Hej!

Jag har tänkt att byta ut våra gamla garderober mot lite nyare och fräschare PAX-garderober.

Men under den nuvarande garderoben så finns det inget golv, så nu undrar jag ifall man kan lägga nytt golv några plankor under och sen lägga på en ny garderob. Den nya garderoben kommer bli bredare och djupare.

Så jag undrar ifall den kommer kunna stå stadigt såhär som bilden nedan visar? Den kommer ju stå mestadels på det nya golvet samt komma ut en liten bit på det gamla och får då alltså bara några cm "spricka" lite längre in på garderoben. Hur mycket utrymme ska jag ha längst in på det nya golvet (om det ska kunna röra sig men ändå stå stabilt)? Är något oklart så får jag se om jag kan förtydliga lite.

Tack på förhand.

• Schematisk bild som visar planering för golv under ny garderob, med markeringar för gammal och ny position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej o välkommen till ByggaHus.
Enklast är att köpa en golvspånskiva och lägga där det saknas golv. Skulle också fungera att placera de nya garderoberna och skruva ihop dem och fästa dem i väggen.

thomas33 thomas33 skrev:
Hej o välkommen till ByggaHus.
Enklast är att köpa en golvspånskiva och lägga där det saknas golv. Skulle också fungera att placera de nya garderoberna och skruva ihop dem och fästa dem i väggen.
Har nämligen likadant golv över i källaren, men behöver den gå ända in i kanten? Eller kan det vara några cm lucka?

Någon cm lucka gör inget för garderoben, men kan kanske ge golvdrag?

thomas33 thomas33 skrev:
Någon cm lucka gör inget för garderoben, men kan kanske ge golvdrag?
Vad jag har googlat mig till så är detta främst ett problem för hus byggda på 1800-talet? Huset här är byggt precis innan andra världskriget.

Du kan väl fylla ut med något annat sista centimetern, plastfolie, masonitskiva eller vad du har att tillgå.

Golvdrag har inte så mycket med ålder att göra, utan hur mycket springor det är i konstruktionen.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.