S Skooda skrev:
Sitter i solskenet med en skruvmejsel och pillar bort björkplugg, 254 just nu, kommer att behöva lika mycket till:crysmile:
Om du har en bandsåg, för det har du väl? Då kan du tejpa ovansidan och klyva din brädbit i bandsågen så att alla pluggarna lossnar. När du drar av tejpen från brädan kommer alla pluggarna att sitta kvar i tejpen. Rätt fiffigt va?
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
mattiasp mattiasp skrev:
Om du har en bandsåg, för det har du väl? Då kan du tejpa ovansidan och klyva din brädbit i bandsågen så att alla pluggarna lossnar. När du drar av tejpen från brädan kommer alla pluggarna att sitta kvar i tejpen. Rätt fiffigt va?
Tack, man lär sig hela tiden:) men det var trevligt i solen:)
 
S Skooda skrev:
Sitter i solskenet med en skruvmejsel och pillar bort björkplugg, 254 just nu, kommer att behöva lika mycket till:crysmile:
Nästa gång... borra pluggen i en smal list. Sedan sågar du loss dem med bandsågen. Mycket lättare.

Mvh Findus

PS. Tvåa på den :D.DS
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Arbogan levererade idag också 225 försänkningar med hjälp av en 9mm kvistborr.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har börjat med en prototyp till en tallriksslip. Har en 1400 rpm 3-fasmotor liggande. För att testa så att pereferihastigheten blir lagom säger min magkänsla att 300 mm kan bli lagom.

Jag använder en remskiva med krysskil som medbringare. Började med att svarva en tapp med samma diameter som axeln. Denna tapp spände jag sedan fast i maskinskruvstycket och borrade hål och gängade sedan M 6.

Komponent av en prototyp för en tallriksslip monterad på en maskinskruvstycke i en verkstad, med träspån och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbild med en prototyp av tallriksslip monterad i ett blått maskinskruvstycke, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tappen fastspänd fick jag funktionen av ett rundmatningsbord. Sedan var det enkelt att fräsa en perfekt centrerad 16 mm tallrik i MDF.

MDF-skiva monterad på maskin med toppskruvstycke och skruvar, använd som prototyp tallriksslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med tallriken monterad på motorn mätte jag 0,1 mm skevhet vilket jag ska slipa till i en jigg.

Testade maskinen och den gick helt vibrationsfritt.

En prototyp av en tallriksslip monterad på en 1400 rpm 3-fasmotor med MDF-tallrik och remskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prototyp av tallriksslip med blå 3-fasmotor och MDF-skiva monterad på axeln i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska skruvarna försänkas, stativ svetsas samt bygga ett tiltbart bord med slot. Spånuppsamling ska även göras.
 
Redigerat:
  • Gilla
DGLundin och 8 till
  • Laddar…
Aha, häftigt!!
Har du fått till någon bra lösning för spånuppsamlingen?
 
Bygger en brölloppspresent av en gammal verktygsvagn. Tanken är tre nya hyllor och hyllplan av betsad ek.
Gamla verktygsvagn som omvandlas till hyllor, med verktyg och material synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Aha, häftigt!!
Har du fått till någon bra lösning för spånuppsamlingen?
Jag kör ett fast bord, så jag monterade helt sonika ett 100mm rör direkt under bordet, rakt in i stora spånsugen. Eftersom den står utomhus, kommer inte det fina dammet tillbaka ut i luften.

Kan fota lite nästa vecka, när man drar på sugen är den typ dammfri.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Idag är en stor dag. För idag tog jag äntligen mod till mig, rotade fram pinnsvetsen som stått oanvänd på en hylla i något år sedan jag köpte den, och svetsade för försra gången i mitt liv.
Jag gjorde alla nybörjarmisstag man kan göra, och snyggt blev det då inte, för min enda "utbildning" är några instruktionsklipp på YouTube. Men - det funkade! Det sitter ihop som det ska!! Och viktigast: Jag har övervunnit mig själv, och pushat mig själv att göra något jag inte trodde att jag klarade av, och var rädd för. Ännu en sträng stäms upp på lyran!
Trots att jag redan är vämjeligt självbelåten över detta, går det bra att berömma mig här. :D:rofl:
 
  • Gilla
Hemmakatten och 17 till
  • Laddar…
Bravo!
Nu har du kommit över den stora tröskeln så nu är det bara att svetsa. Ju mer du tränar destu skickligare blir du.
 
Idag har jag sågat timmer med min nya såg. Det känns skithäftigt :cool:
 
  • Motorsåg av märket Stihl på ett sågat timmerstycke mot bakgrund av spån och sågade bräder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ny sågad timmerstock bredvid en motorsåg på ett sågbord utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pjodden och 10 till
  • Laddar…
Betongskivan börjar väl bli färdig, har börjat putsa på andra sidan nu.
35793005120_975b01bdc3_b.jpg

Impregnerade skivan med sten och kakel skydd, en teflon liknande impregnering som är helt osynlig. Bestämde oss för att behålla betongen som den var, allt blev lite "rough" i utseended, kanske lika bra för ett utekök i längden
36182944755_eab5168096_b.jpg

Funderar om jag skulle fortsätta mura ovanpå skivan längst ut och göra en vedeldad uteugn...

Pojkarna fick också varsin trähammare, asphandtag och furu till hammarhuvudet så dom inte slår sönder huset mera än vanligt:
35218038533_10cd74db79_b.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag putsat uteköket, grundats nu, ska putsas mera sen med finare puts.

Är dock inte säger hur man får den där kritvita färgen. Målas det efteråt eller blandar man i putsen:
35407868764_f8320b59d6_b.jpg
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Idag har jag putsat uteköket, grundats nu, ska putsas mera sen med finare puts.

Är dock inte säger hur man får den där kritvita färgen. Målas det efteråt eller blandar man i putsen:
[bild]
Är du säker på att du vill ha kritvitt? Det ser inte bra ut utomhus, det blir för vitt, lyser nästan och jobbigt att titta på. Putsen åldras finare om du har pigmenterad puts isf att måla på efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.