M Max R70 skrev:
Har inte med det att göra utan medbringaren är den "pinne" som sitter ihop med vredet på insidan. Du behöver alltså ta isär låset, ta bort "pinnen" och kapa lite av denna.
Var lite otålig så jag testade redan nu och nu funkar det galant! Tack!
Ang det andra som jag postade en bild på så verkar det vara den lilla saken som kommer ut ovanför själva låskolven eller vad det heter, som kommer för långt ut (den syns inte på bilden). Kanske har löst det nu, tryckte lite på den in och ut för hand.. Får se om det håller, om inte någon annan har någon permanent lösning?
 
  • Gilla
Max R70
  • Laddar…
Vi har installerat yale doorman tillsammans med vårt Verisure larm i både hus och garage. Jag vill minnas att jag läst att när man låser upp med tagg/koden på dörren så larmas huset av automatiskt men det verkar inte fungera.

Är jag ute och svävar?

Edit: efter att ha pillat lite med det så funkar det av någon anledning nu :p
 
Redigerat:
Tjo!

Jag försökte nyss installera mitt digitala yale doorman, men jag får det ej att låsa. och låser jag det manuellt genom att trycka på den lilla piggen högst upp på bläcket, så låser den, men så fort jag drar ner handtag så låses det upp? Jag kan inte heller vrida det manuella låsnings vredet lika långt åt höger som åt vänster, åt vänster låser man ju upp. Men höger går bara 1/4 varv och ett missvisande ljud kommer. Antar att jag säkert gjort något fel med grejen men klippte av? Fast jag provat två längder, den skall väl enbart ligga emot och ej gå in? Man ska ju ej behöva vrida manuella när man trycker in sidostycket, för att den ska komma in lite extra? Finns det möjlighet att få en extra pigg hemskickad? Samt en låsring då min blev glapp, så jag fick klämma åt den lite. Vad tror ni? Borde gå från nån återförsäljare? Kanske tillomed har sånt liggande?
Fick ej kontakt med min verisure smart module i själva låset heller, men smart pluggen fick jag kontakt med, kanske är någon sämre överförnings teknik då det ej står något? Antar att det kanske är blåtand lr något, och har nu dörren står i garaget så då är det förståligt.
Bör ju ej vara wifi då smart modulen tillomed har nätverkskabel...
Tacksam för snabba svar!!

Mvh!
 
K Kingcool skrev:
Var lite otålig så jag testade redan nu och nu funkar det galant! Tack!
Ang det andra som jag postade en bild på så verkar det vara den lilla saken som kommer ut ovanför själva låskolven eller vad det heter, som kommer för långt ut (den syns inte på bilden). Kanske har löst det nu, tryckte lite på den in och ut för hand.. Får se om det håller, om inte någon annan har någon permanent lösning?
Menar du förreglingskolven? den som man måste vända på om man har en vänsterhängd dörr.
Efter ett halvår började den dubbla låskolven slå i slutblecket, precis som på din bild. jag smorde då förreglingskolven med silikonspray och problemet har inte kommit tillbaka efter ytterligare ett halvår.
 
  • Gilla
Kingcool
  • Laddar…
Hej. Vi är sugna på att inhandla en Yale doorman V2N bundle komplett från Bauhaus. Men jag förstår inte rikigt. Måste man ha ett larm abb från tex Veisure för att kunna styra låste med appen?
 
Är det förresten nån som vet vad hornbach tar för bundle? Bauhaus har höjt från 3995 till 4295, k-rauta hade 3995 i butiken när jag var inne senast (men mer på hemsidan) och hornbach hade 3995 när jag var där senast också. Jag har inte bestämt mig om jag vill ha detta eller ej, det verkar ju vara visst tekniskt strul plus att det inte passar så bra med äldre stil på hus...
 
  • Gilla
Rolle10
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hej. Vi är sugna på att inhandla en Yale doorman V2N bundle komplett från Bauhaus. Men jag förstår inte rikigt. Måste man ha ett larm abb från tex Veisure för att kunna styra låste med appen?
som jag förstått så behövs inget abonnemang just för bundle-kittet...
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hej. Vi är sugna på att inhandla en Yale doorman V2N bundle komplett från Bauhaus. Men jag förstår inte rikigt. Måste man ha ett larm abb från tex Veisure för att kunna styra låste med appen?
Nej, det behövs varken larm eller abonnemang.
Vi har varken larm eller abonnemang knutet till vår Yale doorman V2N bundle komplett. Vi har laddat ner Verisure-appen, som dessutom finns för Windows Phone. Med trådlöst internet hemma kan vi se och styra låset från våra telefoner via Verisure-appen
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Jag hittade felet på min installation, man kan ej programera huvudkoden genom knappsattsen, om man satt i smart modulen. Vilket ej stod i manualen lr nämdes i video. Sedan fel nummer två var att jag tyckte det var väldigt otydligt i videon när man skulle testa att öppna låset, med batteriet uttaget. Att man behövde dra ner handtaget, det syndes skit dåligt. Det såg bara ut som att man skulle vrida reglaget och den skulle låsas upp auto. Någon mer som var brister i instruktioner var att synka smartmodulen med sändaren, det stod ej att man måste ha dörren stängd, men upplåst, för att det ska fungera. Jag höll på som fan med dörren öppnad, samt stängd fast lås.
 
Tips, med bauhaus prisgaranti (hornbach 3995) får man bundle för 3995 - 12%. :) dvs mindre än 3600... slog till...
 
Inför installation, ett par frågor

jag har ett tillhållarlås liggande, är det vettigt sätta in sådant och låsa med det när man är på semester etc, lite tappar man ju vitsen med nyckelfritt... samtidigt känns det lite läskigt att bara ha ett elektroniskt lås, men det ska väl vara utprovat och pålitligt som enda lås... egentligen... :)

använder ni bricka och kod eller bara kod? Det är ju lika här, ska man ha en bricka är man inte nyckelfri... Med bara kod finns ju en liten oro att nån kan ta sig in om de tex spanar när man slår in koden eller har tur och ser vilka tangenter som är mest tryckta på...

Samma med appen, ska man vara orolig att nån hackar sig in, man tappar mobilen och nån låser upp hemma... eller att man bara kommer åt "låsa upp" knappen och dörren sen inte går i lås igen och man är borta flera dagar med en upplåst dörr? Eller måste en upplåsning triggas både av app och direkt efter av en knapptryckning på låset?

Dörren jag tänkt låset ska in i är gammal, jag har tänkt att byta den om ett par år, är det ändå ok att installera och sen flytta över till en annan dörr, eller är det mycket som måste kapas till och som gör en kommande flytt svår?

Kommer nog på det mesta själv när jag börjar installera, men det är lite annat före i kön så låset blir nog liggande nån vecka... Så lite nyfiken är man ju...
 
J JohanLun skrev:
Tips, med bauhaus prisgaranti (hornbach 3995) får man bundle för 3995 - 12%. :) dvs mindre än 3600... slog till...
Tack för tipset! Hur utnyttjade du den? Hittar inga priser eller någonting på HBs hemsida..

Lite för långt till fysisk butik.
 
  • Gilla
Orjan75
  • Laddar…
Hornbach har ingen hemsida med priser tyvärr och jag har drygt 5km dit, när jag såg att bauhaus höjt priset mailade jag hornbach och de svarade morgonen efter vilket pris de hade, 3995:-. Mot bauhaus, prisgarantin funkar bara om konkurrenten har ett lägre pris (tidigare har det kostat samma på k-rauta, bauhaus och hornbach) - I bauhausbutiken var det skyltat 3995:- (samma som hornbach) och snabb googling såg jag att bauhaus tydligen brukar fippla med priserna så att det är svårare nyttja prisgarantin, så på stående fot i butiken så lade jag en weborder hos bauhaus för 4295:-, fick invänta mail att ordern gick att hämta, sen fick jag kredit på 700 spänn när jag hämtade ut låset...

Tyckte 3995 var lite dyrt för låset, vill ju ha med appen, så jag har inte slagit till förut... för 4295 är det helt klart för dyrt... antingen säker bauhaus tillbaka till 3995 eller höjer hornbach - med prisgarantin följer de varandra... ville inte chansa på höjning. 3600 tycker jag är OK...

Det mest tråkiga (givet att låset funktionsmässigt uppfyller mina förväntningar) är att designen är lite för modern för mitt hus, men det får jag leva med. Tänk om det gått att få på ett handtag av äldre stil, iallafall på utsidan... :)
 
Du får tälja till en knopp och trä på handtaget ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du får tälja till en knopp och trä på handtaget ;)
:)

det jag inte fattar är att man inte använt sina egna standardhandtag, jag skulle gärna behålla det assa-handtag jag har nu... På ett nyfunkishus tror jag detta lås passar som handen i handsken, men alla vi med äldre hus som ändå vill ha modern funktion (men inte modernt utseende) glömmer man... Kunde vara ett tips till assa att sälja som tillbehör! :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.