Vi fick hjälp av en dräneringsfirma som ska koppla in en pump! Tack för alla svar!!

Dock tänkte vi linda runt makadamen med fiberduk, så att sand kan filtreras.

Är det en bra idé att använda N1 dukar 90gram/m2? (Vattengenomtränglighet m/s: 0,10)
Det känns nästan som den kommer filtrera vattnet också.

Vi funderar på att ta en 17gram/m2 duk istället som egentligen är anpassad för att läggas ovanför odlingar mot vilt och insekter.

Tack tack!!

Redigerat:
Hej! Vår grävkille råkade komma åt ett rör, vad tror ni detta är för rör?

Tele?

Tack på förhand.

• Skadat orange rör i marken med grus och andra rör i bakgrunden, möjlig telekommunikationsledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange byggrör skadat under grävningsarbete synligt bland sten och grus.
    Skapa konto
L
Ser ut som ett elrör men dom är gula , kan vara telerör ( finns riktig telefon ) fiberrör ska vara gröna , men ingen garanti på egen tomt ,verkar vara 2 st lika där , hacka upp runt och en halv meter åt båda hållen , slå med handen på röret , lyssna , är det kabel i brukar den hoppa lite och höras , du kan såga upp det med bågfilsblad för att se om kabeln är klämd , är den lös låt det vara som det är , om inte klipp bort det knöliga , kablarna klarar att ligga i jord , tänk bara på att inte såga för djupt , då kan det bli en skada , rören bara till för att kunna dra om och som mekaniskt skydd

• Gilla
swealp
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Ser ut som ett elrör men dom är gula , kan vara telerör ( finns riktig telefon ) fiberrör ska vara gröna , men ingen garanti på egen tomt ,verkar vara 2 st lika där , hacka upp runt och en halv meter åt båda hållen , slå med handen på röret , lyssna , är det kabel i brukar den hoppa lite och höras , du kan såga upp det med bågfilsblad för att se om kabeln är klämd , är den lös låt det vara som det är , om inte klipp bort det knöliga , kablarna klarar att ligga i jord , tänk bara på att inte såga för djupt , då kan det bli en skada , rören bara till för att kunna dra om och som mekaniskt skydd
Tack för svaret!!

mvh

Ifall någon söker efter lösning på samma problem så laddar jag här upp ett dokument. Där det står beskrivet hur man installerar en pumpbrunn när dräneringen är lägre än dräneringsbrunnen.

Vänligen.

L
OM du har en back som det visas , så kommer det att frysa i toppen ( till 100% ) vattnet stannar precis i böjen där uppe , ta bort backen , kör med öppna rör , pumpen stannar och allt av det går tillbaka som finns i rören , genom suget neråt , och att det kommer luft in från dag-brunn , men gör inget , tomma rör , kan vara -15C på dom , nytt kommer upp som är varmt , har sett för många djupfrysta dränbrunnar och avloppsbrunnar samt sönderfrusna rör .
Du behöver inte en massa isolering och annat för att hålla frysrisken borta

Oj, hur många cm skulle du säga behöver man vara under marken för att dräneringen inte ska frysa?

Tack för dina kloka ord.

L
swealp swealp skrev:
Oj, hur många cm skulle du säga behöver man vara under marken för att dräneringen inte ska frysa?

Tack för dina kloka ord.
Det räcker med 10 cm , för när pumpen startar i dränbrunnen komer det varmvatten från botten pumpen går , full fart på vattnet , kan inte frysa ( varmvatten ) , pumpen stannar , fortfarande fart på vattnet , ( är det lång väg och bra fall till nästa brunn suger den ur röret ) i ditt fall kommer det att suga ur en del mot dränbrunnen , rören tomma , ingen frysrisk , dags för nästa pumpcykel MEN UTAN BACK
Vad du menar med dränrören , dom som kommer in ska ju vara frostfritt på ,annars fryser dom

Hej!
Jag förstår, smart!

Jag är ju inte rörmokare själv, men när du säger backventil så började jag tänka på varför man inte installerade ett dräneringsrör med backventil. Då skulle det ju ha räckt med 1 brunn. Ifall man har backventil på dräneringsröret som går in nedanför utfallet.

Ifall du förstår hur jag tänker.

EDIT: Jag missade att backventilen inte kommer kunna hålla emot vattnet då vattennivån är högre på utloppet.

• Skiss av dräneringssystem med texter som föreslår placering av en backventil.
    Skapa konto
Redigerat:

Bästa svaret

L
Svar nej , om du skulle kunna lägga rören enligt detta , så rinner vatten själv , ingen back ,
hade du haft det så , så hade du inte behövt en extra brunn , men nu är det nivåerna ssom bestämmer vad man kan göra
du får en skiss med så kanske du förstår min text bättre

• Skiss av dräneringssystem med markeringar som visar hur rören bör ligga för att vattnet ska rinna utan backventil.
    Skapa konto
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Tack! :strong:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.