Vattnade rabatterna idag.

Blev besviken.
Gammal skitig, äcklig slang från förra året.

Åkte till lämplig affär för att titta på slangvinda så slangen har nån annanstans att bo än under huset.

Blev förvirrad.
Det finns ju flera modeller att välja på!

Hozelock har en modell med 20 m slang och automatisk upprullning för en dryg tusenlapp. Gardena kontrar med en liknande modell med 22 m slang för ungefär samma pengar.
Hozelock har också en modell med 40 m slang med manuell "speed-wind" som känns rätt gedigen för nån hundring under tusenlappen.

Ska jag köpa en slangj-vel för tusen spänn vill jag naturligtvis ha referenser. :)

Så vad säger panelen?
Funkar den automatiska upprullningen längre än nån månad efter inköpet och funkar det till belåtenhet?
Några andra erfarenheter?

Jag köpte 3/4 tums slang (vanliga slangar är 1/2 tum).
Det blev bra tryck men de är otympliga att hantera då de inte används.
Det har slutat med att 3/4 tummaren används som första bit till slangvindan och ligger ute mest hela tiden :(
M.a.o. Undvik för tjocka slangar om de inte behövs för hålla flödet uppe vid långa sträckor.

KarlXII skrev:
Blev förvirrad.
Det finns ju flera modeller att välja på!
Gissa vad jag blev för fem år sen då jag skulle köpa barnvagn! ;D Hade äntligen lyckats bestämma mig för fabrikat (Brio), modell (sittvagn med lift) och tyg (blått med nallar) efter flera veckors kval med graviditetshormonerna i full fart. Föreställ er min panik då kvinnan kontrar med "lufthjul eller vanliga hjul?" Gick hem igen, totalt gråtfärdig... ;D

Allvarligt, till saken! :D Själv skulle jag INTE satsa på en med automatisk upprullning, den kommer garanterat lägga av efter ett tags användande med all s**t som fastnar på fuktig slang och dundrar med in i apparaten. Kommer i nästa hus satsa på en liten slangvinda som man rullar själv. Alternativt en stor upphängningsanordning på väggen.

Det jag däremot kan rekommendera är en lite styvare slng, dock ej för tung. En billigare, tunnare slang lägger sig gärna i veck med stoppat flöde som resultat... ::)

Jag har läst ett test där Gardenas självrullande slang fick högt betyg (om inte högst). Den rullar slangen efter en när man går med slangvagnen och rullar ihop den när man kör tillbaka vagnen.

Nu kanske detta inte var det du tänkte på... ;)

http://www.gardena.se/gardena/s.nsf/page.categories Slang/Bev.system - Slangvagnar/vindor - Automatisk Slangvagn 30 respektive 70.

Är det verkligen så illa att det inte är nån som har en dylik mojäng.........? :surprised: :)

Vi investerade i Hozelock's manuella slangvinda och är väldigt nöjda med den, men jag har för mig att det var 25 m slang. Anldeningen till att jag inte vet är förmodligen för att den räcker överallt ändå.

Det är väldigt bekvämt att bara veva upp slangen när man är klar utan att behöva trassla till det. För att inte tala om när man skall dra ut den, rätt placerad är det bara att ta tag i duschmunstycket och knalla dit man vill.

Hej Karl
Har du blivit klokare i ämnet automatiska slangvindor?
Jag går själv och funderar vad som är klokt att satsa på.
Har du något tipps att ge?
Med vänlig hälsning, Kristofer

Har biltemas automatiska och den är helt klart värd sin peng, ca 400kr. Dock känner man ju att det inte är någon suverän kvalité, men mycket för pengarna.

Köp inte fulslang. Jag har lite billig fulslang från Lidl som jag köpte förra året och den viker sig väldigt lätt och är ett elände att gå och räta ut, och kör jag duschvatten genom den (ca 40-50 grader) blir den mjuk och sladdrig. Och en annan fulslang från coop bygg viker sig också överallt.

Inom några år blir det slanguppgradering, och så ska jag ha en slangvinda med riktigt bra slang. Så när vi känner att det börjar bli läge så kommer jag att börja hålla koll efter bra erbjudanden på en riktigt lång slang av bra kvalitet på vinda. Längden kommer jag inte att kompromissa med, längre slang är lättare att jobba med.

peternicklas
Har 2 st. Hozelock's, en på 10 m. samt en nyare på 30 m. kommer att köpa 1 till snart. kan inte finna nåfgon bättre lösning på hur man ska förvara slangen. Funkar mycket bra. Man ska bara se till att kranen är stängd och inget tryck i slangen när den ska rullas in. Välj den nyare typen som man hänger på bäggfästet. Den äldre sticker man en plastpinne uppifrån och genom både fästa och slangvinda.

Tycker denna är helt suverän!

vaggmonterad-slangvinda-35-med-automatis-23aa6c7f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Synd bara att det inte finns med 100 meter slang.
Funderar på att placera ut fler, så man kan seriekoppla dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.