Vi brukar torka ca 400 äpplen varje höst. Fint att klippa ner i muslin t.ex. eller att ha som godis. Vi svarvar äpplena på äppelsvarv och doppar sen direkt i lätt saltat vatten för att de inte ska bli bruna (saltet ger ingen smak i de färdigtorkade ringarna). Trär sedan upp äpplena på rundstavar på en torkställning i pannrummet och skär sedan igenom igenom "spiralen" som bildas vid svarvningen så att äppelringar fås. På bilden är det ca 80 äpplen upphängda. Efter 4-5 dagar är äpplena torra och lagras sedan i stora glasburkar.
 
  • Äppelspiraler uppträdda på rundstavar för torkning i ett pannrum, med ved och säckar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Hemgjord pesto i burk med synliga bitar av rostade solrosfrön, på ett bord med grönsaker i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En pesto gjord på basilka, rostade solrosfrön (bara två egenodlade ingredienser)
gran padano, salt, peppar och olivolja.

Mixa och njut till pasta med tex räkor (skalade och inte värmda), som dressing i en sallad, grillat ljust kött eller fågel, saltbakade rotfrukter och potatis....

Vi odlar mängder av basilika, dragon, oregano, dill, olika persiljor, 6 sorters mynta, olika sorter vitlök, gräslök och lite annat....

Mycket fryses in eller torkas, men godast är när man kan gå ut och klippa det man vill ha.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Ditt recept på pesto kommer precis i rätt tid. Jag gjorde just en matsedel inför den kommande husvagnssemestern och där finns en pastasallad med pesto med. Tack!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Mogna enbär på grenar för beredning av enbärsmust.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enbärsmust.

5 dl mogna ( blåa ) enbär
8-10 liter vatten
Några, 2-3 mindre enkvistar
50-60 gram jäst (bakjäst)
3 - 4 dl socker

Tvätta enriset, skölj bären väl, koka ris, bär vatten i 60-70 minuter.
Låt svalka till 36-37 grader, tillsätt jäst och socker.
Låt stå i rumstemperatur 3-4 dygn, tappa på flaskor, vill man ha mera kolsyra, lägg i en halv sockerbit/ flaska ( riskabelt, kan spränga förseglingen) låt stå kallt, kylskåp eller jordkällare, 2-3 veckor.

Njut!

Denna dryck finns i många varianter, själv gillar jag Gotlandsdrickan med humle, kanske malt också, blandar ihop saker ibland.

Vissa recept kan bli upp emot 12%, de flesta hamnar runt 4-8%, allt beror på hur man balanserar socker/ jäst och vilken jäst som används.
Det finns många öljäster som används, fungerar lika bra med vanlig bakjäst...
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
@ Pagno ! Du borde ge ut en bok med dina tips ! Så mycket man aldrig sett/läst förut , toppenläsning tycker jag :love: avis på allt , jag har bara mina chilis :worried: och ont om tid :cry:
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
@ Pagno ! Du borde ge ut en bok med dina tips ! Så mycket man aldrig sett/läst förut , toppenläsning tycker jag :love: avis på allt , jag har bara mina chilis :worried: och ont om tid :cry:
Tack, kul att du gillar "recepten", vi är en mat och dryckes intresserad familj. Det ges redan ut så många böcker om nya och gamla recept, det är inte av något större intresse att summera en ny bok. vi odlar det mesta och köper närproducerat, snart har vi värphöns, då fattas bara fisk, även om vi bor i ett sjö/ vattendrag tätt område, räcker inte tiden till.
Kanske det blir en bok framöver.....
 
Hemmakatten
Den klassiska italienska peston görs på basilika, parmesan och pinjenötter (och lite olivolja o salt o peppar).

Man ska egentligen mortla ingredienserna men jag använder min matberedare. Går mycket fortare och ärligt talat så känner jag ingen skillnad.

Ingredienserna är ganska dyra så jag brukar använda solrosfrön, precis som Pagano. Man kan även använda andra nötter som valnötter, cashewnötter eller mandlar.

Istället för basilika (som I år inte velat växa hos oss pga kylan) kan man använda persilja, koriander, bladspenat eller ruccola.

Istället för parmesanost kan man använda någon annan stark ost såsom Västerbottensost, prästost eller liknande.

Det är bara att sätta igång och experimentera. ☺️
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Den där enbärsmusten, blir den inte lite besk eller bitter? Gillar iofs beska smaker. Vore roligt att testa men det måste bli i mindre skala. Nästan alla våra enar är drabbade av rostsjuka och flera har vi varit tvungna att ta bort. Men nån dl eller två kan jag nog få ihop om jag går ut i skogen.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Den där enbärsmusten, blir den inte lite besk eller bitter? Gillar iofs beska smaker. Vore roligt att testa men det måste bli i mindre skala. Nästan alla våra enar är drabbade av rostsjuka och flera har vi varit tvungna att ta bort. Men nån dl eller två kan jag nog få ihop om jag går ut i skogen.
Besk blir den inte, stark, ja....
Vissa använder bara bär, mortlar dem, jag gillar lite mera "kådsmak" , okej, lite besk...

Prova med malt och utan enbärsriset så blir det mera mildare ton....

Mvh. P-A
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Den där enbärsmusten, blir den inte lite besk eller bitter? Gillar iofs beska smaker. Vore roligt att testa men det måste bli i mindre skala. Nästan alla våra enar är drabbade av rostsjuka och flera har vi varit tvungna att ta bort. Men nån dl eller två kan jag nog få ihop om jag går ut i skogen.
Enbärbuske med många omogna gröna och några mogna enbär i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enbär finns det gott om, nästa år blir det enormt mycket med tanke på alla gröna i år.
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Omoget hjortron i naturlig miljö, med någons hand som pekar mot bären.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett av mina favoritbär:

Hjortron!
Det finns få bär som är så smakrika, vi, eller jag gör ofta hjortronlikör, "J" gör ofta några burkar sylt eller mylta.

Hjortronglass:

5 dl färsk grädde ( inte den med extra lång hållbarhet )
3 dl florsocker, går även med strösocker.
vaniljstång, pulver eller vaniljsocker.

Vispa grädden löst, vispa hela äggen ( utan skal ) tillsammans med socker och vanilj.
Sjud hjortron med socker och vanilj ( 2-3 dl hjortron, 2 dl socker, 1 vaniljstång), sila av kärnor och skal, låt kallna. Skalen och kärnor åker med i sylten.

Blanda äggsmeten med hjortron, vänd i den vispade grädden, ställ i frysen 2-3 timmar.
Glassen skall inte röras om under frysning.

Glassen blir hård eftersom den inte röres om under infrysning, använd glasskopa, ätes med varm hjortronmylta.

Denna glass blir fet i smaken, kan bero på grädden ( fungerar med 50/50 mjölk/ grädde)

Omoget hjortron på blad i naturen, redo att mogna för sylt och glassrecept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ps, hjortronen på bilden är inte mogna, de får vänta ett tag till....

Mvh P-A
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Fyra nyligen fångade abborrar ligger på grått underlag, redo för tillagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite kvällsfiske med 12-åringen.

Stekt abborre på tallrik, gyllenbrun och kryddad med salt och kummin, redo att ätas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hårdstekt abborre i smör med salt och kummin, gott för magen på kvällen...
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Halverade Romello-tomater förberedda för ugnstorkning på bakplåtspapper, med en hand som arrangerar dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Semitorkade tomater, troligtvis ett annat ord för soltorkade, ugnstorkade låter tråkigt!

Halverade Romello-tomater, skivad vitlök och rosmarin, förberedda för ugnstorkning på bakplåtspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först delar vi på tomater, mest Romello, de är bra i storleken.
Skivar vitlök, repar rosmarin, lite olivolja, flingsalt, lite (1/2 tsk) socker, blanda allt.

Händer som förbereder halverade tomater med rosmarin och vitlök på bakplåtspapper för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakplåtspapper på plåtarna, in i ugnen, 80-90 grader, 4-5 timmar i vanlig ugn, ca 3 i varmluft, tiden beror på hur mycket vätska som skall ur tomaterna.

Vi äter dem till småplock, går utmärkt att lägga in dem i olja smaksatt med örter.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
[bild]

Semitorkade tomater, troligtvis ett annat ord för soltorkade, ugnstorkade låter tråkigt!

[bild]

Först delar vi på tomater, mest Romello, de är bra i storleken.
Skivar vitlök, repar rosmarin, lite olivolja, flingsalt, lite (1/2 tsk) socker, blanda allt.

[bild]

Bakplåtspapper på plåtarna, in i ugnen, 80-90 grader, 4-5 timmar i vanlig ugn, ca 3 i varmluft, tiden beror på hur mycket vätska som skall ur tomaterna.

Vi äter dem till småplock, går utmärkt att lägga in dem i olja smaksatt med örter.

Mvh P-A
Hur många tomatplantor har du? Skulle gärna variera med lite sånt där men med bara 5-6 plantor så känns det som om man vill passa på att ta dem färska.
 
Frun i huset är flitig som en myra sista dagarna på sommarlovet, saftar: Tre färgglada flaskor med hemgjord saft, etiketterade med "Rabarber", "Vinbär" och "Svart vinbär".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fryser in:
Hackad persilja i en låda bredvid en matberedare på ett köksbord, förberedd för konservering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och torkar:
Örter torkas på tidningspapper, förberedelse för saftning, frysning och torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Jante
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.