Hej,
Bor i ett 70år gammal lägenhet där det bara finns en vägguttag i varje rum, men i hallen har jag ingen.

Skulle en elektriker kunna fixa det genom att dra från en sån där hål uppe på väggen med lock på?
Eller måste det gå från elcentralen?

Tack på förhand

Det går sannolikt att dra från kopplingsdosan som du tydligen har på väggen. Men det blir en utanpåliggande kabel. Det går att fräsa spår i väggen och lägga in ett rör så man får dold dragning, men det blir en del jobb (och väldigt mycket damm) att spackla igen spåret sedan.

Om det dras från elcentralen, blir det utanpåliggande också?

Tack på förhand

richardtenggren
Ja, annars lär det ju finnas rör, eller spåras för nya rör. Det blir rätt dammigt när man spårar, jag vet, då jag har spårat för nya uttag i vår lägenhet som är från -42.

Jag antar att det kan bli ganska kostsamt, utanpåliggande är nog väldigt billigt i jämförelse.

Ok, tack för hjälpen.
Blir nog utanpåliggande, inte lika snyggt men så länge det funkar :)

Tack

Om elstandarden också är 70 år gammal finns det risker med att röra i detta. Det kan dra med sig byte av materiel och kablar som faller sönder när man tar i dem. Det är ju i så fall ett nödvändigt underhåll så räkna alltså med att det kan komma extra kostnader.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om elstandarden också är 70 år gammal finns det risker med att röra i detta. Det kan dra med sig byte av materiel och kablar som faller sönder när man tar i dem. Det är ju i så fall ett nödvändigt underhåll så räkna alltså med att det kan komma extra kostnader.
Jag tror att det är ovanligt att de här gamla installationerna inte uppdaterats.

Fram till ca 1950 - 1955 användes isolering på eltrådar/kablar som har väldigt dålig åldersstabilitet. Kablar från 30 talet pulvriserades bara man nuddade på dem redan för 40 år sedan. Efter 1950 - 1955 kom våra moderna PVC isolerade elkablar, de som installerades på 50 talet är oftast fortfarande i nyskick.

Fairlane
Ett alternativ som en elektriker gjorde hos mig var att dra från rummet bredvid.Jag hade ett uttag i vardagsrummet och han borrade ett hål i väggen till hallen och drog kabel den vägen. Om det är lagligt eller inte får någon elektriker eller annan kunnig uttala sig om. Det var dock elektrikerns eget förslag. Alternativet var att dra en kabel från kopplingsdosan, men det tyckte han (och jag) skulle vara fulare.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Jo om det finns ett uttag på lämplig plats i rummet intill, så kan det vara både OK och snyggast. Men låt elektrikern avgöra lämpligheten, det kan vara fel beroende på ex. krav på jordning.

Fairlane Fairlane skrev:
Ett alternativ som en elektriker gjorde hos mig var att dra från rummet bredvid.Jag hade ett uttag i vardagsrummet och han borrade ett hål i väggen till hallen och drog kabel den vägen. Om det är lagligt eller inte får någon elektriker eller annan kunnig uttala sig om. Det var dock elektrikerns eget förslag. Alternativet var att dra en kabel från kopplingsdosan, men det tyckte han (och jag) skulle vara fulare.
Det inte inget olagligt att borra och dra installationskabel genom en vägg. (Så länge kablarna finns i samma lägenhet).

I ROT projekt är det ofta smart sätt att få till en snygg kabelförläggning som knappt uppmärksammas.

Man måste naturligtvis alltid sätta säkerhet och funktion i första rummet.

Redigerat:
Fairlane
Om det passar TS så kanske det kan var ett bra alternativ då. Jag var nöjd när elektrikern förslog det i min förra lägenhet och antog att han visste vad som var ok och det verkar ju så. Eftersom det blev enda uttaget i hallen så var det inget problem med jordade och ojordade uttag.

Du har kanske en lampa i taket som du har glömt bort ;)

Fairlane
E elmont skrev:
Du har kanske en lampa i taket som du har glömt bort ;)
Sant det tänkte jag inte på. Troligen (?) Tänkte elektrikern på det. Åkte andra sidan var det nog jordat överallt om jag minns rätt. Det var 5 år sen jag flyttade därifrån.

Hej,
Kommer få fiber i lägenheten och de kommer fixa nätverksuttag och en extra vägguttag, fast uppe vid elcentralen.
Blir att fråga om de kan fixa en till vägguttag, fast längre ner.
För extra nätverksuttag kostar det 790kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.