Vi har en vildsådd Rönn som vi gillar. Var liten när vi köpte huset för 13 år sen. Men den står nära grannens hus, det till höger om trädet. Vårt hus till vänster på andra bilden. Det vi behöver göra för grannens skull är att ta ner en av de längst sittande grenarna åt deras håll.
Hur och när ska vi göra det för att orsaka minst skada på trädet? Har ni några råd? Har börjat söka info på nätet men inte kommit så långt än.
Som information, häcken står precis på deras sida om tomtgränsen. Rönnen är dock något år äldre än deras hus.
Hur och när ska vi göra det för att orsaka minst skada på trädet? Har ni några råd? Har börjat söka info på nätet men inte kommit så långt än.
Som information, häcken står precis på deras sida om tomtgränsen. Rönnen är dock något år äldre än deras hus.
Kapa strax utanför grenkudden med en vass såg och håll i grenen när ni sågar så att det inte riskerar att fläkas upp. Var noga med att såga hela vägen igenom och inte försöka bryta det sista av samma orsak. Sedan tror jag inte att det är så kinkigt. Det krävs mer än att såga av ett par grenar för att döda ett träd. Titta på trädet och försök avgöra om det blir snyggare att ta lite på andra sidan också. Detta för att minska risken att trädet ser halvt ut.
Tack för råden.A Avemo skrev:Kapa strax utanför grenkudden med en vass såg och håll i grenen när ni sågar så att det inte riskerar att fläkas upp. Var noga med att såga hela vägen igenom och inte försöka bryta det sista av samma orsak. Sedan tror jag inte att det är så kinkigt. Det krävs mer än att såga av ett par grenar för att döda ett träd. Titta på trädet och försök avgöra om det blir snyggare att ta lite på andra sidan också. Detta för att minska risken att trädet ser halvt ut.
Angående tidpunkt, tänkte vi nu under augusti enligt JAS-regeln. Har du, eller någon annan, en avikande åsikt?
Liknande trådar
-
Träd med tjock gren över hustak - hur kan man undvika skador vid fällning?
Trädgård allmänt -
Kapa tjock rot till thuja - överlever häcken?
Häckar, Buskar & Träd -
Bör jag kapa denna gren på äppelträdet?
Häckar, Buskar & Träd -
Kapa grenar fullvuxen tall
Häckar, Buskar & Träd -
Kapa tallgrenar längs tomtgränsen
Häckar, Buskar & Träd