L
David75 David75 skrev:
Min slinga har blivit lite för lång och komplicerad vilket gör att worxen inte alltid orkar hem. En lösning vore då att sätta en andra laddstation efter ungefär halva sträckan.
Någon som är insatt i laddstationen och laddfunktionen? Funderar på om man skulle kunna bygga en själv. Två pinnar på en planka med 13 volt på, skulle det funka? Misstänker att det mesta av laddintelligensen ligger i själva klipparen.
Jag skulle nog provat med ett annat batteri. Det finns nog 3e part att köpa som är lite större.
 
David75 David75 skrev:
Funderar på om man skulle kunna bygga en själv. Två pinnar på en planka med 13 volt på, skulle det funka? Misstänker att det mesta av laddintelligensen ligger i själva klipparen.
Är inte särskilt insatt men konstaterade att laddaren har 13 V över spjuten "naken", ca 31 V när klipparen dockat och laddar, ca 0,7 V när klipparen är ansluten och fulladdad. Så det verkar vara en del reglerteknik inblandat.
 
Imorse var det dags igen, typ vid 04:39 så hörde jag hur gräsklipparen backade ut och skulle börja klippa :(

Börjar bli lite irriterad, synd man inte kan stänga laddstationen och sedan få igång den igen utan att behöva starta upp klipparen slå kod...
 
L
Sammy_j Sammy_j skrev:
Imorse var det dags igen, typ vid 04:39 så hörde jag hur gräsklipparen backade ut och skulle börja klippa :(

Börjar bli lite irriterad, synd man inte kan stänga laddstationen och sedan få igång den igen utan att behöva starta upp klipparen slå kod...
Har du din Landroid i sovrummet eller? Du måste ha något fel på programmeringen. Ta och nolla allt.
 
Haha nästan, den står strax utanför sovrumsfönster anledningen till att jag märker det är att varje morgonen den skall ut tidigt och köra så har den fastnat i laddstationen.

Idag stod den nästan helt diagonalt över laddstationen och körde upp stora gropar i gräset och det låter som f-n för en står och tuggar på laddstationen samtidigt.

Grannen har sitt fönster ganska närma också så det blir lite panik varje gång för att inte väcka honom för det låter ganska mycket. :(

Samtidigt så tjatar sambon om sina igelkottar, ja ni förstår jag och Greger är inträngda i ett hörn här :D

Finns det en factory reset jag har inte kollat själv faktiskt :p
 
Märkligt bekymmer detta med nattliga klippningar hipp som happ. Inget jag sett någonsin på vare sig WG796 eller WG790E.1 under flera år.

Att det kan bli litet försenat med klippschemat pga regn är ju givet men detta verkar kräva en kontakt med supporten.
 
Jag börjar misstänka något annat än schema, nu precis gjorde den det igen.

Denna gången satt jag omedelbart upp i sängen när den backade ut. Nu till det märkliga. Skedde vid ca 03:30.

Greger backade väldigt långt bakåt när han går ut från laddning. Efter 2-3 m kör han framåt igen utan att starta klippning och börjar ladda igen.
 
Hej

Skulle behöva lite hjälp, har nu haft en WG796E.1 i dryga månaden utan problem men idag så har den kört fast flera gånger och det står att den är utanför gränsen. I tillägg låter det som om det är problem med höger hjulet, typ att kugghjulen inte ligger helt rätt och därav fastnar den vid tråden. Ska prova att lägga upp en liten film där man hör ljudet från hjulet. Så har ni tipps på vad jag ska göra är jag tacksam.

 
L
0 00Fredde00 skrev:
Hej

Skulle behöva lite hjälp, har nu haft en WG796E.1 i dryga månaden utan problem men idag så har den kört fast flera gånger och det står att den är utanför gränsen. I tillägg låter det som om det är problem med höger hjulet, typ att kugghjulen inte ligger helt rätt och därav fastnar den vid tråden. Ska prova att lägga upp en liten film där man hör ljudet från hjulet. Så har ni tipps på vad jag ska göra är jag tacksam.
Göra? Sända på service så klart.
 
L Lolight skrev:
Göra? Sända på service så klart.
Självklart ska jag göra det men åker på semester och hade hoppats på en liten fix så att den kunde klara arbetet när jag är borta.
 
L
Inga fel fixar sig själva. Ja förutom traktorn vars varningslampa för att generatorn var trasig, fixade sig av sig självt en dag. Men det var varningslampan som gått sönder..
 
Funderar lite på robotar..

Jag har två gräsplättar på 800m2 och 600m2 och funderar på att köpa en Worx som klarar 1000m2. Om man låter roboten gå någonstans mellan 2-4 dagar på varje gräsplätt innan den går över till den andre klarar hon att hålla efter gräsmattorna då? Någon som har prövat? Tankar om detta?

Begränsningskabeln är dyr. Funkar FK eller RK lika bra? Likaså om man tar några billigare silikonfyllda kopplingar?

Ibland har dom vett att ta betalt utan anledning =)
 
L
R Raymoon skrev:
Funderar lite på robotar..

Jag har två gräsplättar på 800m2 och 600m2 och funderar på att köpa en Worx som klarar 1000m2. Om man låter roboten gå någonstans mellan 2-4 dagar på varje gräsplätt innan den går över till den andre klarar hon att hålla efter gräsmattorna då? Någon som har prövat? Tankar om detta?

Begränsningskabeln är dyr. Funkar FK eller RK lika bra? Likaså om man tar några billigare silikonfyllda kopplingar?

Ibland har dom vett att ta betalt utan anledning =)
Bättre låta den köra över hela ytan alla dagar i veckan. Dvs både ytorna. Ordna bara så det finns en gång mellan ytorna. Jag tror att den modellen ska klara allt. Köp riktig begränsningskabel. Det kostar med det är det värt.
 
Funderar på om man skulle kunna bygga en själv. Två pinnar på en planka med 13 volt på, skulle det funka? Misstänker att det mesta av laddintelligensen ligger i själva klipparen.

Laddintelligens är en sak, men är det inte laddningsstationen som skickar ut en signal i begränsningskabeln som gör det möjligt för klipparen att hålla reda på höger och vänster.
Kanske t.o.m. i ett format som inte stör eller störs av grannen.
 
Planerar installationen av min 790E.1.

Var har ni placerat nätadaptern? Manualen säger att den mer eller mindre måste placeras inomhus vilket ju är ganska märkligt med tanke på att det är en maskin som är gjord för utomhusbruk.

Man bör ju också beakta att man helst ska underhållsladda batteriet någon gång under vintern. Antar att både adapter och laddstationen behöver följa med in i garaget för att man ska kunna ladda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.