Håller på att lägga 100m2 furugolv i huset. Nu mot slutet kom jag in mot köket och var tvungen att kapa nära väggen med ett multiverktyg. Jag missade att golvvärmeröret gick precis där och multimaskinen drog ett fint snitt med en mindre dusch som följd. Trycket minskade snabbt och jag tog bort all isolering under och kika så att allt såg bra ut. Även underifrån (krypgrund) såg allt bra ut. I övrigt har jag skött mig rätt bra och hållit koll på alla hundratals meter slang under golvet.
Problemet är att snittet är i toppen av golvvärmeslangens böj och jag är nyfiken på vad jag kan laga det där med?
Jag har hittat lite lagningskit i form av kopplingar men en av kopplingarna kräver expanderverktyg vilket jag inte har.
Min tanke är att såga av röret och dra vänstra sidan av röret (enligt bild) mot den högra sidan och försöka få till en 90 gradig vinkel. På så vis kan jag skapa en inspektionslucka under huset och även bygga en enkel dräneringslösning ifall något läckage skulle uppstå. Skarven måste ut en bit till höger på bilden för jag skall kunna nå den underifrån (det är ett burspråk till vänster.
Någon som har tips på vad för lagningskit som fungerar till slangen jag har? Jag ser ingen märkning men allt är byggt -91 och det är Wirsbo rakt igenom på kopplingar, ställdon och rör.
De kopplingar jag hittar är för pePEX och Wirsbo EvalPex. Inget av dessa rör liknar mitt.
Mycket tacksam för råd/tips. Jag kommer ringa rörmokare på måndag men då det är sommartider gissar jag att det kommer ta för lång tid att få hit någon. Jag har rejält bråttom då de 100m2 golv jag håller på att lägga bara är förspelet för köket som strax skall monteras. Utan golv = inget kök och frugan börjar tröttna på Billys Pizza i micron... (jag själv kan däremot käka en hel del Billys innan jag tröttnar)
Mycket tacksam för tips!
Henke/Uppsala
Problemet är att snittet är i toppen av golvvärmeslangens böj och jag är nyfiken på vad jag kan laga det där med?
Jag har hittat lite lagningskit i form av kopplingar men en av kopplingarna kräver expanderverktyg vilket jag inte har.
Min tanke är att såga av röret och dra vänstra sidan av röret (enligt bild) mot den högra sidan och försöka få till en 90 gradig vinkel. På så vis kan jag skapa en inspektionslucka under huset och även bygga en enkel dräneringslösning ifall något läckage skulle uppstå. Skarven måste ut en bit till höger på bilden för jag skall kunna nå den underifrån (det är ett burspråk till vänster.
Någon som har tips på vad för lagningskit som fungerar till slangen jag har? Jag ser ingen märkning men allt är byggt -91 och det är Wirsbo rakt igenom på kopplingar, ställdon och rör.
De kopplingar jag hittar är för pePEX och Wirsbo EvalPex. Inget av dessa rör liknar mitt.
Mycket tacksam för råd/tips. Jag kommer ringa rörmokare på måndag men då det är sommartider gissar jag att det kommer ta för lång tid att få hit någon. Jag har rejält bråttom då de 100m2 golv jag håller på att lägga bara är förspelet för köket som strax skall monteras. Utan golv = inget kök och frugan börjar tröttna på Billys Pizza i micron... (jag själv kan däremot käka en hel del Billys innan jag tröttnar)
Mycket tacksam för tips!
Henke/Uppsala
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 443 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 443 inlägg
Vanlig Wirsbo PEX för golvvärme 20mm har just 2mm tjocklek.
Du har två enkla alternativ som jag ser det.
Mitt val skulle vara att köpa Vatette.
Rak eller vinkelkoppling 22mm
1940162 - 22mm Rak
1941467 - 22mm vinkel
Kasta Muttrar och klämringar, ersätt med två kopplingsset:
1878221 - 20x2,0-2,3
Följ monteringsanvisningarna:
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/633369_plast.pdf
Alternativet är att handla från Uponor (gamla Wirsbo)
Rak eller vinkel:
2417941 - Vinkelnippel 3/4" (Vinkel)
2417913 - Dubbelnippel 3/4" (rak)
På valfri av dessa kopplingar monterar du två:
2417905 - Kopplingsset WGF 20x2,0
Alla prylar är lagerlagda hos grossisterna och din lokala röris kan ta hem delarna tills på tisdag morgon.
Du har två enkla alternativ som jag ser det.
Mitt val skulle vara att köpa Vatette.
Rak eller vinkelkoppling 22mm
1940162 - 22mm Rak
1941467 - 22mm vinkel
Kasta Muttrar och klämringar, ersätt med två kopplingsset:
1878221 - 20x2,0-2,3
Följ monteringsanvisningarna:
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...ringsanvisningar/633257_klamringskoppling.pdf
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/633369_plast.pdf
Alternativet är att handla från Uponor (gamla Wirsbo)
Rak eller vinkel:
2417941 - Vinkelnippel 3/4" (Vinkel)
2417913 - Dubbelnippel 3/4" (rak)
På valfri av dessa kopplingar monterar du två:
2417905 - Kopplingsset WGF 20x2,0
Alla prylar är lagerlagda hos grossisterna och din lokala röris kan ta hem delarna tills på tisdag morgon.
Tack för riktigt bra rekommendationer!
Jag gillar främst Uponors delar som du listade i och med att stödhylsan verkar vara mer omfattande där (eller om bilderna ljuger som jag hittade).
Efter att ha stått och blängt på eländet (vattenrörsskadan) i 2 timmar tror jag att jag vet hur jag bäst bör lösa detta så att det blir lättåtkomligt i framtiden.
Om jag kapar röret där jag redan börjat kapa...då bör jag kunna dra i den vänstra röränden och på så vis flytta böjen 2 dm. Det gör att skadan/skarvningen kommer i raksträckan på höger sida. Skarvningen blir då mer tillgänglig ut till höger så jag kommer åt lättare under.
Vågar man forma om böjen på en slang från -91? Jag har mätt andra böjar i huset och på en del ställen är böjen 40 cm ifrån där plåtarna slutar. Denna böj är 55 cm ifrån därav min tanke att flytta ner hela böjen innanför golvregeln och även få skarvningen på höger sida, det vill säga på en raksträcka.
Jag kommer även ta bort lite virke och regla/kottla om, samt ta bort delar av värmeplåten så att jag kan flytta röret mer flexibelt i syfte att kunna ha röret rakt där jag lagar. Därefter tänkte jag fästa en spillmuff runt röret med en liten dräneringsslang som leder bort ev. läckage till under huset. Läckage ser jag ju oavsett på manometern på värmepumpen som generellt står på 1 bar.
Det kan även vara så att jag kapar slangen och drar ner rörstumparna innanför regeln och lägger klart golvet och monterar köket så får jag fortsätta underifrån. Jag måste verkligen komma vidare.
Sen måste hela anläggningen luftas så röris får nog komma och gästspela lite oavsett. Jag har lite halvkoll på anläggningen men då jag i nuläget inte ens är säker på vad som är retur och inte behöver jag läsa på en del om jag ska lufta själv.
Jag gillar främst Uponors delar som du listade i och med att stödhylsan verkar vara mer omfattande där (eller om bilderna ljuger som jag hittade).
Efter att ha stått och blängt på eländet (vattenrörsskadan) i 2 timmar tror jag att jag vet hur jag bäst bör lösa detta så att det blir lättåtkomligt i framtiden.
Om jag kapar röret där jag redan börjat kapa...då bör jag kunna dra i den vänstra röränden och på så vis flytta böjen 2 dm. Det gör att skadan/skarvningen kommer i raksträckan på höger sida. Skarvningen blir då mer tillgänglig ut till höger så jag kommer åt lättare under.
Vågar man forma om böjen på en slang från -91? Jag har mätt andra böjar i huset och på en del ställen är böjen 40 cm ifrån där plåtarna slutar. Denna böj är 55 cm ifrån därav min tanke att flytta ner hela böjen innanför golvregeln och även få skarvningen på höger sida, det vill säga på en raksträcka.
Jag kommer även ta bort lite virke och regla/kottla om, samt ta bort delar av värmeplåten så att jag kan flytta röret mer flexibelt i syfte att kunna ha röret rakt där jag lagar. Därefter tänkte jag fästa en spillmuff runt röret med en liten dräneringsslang som leder bort ev. läckage till under huset. Läckage ser jag ju oavsett på manometern på värmepumpen som generellt står på 1 bar.
Det kan även vara så att jag kapar slangen och drar ner rörstumparna innanför regeln och lägger klart golvet och monterar köket så får jag fortsätta underifrån. Jag måste verkligen komma vidare.
Sen måste hela anläggningen luftas så röris får nog komma och gästspela lite oavsett. Jag har lite halvkoll på anläggningen men då jag i nuläget inte ens är säker på vad som är retur och inte behöver jag läsa på en del om jag ska lufta själv.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 443 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 443 inlägg
Böja slangen bör inte vara några problem.
Arbeta underifrån senare skulle jag inte rekommendera. Försök att laga och låt det stå med tryck någon extra dag så du ser att det är tätt. Visst blir det några dagar lidandes på detta sättet, men det är absolut det bästa!
Skicka frugan att köpa denna för husfridens skull. Faluslang, makaroner och öl är underskattat i renoveringssammanhang!
https://www.elgiganten.se/product/h...94/ariete-cooking-plate-double-kokplatta-stal
Beträffande kopplingsseten så är dom likvärdiga om man bara stirrar på själva stödhylsan. (Vatette kan till och med vara snäppet längre) Konan sitter ju fast på vatettes variant. Uponors har lös kona.
Luftningen efter detta ingreppet är minimalt. Det mesta landar nog i fördelaren när pumpen är igång igen.
Arbeta underifrån senare skulle jag inte rekommendera. Försök att laga och låt det stå med tryck någon extra dag så du ser att det är tätt. Visst blir det några dagar lidandes på detta sättet, men det är absolut det bästa!
Skicka frugan att köpa denna för husfridens skull. Faluslang, makaroner och öl är underskattat i renoveringssammanhang!
https://www.elgiganten.se/product/h...94/ariete-cooking-plate-double-kokplatta-stal
Beträffande kopplingsseten så är dom likvärdiga om man bara stirrar på själva stödhylsan. (Vatette kan till och med vara snäppet längre) Konan sitter ju fast på vatettes variant. Uponors har lös kona.
Luftningen efter detta ingreppet är minimalt. Det mesta landar nog i fördelaren när pumpen är igång igen.
Står att man ska efterdra dagen efter trots att det är tätt när jag kikar i uponors instruktioner. Gäller det vatette också?
Uponor har inga instruktioner likt vatette så jag blir osäker på antalet varv. Jag väljer nog därför vatettes produkter.
Är det lin och pasta som gäller mellan koppling och kopplingsseten?
Uponor har inga instruktioner likt vatette så jag blir osäker på antalet varv. Jag väljer nog därför vatettes produkter.
Är det lin och pasta som gäller mellan koppling och kopplingsseten?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 443 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 443 inlägg
Nej, inget lin.
Bara lite locher för att smörja kopplingen på sin höjd.
Vatette får man smörja om man vill. Men delarna är redan lätt smorda i fabrik.
Vatette Plast brukar jag dra dom två varven som står i anvisningen sen lossa och kontrollera så insticket fortfarande är är OK i "titthålet".
Bara lite locher för att smörja kopplingen på sin höjd.
Vatette får man smörja om man vill. Men delarna är redan lätt smorda i fabrik.
Vatette Plast brukar jag dra dom två varven som står i anvisningen sen lossa och kontrollera så insticket fortfarande är är OK i "titthålet".
Redigerat:
Liknande trådar
-
Vattenburen golvvärme på gammal betongplatta
Golv -
Elektisk eller vattenburen golvvärme? (återbetalningstid)
Värme allmänt -
Bila källare + vattenburen golvvärme
Grund & Markarbeten -
Någon som hört detta ljud förut? Nibe F730 med vattenburen golvvärme. Låter som stenar i rör
Vatten & Avlopp -
Vattenburen golvvärme
Badrum