Hej,
Tänkte att vi skulle ha lamputtag ovan alla fönster, kopplat till brytare.
Funderar även på ett uttag vid sidan av fönstret, med separat brunntändning. Men är osäker på placeringen, hur brukar sådana uttag sitta i förhållande till fönster, foder och fönsterbänk?
Även sett att vissa sätter utragen i själva fönsternischen.
Tacksam för tips, erfarenhet och gärna bilder.
Släktingen som är elektriker kunde inte ge några konkreta råd kring detta, "fundera och kom med egna förslag så det passar 40-tal".
Tänkte att vi skulle ha lamputtag ovan alla fönster, kopplat till brytare.
Funderar även på ett uttag vid sidan av fönstret, med separat brunntändning. Men är osäker på placeringen, hur brukar sådana uttag sitta i förhållande till fönster, foder och fönsterbänk?
Även sett att vissa sätter utragen i själva fönsternischen.
Tacksam för tips, erfarenhet och gärna bilder.
Släktingen som är elektriker kunde inte ge några konkreta råd kring detta, "fundera och kom med egna förslag så det passar 40-tal".
Jag valde att bara sätta vanliga dubbeluttag (inte via brytare) vid alla fönster och det sitter precis utanför foder och ovanför fönsterbänk. Vi resonerade att om man vill hänga en lampa i fönstret så får man dra sladden längs med fodret upp till över fönstret och det döljs då av gardinerna (beroende på gardintyp såklart). Det har fungerat bra då de enda lampor vi har i fönsterna nu är sådana som står på fönsterbänken.
Nackdelen är då att man måste tända alla lampor med brytaren på sladden vilket kan vara lite irriterande ibland men går ju att lösa med Nexa eller liknande.
Nackdelen är då att man måste tända alla lampor med brytaren på sladden vilket kan vara lite irriterande ibland men går ju att lösa med Nexa eller liknande.
Prova med ett uttag som du håller upp vid något befintligt fönster. Exakta avstånd beror lite på hur foder och fönsterbrädor ser ut och i någon mån också vilka uttag ni planerar. Välj något som ser harmoniskt ut.
Medlem
· Blekinge
· 10 390 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 390 inlägg
Jag har sett såna som sitter under fönsterbrädans nivå, vid sidan om. Där är dom minst iögonfallande.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Vår lägenhet är byggd -42, den har uttag vid nästan varje fönster, dessa är placerade ca 15 cm från ovankant på fönsterbrädan till centrum på dosan.
Som synes var det rätt precis för att få in de breda fönsterfodren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som synes var det rätt precis för att få in de breda fönsterfodren.
Vill du verkligen ha en lägenhet med 40 tals elinstallation så ska du sikta mot en lampa mitt i taket, ett eller max 2 enkla uttag i varje rum. Så häng inte upp dig för mycket på 40tal för den standarden tror jag inte du vill ha.
Vi har precis dragit elen i vårt bygge och då placerat uttagen tio cm under fönsterbrädans överkant.
Vet egentligen inte hur det kommer att se ut, men då vi inte har långa gardiner känns det mindre iögonfallande än ovan fönsterbräda
Vet egentligen inte hur det kommer att se ut, men då vi inte har långa gardiner känns det mindre iögonfallande än ovan fönsterbräda
Funderar på samma. Ska ha vattenradiatorer under, så jag ska mäta lite och se om det blir bra.K Kallebo skrev:
Kul med nybygge