4 367 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Isolering under fönster i hus från 1909?!
Upptäckte i samband med ett fönsterbyte att det saknas isolering under fönstret, se länken nedan.
http://www.klas-carolina.com/openweb/pics/iso_und_fonster.jpg
Ska jag isolera före fönstermonteringen eller finns det goda skäl att låta bli?! Längst ned i "hålet" syns golvplankorna, så det handlar inte om hopsjunken isolering eller så...
//Klabban
http://www.klas-carolina.com/openweb/pics/iso_und_fonster.jpg
Ska jag isolera före fönstermonteringen eller finns det goda skäl att låta bli?! Längst ned i "hålet" syns golvplankorna, så det handlar inte om hopsjunken isolering eller så...
//Klabban
Bra fråga, isolering är ju inte alltid så lätt.
Jag isolerade bort draget runt vårat fönster i trappen, vi har visserligen stommen under fönstret men det cirkulerade lite väl "friskt" under och runt fönstret.
Jag gjorde en fuling och drevade ganska tätt med fönsterdrev från gullfiber runt.
En variant skulle kunna vara att hälla ned ekofiber i "hålet" under fönstret. Det andas och passar bra i gamla hus.
Det borde i alla fall stoppa upp värsta kallraset.
Man undrar ju hur resten av väggarna ser ut ??
Jag isolerade bort draget runt vårat fönster i trappen, vi har visserligen stommen under fönstret men det cirkulerade lite väl "friskt" under och runt fönstret.
Jag gjorde en fuling och drevade ganska tätt med fönsterdrev från gullfiber runt.
En variant skulle kunna vara att hälla ned ekofiber i "hålet" under fönstret. Det andas och passar bra i gamla hus.
Det borde i alla fall stoppa upp värsta kallraset.
Man undrar ju hur resten av väggarna ser ut ??
Produkter som diskuteras: "fönsterdrev"
Fönsterdrev
Material för att täta mellanrummet mellan fönsterkarmen och bågen eller mellan fönsterkarmen och väggen. Detta görs för att förhindra kalluft, fukt och ljud från att tränga in i rummet samt för att förbättra energieffektiviteten i
Läs mer
Väggarna består av 2 x 1" plank + 3" isolering (tomrum, spån, "betonggrus" eller annat som fanns till hand när de byggde...) + 2 x 1" plank + fasad. Papp mellan de flesta lager.
Klurar fortfarande på varför de skippat isolering bara under fönstret... Kanske testar lösfiber hursom.
//Klabban
Klurar fortfarande på varför de skippat isolering bara under fönstret... Kanske testar lösfiber hursom.
//Klabban
för att det inte gick att hälla i sågspån uppifrån - nä, vad vet jag
men jag tror att det kan se likadant ut i det hus som farsgubben byggde när jag var liten
och det satt ju ett element på insidan
och veden var gratis
och oljan kostade 5 öre när den kom
så, so what
Produkter som diskuteras i tråden