men isoleringen mot plattan blir sämre, än för alternativ 1. Men det finns förmodligen EPS på 60 mm.
Kommer också att kolla lite på det förslag som Berniberg lämnade
Rolle
Har varit i kontakt med LK kundservice och de rekommenderade två huvudalternativ
Alternativ 1
- 70 mm spårskiva
- värmeplåtar 1 mm
- parkettgolv 14 mm
Alternativ 2
- 50 mm EPS isolering
- värmeplåtar 1 mm
- stegdämpning/foam 2 mm
- parkettgolv 14 mm
Total bygghöjd ca 96 mm
Alternativ 2 känns OK, då övergolvet blir tunnare, (mera golvvärme) men isoleringen mot plattan blir sämre, än för alternativ 1. Men det finns förmodligen EPS på 60 mm.
Rolle
Hej
hur gjorde du tillslut? Kollar på samma typ av lösning. Överväger parkett direkt på EPS spårskiva. Piggarna på Platon/jape systemen är ju vända neråt mot betongen, förstår inte hit dessa skulle kunna pressas in och påverka EPSR ROLA10 skrev:Tack för svaret, kommer att kolla upp det
Alternativ 1
- 70 mm spårskiva
- värmeplåtar 1 mm
- parkettgolv 14 mm
Alternativ 2
- 50 mm EPS isolering
- värmeplåtar 1 mm
- stegdämpning/foam 2 mm
- parkettgolv 14 mm
Total bygghöjd ca 96 mm
Rolle
Liknande trådar
-
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
Kommer Bostik outdoor seal 1566 någonsin härda helt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lägga hammarband?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
15mm lutning på ett sovrum som vi ska lägga laminatgolv
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur lägga/montera kährs 15 mm klickgolv
Golv