16 288 läst · 35 svar
16k läst
35 svar
Hjälp! Blåser ut små silverfiskar ur ventilationen i taket (tilluftsventil FTX-system).
Vinkla den i sovrummet bort från sängen så det inte blåser rakt ner, luftflödet blir då förmodligen oförändrat i volym bara i ny riktning. Med andra ord blåser det längs taket. Rengör vid intaget och håll koll, man vet aldrig. Ofta har aggregaten filter som skall bytas , kolla dom också.
Då måste TS byta till sådana don jag länkade till. Funkar inte med frånluftsdon.Jonatan79 skrev:
Jonatan.
Hela fläktsystemet med aggregat och filter sitter i en liten påbyggnad/förråd på huset med en låst dörr till.
Bara Riksbyggen och gårdskarlen har nyckel dit dvs vi boende kommer inte in.
2 st lägenheter delar på system. 2-vånings Parhus som sitter ihop.
Är ju en bostadsrättsförening.
Har ingen aning närd e bytte filter sist eller rengjorde kanalerna eller hur ofta de gör det,
eller om jag ens får byta luftdon själv.
Hela fläktsystemet med aggregat och filter sitter i en liten påbyggnad/förråd på huset med en låst dörr till.
Bara Riksbyggen och gårdskarlen har nyckel dit dvs vi boende kommer inte in.
2 st lägenheter delar på system. 2-vånings Parhus som sitter ihop.
Är ju en bostadsrättsförening.
Har ingen aning närd e bytte filter sist eller rengjorde kanalerna eller hur ofta de gör det,
eller om jag ens får byta luftdon själv.
Se då till att rätt person kommer dit och låser upp och kollar filter eller svarar på när filter byttes senast. Kanske en ide att varje lgh/parhus har egen nyckel dit i framtiden. Det är enkelt att byta filter och ev dammsuga lite runt fläktarna, de borde alla boende kunna.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
kan man sätta ett insektsfilter på röret i taket innan tilluftsdonet.???
Det har jag inte hört talas om. Då måste det väl bli sämre luftflöde om man typ sätter fast nått sånt där fresh filter i rörets mynning i taket.?
Det har jag inte hört talas om. Då måste det väl bli sämre luftflöde om man typ sätter fast nått sånt där fresh filter i rörets mynning i taket.?
du kan sätta det provisoriskt och kontrollera om det fastnar skräp i det (ska det inte göra)
Fastnar inget i det, kan du ta bort det igen.
Kommer det skräp i nätet ska du prata med BRF och diskutera rengöring av systemet
Fastnar inget i det, kan du ta bort det igen.
Kommer det skräp i nätet ska du prata med BRF och diskutera rengöring av systemet
harry. Typ trä en nylonstrumpa över hålet eller? för att kolla om det kommer kryp eller skräp?
uppdatering.
Jag tog den stora plastlådan och drog bort luftdonet (med lådan under). Det röret där det kommit ut silverfiskar för att se hur det såg ut.
Det rasade ner skräp och kryp i lådan och något flög iväg mot på golvet med luftdraget.
Vad är det här tänkte jag.
Men hålet i taket (innertaket mellan de två våningarna på huset ) var 100 cm stort och röret 80 cm.
vilket betyder att det var ett stort hål upp i taket bredvid röret. Det var hålrum där och en del isolering. Hela hålet täcktes av luftdonet.
Luftkanalen såg ren och fin ut när jag kikade upp med ficklampa och blåste rejält.
Nog måste väl krypen ha kommit från innertaket INTE ventilationsröret??
Fast det är ju inte så kul att ha mycket kryp i tak och väggar?
Eller är det normalt?
Tejpade igen (provisoriskt) hålet mellan rör och tak och satte en nylonstrumpa över ventilationshålet så får jag se om något fastnar i nylonstrumpan. Isåfall kommer det från ventilationen.
Får väl dreva och foga hålet mellan tak och rör sen.
Undrar om alla hål i taket för ventilationsrören är större än själva plåtröret så det kommer ut kryp
tex i ventilationshålet över sängen.?
Måste fixa det imorgon så jag kan sova lungnare.
Jag tog den stora plastlådan och drog bort luftdonet (med lådan under). Det röret där det kommit ut silverfiskar för att se hur det såg ut.
Det rasade ner skräp och kryp i lådan och något flög iväg mot på golvet med luftdraget.
Men hålet i taket (innertaket mellan de två våningarna på huset ) var 100 cm stort och röret 80 cm.
vilket betyder att det var ett stort hål upp i taket bredvid röret. Det var hålrum där och en del isolering. Hela hålet täcktes av luftdonet.
Luftkanalen såg ren och fin ut när jag kikade upp med ficklampa och blåste rejält.
Eller är det normalt?
Tejpade igen (provisoriskt) hålet mellan rör och tak och satte en nylonstrumpa över ventilationshålet så får jag se om något fastnar i nylonstrumpan. Isåfall kommer det från ventilationen.
Undrar om alla hål i taket för ventilationsrören är större än själva plåtröret så det kommer ut kryp
Redigerat:
Om hålet var 100mm och rören 80mm då har du där din förklaring flr skräpet och silverfiskar. Så ska det såklart inte se ut.H hellepiano skrev:uppdatering.
Eller är det normalt?
Jag undrar om det är fuktigt där uppe eftersom silverfiskar gillar fukt.
Harry.
Jag är nu inte 100 % säker på att det är silverfiskar.
Sitter nu med förstoringsglas och tittar på dom jag fångat in (tejpat upp på papper) . De är små så jag trodde det var silverfiskbebisar, men de är inte silvriga än.
Såg en liknande i badrummet där jag förövrigt har storskurat bla golvbrunnen där det bodde silverfiskar. så jag antog att dessa var det med.
Vet inte om det kan vara någon form av dammlöss.
Fast de gillar också fukt.
Men vet inte vad det skulle vara för fukt i bjälklaget mellan våningarna.
Det var alltså mest tomrum o bjälklaget och lite mineralullisolering som syntes.
Det ända jag vet att på övervåningen har tröskeln in till badrummet och nederdelen av dörrkarmen bredvid tröskeln någon gammal fuktskada.
Detta är ovanför detta ventilationshål fast 1,5 meter till vänster om det.
Förra ägaren har inte känt till någon fuktskada. Det satt en metalllist över tröskeln.
Såg att tröskeln var porös och fnöske (såg torr ut nu)när jag tog bort metal-listen.
Förra ägaren (dvs den vi köpte av) har bott där i 7 år.
Om något hände dvs någon fuktskada när ägaren innan dess bodde där dvs för 8 år sedan borde det då inte ha torkat upp av sig självt.??
Jag är nu inte 100 % säker på att det är silverfiskar.
Sitter nu med förstoringsglas och tittar på dom jag fångat in (tejpat upp på papper) . De är små så jag trodde det var silverfiskbebisar, men de är inte silvriga än.
Såg en liknande i badrummet där jag förövrigt har storskurat bla golvbrunnen där det bodde silverfiskar. så jag antog att dessa var det med.
Vet inte om det kan vara någon form av dammlöss.
Fast de gillar också fukt.
Men vet inte vad det skulle vara för fukt i bjälklaget mellan våningarna.
Det var alltså mest tomrum o bjälklaget och lite mineralullisolering som syntes.
Det ända jag vet att på övervåningen har tröskeln in till badrummet och nederdelen av dörrkarmen bredvid tröskeln någon gammal fuktskada.
Detta är ovanför detta ventilationshål fast 1,5 meter till vänster om det.
Förra ägaren har inte känt till någon fuktskada. Det satt en metalllist över tröskeln.
Såg att tröskeln var porös och fnöske (såg torr ut nu)när jag tog bort metal-listen.
Förra ägaren (dvs den vi köpte av) har bott där i 7 år.
Om något hände dvs någon fuktskada när ägaren innan dess bodde där dvs för 8 år sedan borde det då inte ha torkat upp av sig självt.??
harry eller någon annan som vet.
Ska det vara tätat mellan rör och hål i taket på ventilationsrör?
Ska det vara tätat mellan rör och hål i taket på ventilationsrör?
Jonatan
Menar du att det ska eller brukar fogas runt alla rör.
Vet att det brukar inte vara helt tätt runt eldosorna som också sitter i taket dvs runt själva plastdosan som sladdarna sitter i så kan det vara hål eller glipa.
Menar du att det ska eller brukar fogas runt alla rör.
Vet att det brukar inte vara helt tätt runt eldosorna som också sitter i taket dvs runt själva plastdosan som sladdarna sitter i så kan det vara hål eller glipa.