När vi köpte våran fastighet fanns det ett förrådshus som användes som "hundhus". Det fanns alltså ett hål i väggen där hundarna kunde gå in/ut till en gård och en mindre uppvärmd del inomhus. Eftersom det fanns ett hål i väggen var inte ventilation något större problem.

Vi har inga hundar och vill använda denna byggnad som ett förråd. Därför har vi satt igen hålet i väggen. Vi har även rivit ut allt som fanns invändigt, satt upp byggplast (som inte fanns tidigare) och skruvat upp nya OSB skivor.

Nu är det ordentligt vindtätt men byggnaden saknar ventilation. Behövs det? Vi kommer att ha en frys samt trädgårdsredskap här inne. Jag inbillar mig att vi får problem utan bra ventilation men vet inte vad som behövs.

Jag är inne på att sätta dit 2 st ventilationshål på vardera sido-vägg. En upptill och en nertill, diagonalt från varandra. Är det rätt tänkt? Räcker det med 2 st Tilluftsventilssatser från JULA? Tex:

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...riskluftsventiler/tilluftsventilssats-414085/

Tack på förhand!

Rödfärgat förrådshus med öppen dörr och trädgårdsredskap utanför på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i randig tröja arbetar med att montera byggplast invändigt i ett renoverat förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Verka bra , gör så

Iom att du har plastat har du även förbundit dig att ständigt ha högre temp inomhus än ute. Ventilation.... jovisst i viss mån, men samtidigt med värme.Kanske avfuktare åxå vissa tider för ekonomins skull.

Jätte tack för svaren!
Att sätta upp plast var ett råd jag fick men jag måste erkänna att jag inte har bra koll på fördelar/nackdelar. Hade det varit bättre att skippa plasten med tanke på att det är ett förråd utan värme (dvs kallförråd) ? Nu är det dock lite sent eftersom det är färdigplastat.. :(

Om du ska ha en någorlunda modern frys där så måste du hålla varmt på vintern vintern eftersom dom inte funkar om det blir för kallt.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.