Hej,

Jag och min sambo ska bygga hus med Movehome. Vad jag kan läsa mig till och vad jag har förstått är innerväggarna isolerade men det är gipsväggar. Vi kan alltså inte tex hänga upp en tv på väggen.

Pratade med vår kontakt på Movehome om detta och fick till svar att vi kunde ta upp frågan på byggstartsmötet. Säljaren sa att vi kunde be snickararna sätta upp några reglar på de väggar där vi ville sätta upp en tv. Säljaren sa även att vi inte skulle sätta upp reglar på för många väggar eftersom det kunde störa/förstöra isoleringen.

Det här är vårt första hus och vi är inte händiga för fem öre. Så det kanske är en dum fråga men varför sätter man upp reglar och inte en osb-skiva? Som jag förstod det var vi tvungen att knacka i väggen innan vi kunde hänga upp tvn (för att veta vart reglarna var) men om man sätter upp en osb så behöver man väl inte det? Eller måste man sätta upp både regel och osb?

Hoppas någon som är lite händigare mig kan svara☺️

En vanlig TV kan du hänga i gipsen om du använder rätt prylar. Det är inga problem. Vet man exakt var man vill ha TVn så kan ju reglar vara ett alternativ. Men det funkar som sagt ändå.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L
Sätt OSB bakom gipsen , blir lite dyrare , men vad gör det när ni kan sätta upp vad ni vill på väggarna , utan att tänka , samt vid :: OJ fel ställe för hålet med stor skruv , eller mormors stora hallspegel från tak till nästan golv , ni behöver inte leta reglar

S
P Paulina123 skrev:
Hej,

Jag och min sambo ska bygga hus med Movehome. Vad jag kan läsa mig till och vad jag har förstått är innerväggarna isolerade men det är gipsväggar. Vi kan alltså inte tex hänga upp en tv på väggen.

Pratade med vår kontakt på Movehome om detta och fick till svar att vi kunde ta upp frågan på byggstartsmötet. Säljaren sa att vi kunde be snickararna sätta upp några reglar på de väggar där vi ville sätta upp en tv. Säljaren sa även att vi inte skulle sätta upp reglar på för många väggar eftersom det kunde störa/förstöra isoleringen.

Det här är vårt första hus och vi är inte händiga för fem öre. Så det kanske är en dum fråga men varför sätter man upp reglar och inte en osb-skiva? Som jag förstod det var vi tvungen att knacka i väggen innan vi kunde hänga upp tvn (för att veta vart reglarna var) men om man sätter upp en osb så behöver man väl inte det? Eller måste man sätta upp både regel och osb?

Hoppas någon som är lite händigare mig kan svara☺️
menar du osb på gipsen och använda som monteringskiva?
Så det kanske är en dum fråga men varför sätter man upp reglar och inte en osb-skiva?
man tar bort en kostnad (låt säga 50kr/kvm beroende på skivan, plus arbete och skruv)

Nja, osv under gipsskivor.

Det är vanligt att man sätter OSB överallt det ger ökad stabilitet, ljudisolering och föreklar montering av TV och tunga tavlor/speglar.

Men det är en kostnadsfråga, kostar väl drygt 50 kr/kvm i material plus montering, kanske 100 - 150 kr totalt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
En molly i enkelgips klarar 20kg. En TV monteras ofta med fyra st. En stor platt TV väger väll i krokarna runt 20kg.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Okej, det verkar som osb skiva är att föredra trots kostnadsfrågan.

En följdfråga:

Tar det längre tid att montera en osb-skiva än reglar? Om det endast är en kostnadsfråga för materialet så kanske det blir lättare att övertyga husleverantören om att sätta in osb istället (får egentligen inte ändra/lägga till något i ett movehome hus)

Du måste ha reglarna också!

Reglar, isolering, OSB och sist gips. Vi förstäker även vissa väggar med 15mm Plywood, ex badrum och kök.

H
du behöver absolut ingen osb eller plyfa i väggarna för att hänga uppsaker.
en tv är inga problem att hänga i en vanlig gipsskiva.

de är snarare om du ska ha vägghängd radiator som folk kommer sitta på som du ska fundera på kortling.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
L
Nu får ni ursäkta mig , men jag kan inte vara tyst , ::
N u är det väl så att TS frågar om någonting och en del av oss svarar av erfarenhet , vad som kan göras och inte göras när det gäller byggnation , jag har svarat att det bästa är att sätta en skiva bakom gipsen , och tror med mig att flera håller med ,
För att inte få problem i framtiden med saker och ting , vad det vara månde , , som stabilitet och upphängning av olika saker på väggarna , att inte sätta en skiva är som att försöka äta kakan och behålla den , det blir problem framöver , detta med molly , har jag använt mig av och är en styggelse för mig , den går inte att demontera utan att fräsa upp så ett stort hål blir .
Om inte skiva monteras bakom , blir det en enkel gips , vad är det ,, tänk själv när ungarna
slänger upp en dörr , handtaget går rakt igenom väggen , inget roligt med trasig vägg ,
Att då på ett bestämt sätt , tala om att en TV hålls uppe med några molly , klart den sitter kvar
men till vilket pris om dom inte fäster som dom ska ,
Sen till sist är det TS som avgör och är ansvarig för beslut , men ska nog ta sig en riktig funderare på vad som framförts av olika aktörer här .

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
H
obs behövs verkligen inte i väggar.
ta ett extra gipslager så fall, billigare och du får andra bra egenskaper med

Movehome har du inte möjlighet att ändra något på det är det som är meningen med det konceptet. Men du kan be entreprenörerna att montera OSB mellan reglarna på dom väggarna där ni funderar på att sätta upp tyngre saker som tv osv. Monterar man OSB bakom gipset drar det med sig mycket merjobb med tex dörrkarmar.

L
H hul skrev:
obs behövs verkligen inte i väggar.
ta ett extra gipslager så fall, billigare och du får andra bra egenskaper med
Jag är inte ute efter att misskreditera någon , men att ha enkelgips är att skapa problem ,
att sedan ha dubbelgips är inte helt fel , men då återstår det med att hänga upp saker i gips .
Dom fästelement som finns på marknaden är framtagna för att sättas upp och inte tagas ner vid senare tillfälle utan att få stora hål i väggarna

H
R RoBo skrev:
Movehome har du inte möjlighet att ändra något på det är det som är meningen med det konceptet. Men du kan be entreprenörerna att montera OSB mellan reglarna på dom väggarna där ni funderar på att sätta upp tyngre saker som tv osv. Monterar man OSB bakom gipset drar det med sig mycket merjobb med tex dörrkarmar.

nä de är fel. de blir inget merjobb med något annat så som karmar.

väljer du obs på vissa ställen fäller ju du bara in den mellan reglarna med plåtband är billigast eller kortlingshållare.

varför skulle de bli merjobb vid dörrarna?

H
L Liteavvarje skrev:
Jag är inte ute efter att misskreditera någon , men att ha enkelgips är att skapa problem ,
att sedan ha dubbelgips är inte helt fel , men då återstår det med att hänga upp saker i gips .
Dom fästelement som finns på marknaden är framtagna för att sättas upp och inte tagas ner vid senare tillfälle utan att få stora hål i väggarna
jo men det är ju otroligt lätt att laga och kostnadseffektivt om man jämför med att montera osb i alla väggar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.