Är inte det minsta road av att skaffa mej en bil. Tycker att det blir mycket billigare att hyra en bil de få gånger jag behöver en. Dessvärre är det lite problematiskt om jag ska köra mina sopor till återbruket. Ska jag köra trädgårdsavfall till återbruket ca fyra gånger om året måsta jag hyra en flyttbil vilket kostar ca 1500.- dygnet.
Har försökt få tag i en liten golfbil typ Club Car med flak men dessvärre förekommer dessa sällan på beg marknaden till vettiga priser = ca 30 000. Däremot finns det gott om vanliga golfbilar. Funderar på om det är ok att montera en dragkrok på en vanlig elektriskgolfbil utan belysning och hänga på en liten släpkärra för max 200 kilos lastförmåga. Har pratat med företag som säljer beg golfbilar men fått olika svar om vad som gäller. Har kommit fram till att jag måste ha en trafikförsäkring men det verkar vara lite snårigt med vilka andra regler som gäller. En försäljare påstår att det räcker med att jag registrerar den som arbetsfordon för att få köra den på allmän väg.

Kan du inte låna en bil av någon granne några gånger per år?
Här hos oss har alla bil, men vi lånar ofta ut vår släpvagn när någon behöver.
Och är det bil-kris så ställer alla upp :)

Hör med grannarna!

N nallepu skrev:
Ska jag köra trädgårdsavfall till återbruket ca fyra gånger om året måsta jag hyra en flyttbil vilket kostar ca 1500.- dygnet.
Blir ändå ett av de billigare bilägandet. Ingen skatt eller försäkring och fördelat på hela året, är det en 500-ing i månaden om du enbart hyr den 1 dygn vid fyra tillfällen.

Testa att lägga upp det som ska till återbruket i appen Tip tapp slipper du hyra bil bara för att åka till återbruket. Jag har inte testat själv. Men det är vanligt med annonser med saker som skall forslas bort. Och det verkar gå ganska enkelt att bli av med sakerna. Fungerar nog bättre i storstäder.

thomas33 thomas33 skrev:
Blir ändå ett av de billigare bilägandet. Ingen skatt eller försäkring och fördelat på hela året, är det en 500-ing i månaden om du enbart hyr den 1 dygn vid fyra tillfällen.
blir väl tom. billigare om det åks taxi dit med hyrt släp ;)

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det finns hyrbilar med dragkrok, men de är få och kan oftast inte bokas via webben. Men kollar du runt noga och hittar ett ställe som har en så behöver du förmodligen inte leta varje gång.

Kanske värt att ta in någon som forslar bort det? Här kostar ett fullastat släp ca 700kr.

I min kommun kan sophämtningen gratis hämta trädgårdsavfall fyra gånger per år, om det är förpackat i nedbrytningsbara papperssäckar (tror det är max 15 säckar per gång). Dvs den enda kostnaden för mig blir att köpa in säckar. Har ni kanske något sånt även i er kommun?

Annars brukar vi grannar hjälpas åt; när någon lånat ett släp för att köra till återvinningsstationen och har plats över, frågar vi om någon annan har något de vill ha med - mot att de följer med och hjälper till att lasta av.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Om det är trädgårdsavfall typ grenar och kvistar så går väl de mala ned till hanterliga storlekar, kanske kompostera i stället?

Protte

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Eftersom jag räknar mej som en ovan bilåkare vill jag inte låna en bil av grannen.
Min biluthyrare har inte längre bilar med dragkrok eftersom kunderna kör sönder kopplingen i dessa bilar. Har inte kollat upp vad som gäller för Västerås och om det går att beställa extra hämtning av trädgårdsavfall i mitt fall ca 7 kubikmeter. Att kompostera eller köra avfallet i kompostkvarn fungerade inte i mitt fall.

Grannen kanske kan köra sin bil själv? Mot skälig ersättning för bränsle och slitage såklart.

N nallepu skrev:
Min biluthyrare har inte längre bilar med dragkrok eftersom kunderna kör sönder kopplingen i dessa bilar.
jag har aldrig hyrt en bil då jag äger flera, men jag trodde nog att de flesta hyrbilar var automater. Så fel man kan ha

Gå med i en bilpool, bil när du behöver det och till en okej kostnad. Vissa av bilarna har dragkrok, vissa är elbilar. Finns i Västerås vad jag kan se efter en snabb sökning.

Jag har trädgårdskärl hemma så allt ogräs, häckklipp och lite annat från trädgården åker ner i det. Kommunen tömmer varannan vecka och kostar 900 per år sjukt smidigt att slippa fylla bilen med skit varje gång :) kanske har din kommun samma?

Hur långt har du till återvinningen? Du kanske kan köpa en flakmoppe eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.