K
Sitter och skissar på en konvertering till vattenburen värme med radiatorer och har relativt bra koll på dimensioner och liknande men hur bör jag planera dragningen?

Det kommer att bli totalt tolv radiatorer fördelat på två våningar. Min första tanke var att dela in dem i fyra grupper som får varsin fördelare och sedan två pex slangar till varje radiator. Men det blir billigare att dra 16mm pex från en centralt placerad fördelare än att krångla med flera olika, dessutom skulle jag slippa placera fördelarskåp på olika platser.

Längsta dragningen skulle bli ca 12 meter.

Alternativt skulle man kunna köra två grupper en per våning (för att underlätta temperatursänkning av överplan) eller en per hushalva (för att undvika långa dragningar)?

Hur gör proffsen? Hur hade ni gjort?

Tänkte du koppla mycket själv?Vi ska göra samma operation som du snart, vilken dimension ska man ha på rören som går längs väggarna?Vi ska ha utanpåliggande.

K
Hej, är ju aktiv i din andra tråd, men tänkte dra allt själv. Tänker dra dold 16 rir pex till varje radiator.

Det jag har hängt upp mig på är om det är nödvändigt att använda fördelare. I så fall behöver jag ju grövre slang 25(?), skåp och fördelare, 16 mm slag är inte dyrare än att allt kan dras till teknikrummet där alla rör kan döljas i väggen.

Vissa radiatorer skulle kunna dela slang med en fyrkoppling.. att ha några element i enrörslösning blir nog inte så bra

Har du testat o fråga nån röris om inkoppling eller bestämde du rakt av o göra själv.

K
Bestämde rakt av. Har en kusin som är röris och har kollat lite på hans jobb hos brorsan och blev ännu mer övertygad om att göra det själv :)

• Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Hur går det?

K
Det går ganska bra. Delade upp huset i sex grupper och drog ett par 16mm PEX-till varje del. Sen har jag tvillingkopplat radiatorerna i varje del genom V4-kopplet och i ett fall med TP quattro-koppel.

Kul! Du får gärna lägga upp lite bilder osv. på hur du har gjort. Jag har också planer på att konvertera vårt hus till vattenburet värmesystem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.