L
Det är nog inte skrået som bestämmer det utan ESV , att det sedan finns en avoghet mot försäljning av el-materiel på olika ställen som inbjuder till obehöriga installationer är ju inte fel
då en del som är kreti och pleti i ämnet och kanske inte vet något , har sett för mycket av sådant , i vissa fall skrämmande med livsfara för båda brukare och fastighet
 
Och sedan tror jag inte att man ska skylla på elektriker, utan ska man peka ut någon för "skrået" bör det vara elarbetsgivare/behöriga installatörer. Vanliga elektriker skulle helt säkert inte ha nått emot att ha möjligheten att göra jobb själva, utan att firman/behörighetssystemet satte käppar i hjulet.
 
Är det inte en myt bara? I Sydeuropa kan man se de mest fascinerande eldragningar ibland, men jag tror att vi svenskar är lite för försiktiga för sånt. Vem skulle riskera familjens liv och hälsa för att dra elen själv? Och det är ju inte direkt raketforskning att skilja på fas, nolla och jord om man byter en kontakt eller så.
Folk bygger hus och lagar sina bilar utan att vara utbildade, och det är inte heller vanligt med dödsolyckor där. Varför skulle el var annorlunda?
 
E elmont skrev:
Och sedan tror jag inte att man ska skylla på elektriker, utan ska man peka ut någon för "skrået" bör det vara elarbetsgivare/behöriga installatörer. Vanliga elektriker skulle helt säkert inte ha nått emot att ha möjligheten att göra jobb själva, utan att firman/behörighetssystemet satte käppar i hjulet.
Det är naturligtvis företagen eller branschorganisationer som har intresse av att driva denna utveckling, inte den enskilde elektrikern.
 
Dom som riskerar sina familjers liv och hälsa är inte pålästa hempulare utan dom som tycker sig veta att allt är hur enkelt som helst och att dom lätt kan fixa eljobben för hur svårt kan det vara. Och är man inte medveten om ev faror kan man tro sig vara en fena men i verkligheten en fara för både sig själv och sin omgivning.
Det är ju faktiskt liiite mer än att skilja på fas-jord-nolla, tror man det är så enkelt tillhör man tveklöst den "farliga" gruppen av hempulare.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
Klart det finns naiva tokstollar som tror sig stå över alla lagar och regler, men varför man tror att dessa skulle var mer vanliga eller farligare inom just elen är en gåta. Och är det dessa grupper man kommer åt med hårdare krav på installationerna?.Knappast, det drabbar som vanligt oss andra, ganska laglydiga, medborgare.
 
E elmont skrev:
Det är ju faktiskt liiite mer än att skilja på fas-jord-nolla, tror man det är så enkelt tillhör man tveklöst den "farliga" gruppen av hempulare.
Inte om man ska dra tomrör och kopplingsdosor. Man behöver faktiskt inte ens kunna skilja på olika ledningar för detta.
 
L
Nu tror jag tråden spårar ur lite , tror jag har sett det mesta i konstiga och farliga installationer
och besiktigat hus , det är nog inte så att den som gjort en sådan och jobbat tillsammans med
elektriker på olika sätt som gör fatala fel , det är dom som är pennfäktare på kontor eller annat yrke som är ljusår från el som gör det och blir fel , då är det endast dom själva som kan drabbas , i och för sig mycket tragiskt .
Problemet uppstår när fastigheten försäljs och det finns s.k. fulel i fastigheten och köparen går på besiktningsprokoll som inte innehåller el-besiktn. utan får ta smällen när dom vill ha nytt med elektriker , som säger det här är inte bra utan måste göras om
 
Den här debatten har man egentligen lämnat för länge sedan men jag kan inte för mitt liv begripa hur det kan vara behörighetskrävande att dra tomrör och sätta dosor... rent svammel.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
L
Svammel i dina ögon kanske , men har du kunskap om det och en elfirma godkänner och står för utförandet finns inget hinder , , men hur många kan läsa en ritning med de förbehåll på belastning och funktion som den visar , eller om det inte finns någon , det måste till en form av kunnande och vetskap om belastning för att göra det ,
Kan tala om att en kund ringde till mig och ville jag skulle dra tråd och koppla in , kommer på plats , vad ser jag , ett rör till varje sak i hela huset ( strbr, vk, lampor e.t.c , på alla rör satt det en prislapp från en varukedja ) i centralen kom det ut 48 rör varvid en viss ändring fick ske från min sida , samt att det gick åt ca 800 m tråd i en stuga på 60 m2 , det säger något om att kompitens behövs , och det gäller alla yrken
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Och för hundrade gången när man drar rör så måste man veta hur allt ska kopplas in i minsta detalj, så vet man hur rören ska dras vet man även hur det ska kopplas.
Man kan inte på måfå dra en massa rör och hopas på att det ska bli rätt. Tror man det tillhör man den grupp som tror att dom vet mer än dom gör ;)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
L Liteavvarje skrev:
Det är nog inte skrået som bestämmer det utan ESV , att det sedan finns en avoghet mot försäljning av el-materiel på olika ställen som inbjuder till obehöriga installationer är ju inte fel
då en del som är kreti och pleti i ämnet och kanske inte vet något , har sett för mycket av sådant , i vissa fall skrämmande med livsfara för båda brukare och fastighet
Mja, i teorin. I praktiken är det riksdagen som stiftar lagarna, ESV som skriver och beslutar om föreskrifterna.

MEN, i allt detta lag och föreskriftsarbete är alla tunga aktörer och remissinstanser avkomlingar ur det nuvarande regelsystemet, vilket självklart är problematiskt, i alla fall för att åstadkomma egentliga förändringar.

Riksdagens ledamöter besitter troligen en väldigt låg egen elkompetens, utan lyssnar beredvilligt på ESV och remissinstanserna innan det blir omröstning i kammaren.
Varför ska de ens försöka fördjupa sig i denna fråga, helt utan ideologiska skiljelinjer, helt utan inblandning av statens ekonomi, det rör inte bidrag, skatter, flyktingar eller miljö. Ingen profilfråga. Det är nog enklast att bläddra genom lagförslaget på 1 minut, lita på ESV och trycka "JA" vid omröstningen.

Sen kollar vi ESV.
Denna myndighet är befolkad av jurister och sakkunniga och administrativ personal. Juristerna och de sakkunniga är de som är involverade i regelverksamheten, juristerna har låg elkompetens och de sakkunniga är i de flesta fall uppkomna i elbranschens miljö. De har efter sin utbildning varit lärlingar och så småningom kommit sig fram som elektriker och liknande i elföretagen, kraftnätsföretagen eller industriföretagen. Så de ser sakerna med samma glasögon som branschföretagen själva.

Och branschföretagen och deras intresseorganisationer..., Svenska kraftnät, EIO, SEF, industriföretagen, Skanska osv osv.
Ja de talar ju självklart i egenintresse.
Och deras åsikter når alltså rakt in i riksdagens lagstiftningsarbete.
Vilket är OK, men däremot når inte speciellt många andras åsikter dit, vilket inte är OK.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Det beror väl lite på vad det gäller. Ska man bygga en villa i tre våningar med källare och 300m2 anlitar man nog en firma. Ska man bygga en sommarstuga på 30m2 kan man vilja göra det själv. Så gjorde jag, utan några som helst förkunskaper. Blev hur bra som helst, drog tomrör till kopplingsdosor och vidare till apparatdosor vid vägguttag och strömbrytare, elfirman drog trådar, monterade armaturer och kopplade in i elskåpet. Funkar än idag, 30 år senare.
 
L
R Tammer skrev:
Det beror väl lite på vad det gäller. Ska man bygga en villa i tre våningar med källare och 300m2 anlitar man nog en firma. Ska man bygga en sommarstuga på 30m2 kan man vilja göra det själv. Så gjorde jag, utan några som helst förkunskaper. Blev hur bra som helst, drog tomrör till kopplingsdosor och vidare till apparatdosor vid vägguttag och strömbrytare, elfirman drog trådar, monterade armaturer och kopplade in i elskåpet. Funkar än idag, 30 år senare.
Du säger utan några som helst förkunskaper , men det blev riktigt , då är du lite unik i det , och
har en tankegång i funktion :), inte fel , men har alla andra det :confused:
 
Mikael_L
L Liteavvarje skrev:
Kan tala om att en kund ringde till mig och ville jag skulle dra tråd och koppla in , kommer på plats , vad ser jag , ett rör till varje sak i hela huset ( strbr, vk, lampor e.t.c , på alla rör satt det en prislapp från en varukedja ) i centralen kom det ut 48 rör varvid en viss ändring fick ske från min sida , samt att det gick åt ca 800 m tråd i en stuga på 60 m2 , det säger något om att kompitens behövs , och det gäller alla yrken
Hehe, en av mina bästa kompisar lovade en av sina vänner att fixa elen i hans hus. Min kompis är alltså behörig elektriker och hans kompis är snickare, så han trodde helt enkelt att denne skulle ha lite koll.
Men exakt det där möttes polaren av när han kom dit, 100 VP-rör till centralen, ett till varje uttag och strömbrytare. puhhh, pust och stön. :D :D
Det blev helt enkelt inte lätt att reda ut.

Själv var jag dock hos en kund för några månader sedan som dragit rör och dosor själv medan han snickrade ihop väggarna.
Det var exemplariskt jobb, det enda strulet var att han på ett enda ställe glömt att skära upp hålet i en dosstuts, så vi först trodde det var rörstopp. En sån där miss man själv gör sig skyldig till någon gång.


Men handen på hjärtat elmont och Liteavvarje.
Spelar det någon roll hur tokigt kunden har dragit rören. Vi lämnar väl inte ifrån ett dåligt eller farligt jobb ändå. Har kunden gjort fel i sin iver att spara pengar får ju kunden själv stå sitt kast med att det blir merjobb och förändringar. Det måste ju väl få vara kundens eget beslut. Inget som lagar behöver stå ivägen för?

Om kunden själv förberett avloppsrören fel, så tar ju rörmokaren och fixar till det på timpenning gentemot kunden, eller hur?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.