Hej alla!
Skulle behöva lite kloka råd o tips, då jag påbörjat min utbyggnad av huset (isolerat uterum skulle jag vilja kalla det).
Det blir alltså en "förlängning" av huset.
Har fastnat vid en detalj, och det är hur jag ska ansluta taket mot bef hus.
Alltså hur jag ska stödja bärlinan i nock?
Vill ha öppet och högt i tak, därav bygger vi taket med limträbalkar och en bärlina.
Kruxet här är att bef huset har takstolar av fackverksram. Så infästningsmöjligheterna är inte så många?
En snickarkompis som hjälper mig har en ide om att placera en balk på landgången på vinden, och fästa den vid ett x antal takstolar där, på det viset får vi ett stöd fär bärlinan sedan.
Dock svårt att redogöra detta för samhällsbyggnadskontoret då dom är väldigt petiga och kommer säkert vilja se beräkningar på det hela.
Pga fönstrens placeringar blir det svårt att få till pelare mot fasad också, bifogar bild på detta!
Hjälp o tips mottages tacksamt!
Skulle behöva lite kloka råd o tips, då jag påbörjat min utbyggnad av huset (isolerat uterum skulle jag vilja kalla det).
Det blir alltså en "förlängning" av huset.
Har fastnat vid en detalj, och det är hur jag ska ansluta taket mot bef hus.
Alltså hur jag ska stödja bärlinan i nock?
Vill ha öppet och högt i tak, därav bygger vi taket med limträbalkar och en bärlina.
Kruxet här är att bef huset har takstolar av fackverksram. Så infästningsmöjligheterna är inte så många?
En snickarkompis som hjälper mig har en ide om att placera en balk på landgången på vinden, och fästa den vid ett x antal takstolar där, på det viset får vi ett stöd fär bärlinan sedan.
Dock svårt att redogöra detta för samhällsbyggnadskontoret då dom är väldigt petiga och kommer säkert vilja se beräkningar på det hela.
Pga fönstrens placeringar blir det svårt att få till pelare mot fasad också, bifogar bild på detta!
Hjälp o tips mottages tacksamt!
Det här hjälper dig kanske inte så mycket.
Men har du funderat på att använda dig av fribärande saxtakstol istället?
Jag valde det istället för allt meck med nockbalk, uppslagsstolpar etc.
Men har du funderat på att använda dig av fribärande saxtakstol istället?
Jag valde det istället för allt meck med nockbalk, uppslagsstolpar etc.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Utan att veta exakt hur det ser ut bakom fasaden tycker jag att det borde vara möjligt att fästa en horisontell regel på fasadens utsida i höjd med takstolens underram och sedan ställa en vertikal regel på den som kan vara upplag för nockbalken.
Tack för svar!TotalControl skrev:
Har tittat på dessa, verkar helt klart som ett vettigt alternativ. Problemet är väl lite tidsnöd för min del, med beställningstid osv på dessa. Jag kan ju inte riktigt jobba vidare innan jag har taket på plats.
Skall faktiskt ringa en byggkonstruktör nu på Måndag, och se om dom kan hjälpa mig med denna lösning, alltså räkna på den.
För som sagt, den bygglovshandläggaren jag fick att göra med är väldigt petig och kommer ändå vilja ha detta svart på vitt.
Återkommer med besked!
Hälsningar
Hej, skall fördjupa mig i detta, återkommer.J justusandersson skrev:
Tack