Håller på att bygga nytt hus och är i starten på att dra rör till frånluftspumpen.
Tänkte dra 125 rör rakt igenom, allt ligger väldigt samlat.

Är det någon som har lite tankar om lösningar eller är jag på rätt väg? 3D-modell av ett hus under konstruktion med rörinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske inte tanken att man skall svara på sina egna inlägg :)
Men har tänkt om lite.
3D-ritning av en lägenhet i genomskärning visar layout för kök, badrum och vardagsrum.
Skapa konto

T-kopplingarna sitter lite nära varandra så det är risk för turbulens och missljud.

• Gilla
Johakim Josefsson
  • Laddar…
Ok

Finns det någon generell "regel" man skall hålla sig till?

3D-modell av en lägenhetsplan med synliga möbler och rumsindelning.
Skapa konto

ska du inte ha utsug från alla rum?

så få krökar som möjligt för att hjälpa flödet kanske? Vet inte hur stor skillnad det är på 90 vs 45 graderskrök det är eller om man verkligen vill ha rördragningen "rak" 2st 45 ist. för 1st 90gradare

Jag kanske har missuppfattat men man tar väl bara frånluft från kök badrum tvättstuga och teknikrum (Våtrum) med en frånluftspump (Nibe F750). Tilluften kommer via spaltventiler i fönstren. På detta sättet så får man bra luftomsättning i våtrummen.
Sen har jag golvvärme i hela plattan.

jag är ingen expert, men jag har takventiler i alla rum till min Nibe 370 tror jag den heter

Ok, då vart jag lite ställd.
Jag har oxå tittat på 370, funkar den bra?
Hur stor kåk använder du den till?

Normalt sett tar man frånluften från våtutrymmen och kök. Tilluften i sov- och vardagsrum.
Det borde finnas en energiberäkning? Utifrån den kan man avgöra vilken värmepump som är lämplig.
Ska du inte passa på att dra central tilluft när du ändå håller på? Då blir det enkelt att förvärma luften så man slipper kallras från ventilerna.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
J Johakim Josefsson skrev:
Ok, då vart jag lite ställd.
Jag har oxå tittat på 370, funkar den bra?
Hur stor kåk använder du den till?
122kvm, och bor själv. Så är man stor familj kanske den inte klarar värma varmvattnet utan hjälp av elpatron. Den sattes in efter att den gamla strulade och var 14 år, kändes inte lönt att reparera den när jag fick nya till lägsta pris på pricerunner av rörisen + installation/byte.

Så mitt rörsystem är ju inte byggt för just 370in om det gör skillnad

j.f.s
Vi har en 750F och frånluft i klädkammare, grovkök, badrum och kök. All tilluft via fönsterventiler (inte så bra i mitt tycke då det blir kalldrag på vintern samt ljudinsläpp) i vardagsrum, sovrum samt hall. Detta i en Fiskarhedenvilla på två plan med ett badrum samt klädkammare på övervåning.

Hade jag fått välja så hade jag hellre sett väggventiler med ljuddämpare än fönsterventiler men det inte var vi som byggde huset.

Tokslut Tokslut skrev:
122kvm, och bor själv. Så är man stor familj kanske den inte klarar värma varmvattnet utan hjälp av elpatron. Den sattes in efter att den gamla strulade och var 14 år, kändes inte lönt att reparera den när jag fick nya till lägsta pris på pricerunner av rörisen + installation/byte.

Så mitt rörsystem är ju inte byggt för just 370in om det gör skillnad
Ok då är det nog det som gör skillnaden, Tack för infon

j.f.s j.f.s skrev:
Vi har en 750F och frånluft i klädkammare, grovkök, badrum och kök. All tilluft via fönsterventiler (inte så bra i mitt tycke då det blir kalldrag på vintern samt ljudinsläpp) i vardagsrum, sovrum samt hall. Detta i en Fiskarhedenvilla på två plan med ett badrum samt klädkammare på övervåning.

Hade jag fått välja så hade jag hellre sett väggventiler med ljuddämpare än fönsterventiler men det inte var vi som byggde huset.
Jag har förstått att det inte är optimalt, men huset är redan byggt.
I framtiden blir det väl någon typ av styrd tilluft.

useless useless skrev:
Normalt sett tar man frånluften från våtutrymmen och kök. Tilluften i sov- och vardagsrum.
Det borde finnas en energiberäkning? Utifrån den kan man avgöra vilken värmepump som är lämplig.
Ska du inte passa på att dra central tilluft när du ändå håller på? Då blir det enkelt att förvärma luften så man slipper kallras från ventilerna.
Det är ett fritidshus så energiberäkningen slipper jag.

Ok. Frånluft-VP är inte optimalt i fritidshus, men det kanske du har räknat med?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.