Hej.

För att göra en lång historia kort så tog vi in en snickare för att hjälpa oss med att renovera kök samt lägga om golv i kök+hall. I hallen skulle befintligt klinker tas bort och ny läggas. När jobbet var gjort hördes knackande ljud ganska omgående efter. Man såg också att några av fogarna hade spruckit. Snickaren lovade att göra om jobbet. Jag har dålig kunskap om plattsättning och snickaren är ingen plattsättare heller men hygglig och hjälpsam.

Underlag: Spånskiva (det tidigare klinkersgolvet låg på detta + plastmatta). Under skivan är frigolit som ligger på betongplattan.

Snickaren gav ett antal alternativ och jag har ett antal frågor/funderingar.

Alt 1: Lägga om de två plattorna som knarrade mest, ta bort fogen mellan övriga plattor, lägga och limma två nya plattor och foga allt.
  • Är det verkligen möjligt att få bort fog mellan resterande liggande plattor utan att skada dem?
  • Det finns inga garantier för att det inte fortsätter knarra även om man gör om jobbet på samma sätt?
  • Är det ok att ha lämnat plastmattan kvar (se bild, gul/orange plastmatta), skapar inte det möjlig luftspalt?
Golv med svarta klinkerplattor, fyra saknas i mitten, exponerande gul/orange plastmatta och spånskivor under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallgolv med borttagna klinkerplattor som avslöjar underliggande gul plastmatta och spånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par plattor har tagits bort. Snickaren trodde det skulle vara lätt att få upp dem men det visade sig att de satt som berget, fick brytas upp med kofot och gick sönder.

Alt 2: Ta upp samtliga plattor, limma nya och foga.
  • Det finns inga garantier för att det inte fortsätter knarra även om man gör om jobbet på samma sätt?
Alt 3: Ta upp samtliga plattor, lägga golvgips, limma nya och foga.
  • Golvgipset bygger minst 13mm? Det får till konsekvens att dörren måste sågas. Det finns dålig marginal till dörrlisten mot ytterdörren. Vill helst undvika att höja golvet.
Alt 4: Lägga vinygolv (det gråa i bild 2) hela vägen ut till ytterdörren.
  • Kanske den enklaste lösningen, men då blir det heller inge klinkergolv :confused: Kommer behöva ha en permanent matta ovanpå vinylgolvet för det är många i familjen och mycket slit på denna ytan.
Alt 5: Ta bort plattor och spånskiva.
  • Är detta ett alternativ? Vad skulle det innebära?
  • Under spånskivan ligger frigolit på betongplattan. Vad kan man lägga istället för spånskiva? Gjuta?
Stort tack på förhand för alla svar!

Redigerat:
Alt 1 och 2 går ju bort direkt, är bara att blunda för den dåliga konstruktionen och tro att det ska hålla.
Jag hade gjort alt 5 och flytspacklat med rotnät.
Ta bort allt och regla upp lägre så du får plats med spån och flyt sen klinker så det kommer i nivå med det andra golvet.

Stefan N Stefan N skrev:
Alt 1 och 2 går ju bort direkt, är bara att blunda för den dåliga konstruktionen och tro att det ska hålla.
Jag hade gjort alt 5 och flytspacklat med rotnät.
Ta bort allt och regla upp lägre så du får plats med spån och flyt sen klinker så det kommer i nivå med det andra golvet.
Tack för svar. En liten uppdatering. Jag kollade med en granne (likadant radhus). Han sa att det inte är reglat under utan spånskivan ligger frigolit, ovanpå betongplattan.

Vad finns det för alternativ då? Kan man såga upp spånskivan och ersätta den med golvgips? Blir en rejäl skarv mot resten av spånskivan då? Tveksamt om den bara vilar på frigoliten? Skall man gjuta på frigoliten på något sätt?

Du kan inte ersätta spånet med golvgips, det är inte bärande.
Ett alternativ är att ta bort frigoliten och lägga EPS-cement sen flyta på det.

Ta bort spånskivan och reglarna fyll med eps cement och toppa med flytspackling = rätt nivå

Tvåa på den :)

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Ta bort spånskivan och reglarna fyll med eps cement och toppa med flytspackling = rätt nivå

Tvåa på den :)
Stort tackar för svar.
Kan man cementera direkt på frigoliten? Jag kan inget om sånt så måste fråga! :)

Stefan N Stefan N skrev:
Du kan inte ersätta spånet med golvgips, det är inte bärande.
Ett alternativ är att ta bort frigoliten och lägga EPS-cement sen flyta på det.
Ok. Blir ett ganska kallt golv antar jag? Är det mer isolerande/varmare att lägga golvgips på den cementerande ytan?

Nej eps är iprincip frigolit blandat med cement så man kan säga att det är som frigolit fast bättre:)

En nybörjarfråga. Vilar spånskivan direkt på frigoliten? Hur är den fäst?

Pratade med en granne som är golv-/plattsättare. Han föreslog att såga ur spånskivan och ta bort frigoliten. Lägga en tunnare frigolit. Lägga EPS cement och flytspackel (precis som ni rekommendera).

Sa detta till snickaren och han sa att han saknade erfarenhet av att arbeta med betong. Känns som jag borde anlita någon annan. Problemet är att jag har 8000kr utestående till snickaren för renoveringen (kök+golv i hall+lite annat). Frågan är hur mycket som är skäligt att betala. Jag har ingen lust att betala för det arbete han gjort med klinker som ändå måste göras om.

Hur skulle ni göra?

S
R Ronny68 skrev:
En nybörjarfråga. Vilar spånskivan direkt på frigoliten? Hur är den fäst?
flytande golv går att lägga på frigolit. inget konstigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.