Hej!
Köpte nyligen ett hus, och tänkte gipsa garageväggarna för att det ska bli snyggare och mer brandsäkert. Tanken var att jag skulle riva ner befintliga träskivorna och sätta upp osb+gips, men när jag rev skivorna såg jag att det är isolerat med plast på vardera sida om isoleringen, och ingen vindpapp finns så långt ögat kan nå.
Det handlar om ett ouppvärmt garage som är byggt intill husväggen, och jag hade tänkt köra helt utan plast bakom isoleringen, men hur ska jag göra med delen som ligger an mot panelen? Går det att dra på vindpapp inifrån som en nödlösning? Bör jag sätta läkt för att få luftspalt isf?
Att riva panelen utvändigt är inte aktuellt just nu, och jag måste få färdigt väggen snart då jag drar igång en liten verksamhet inom kort.
På bilden ser man isolering-plast-panel.
Hur skulle ni erfarna snickare ha gjort?
Köpte nyligen ett hus, och tänkte gipsa garageväggarna för att det ska bli snyggare och mer brandsäkert. Tanken var att jag skulle riva ner befintliga träskivorna och sätta upp osb+gips, men när jag rev skivorna såg jag att det är isolerat med plast på vardera sida om isoleringen, och ingen vindpapp finns så långt ögat kan nå.
Det handlar om ett ouppvärmt garage som är byggt intill husväggen, och jag hade tänkt köra helt utan plast bakom isoleringen, men hur ska jag göra med delen som ligger an mot panelen? Går det att dra på vindpapp inifrån som en nödlösning? Bör jag sätta läkt för att få luftspalt isf?
Att riva panelen utvändigt är inte aktuellt just nu, och jag måste få färdigt väggen snart då jag drar igång en liten verksamhet inom kort.
På bilden ser man isolering-plast-panel.
Hur skulle ni erfarna snickare ha gjort?
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Svårt att på bilden se om det är vindduk eller plast
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Riv ner och gör rätt? Plast på insidan av isoleringen och vindduk mot yttarpanelen.
Liknande trådar
-
Bygga om garage och funderar på isolering.
Isolering -
Vindpapp för träfiberisolering
Isolering -
Garageplatta sprucken i hörn, synlig isolering, göra något?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolering av garage kostnad
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Byta gipsskivor och isolering efter läcka i garagetak?
Isolering