L
Hade en av de seriösa asfaltsläggarna hemma i höstas och fick offert på hela jobbet från att ta bort gammal asfalt, fixa underlaget och lägga ny asfalt. Dvs i min värld totalentreprenad.

Så här ser det ut efter en vinter. Maskrosorna har tagit sig igenom på flera platser och är på väg upp på fler.

Enligt min kontakt finns det inget skydd mot ogräs. Jag hävdar motsatsen då halva min uppfart tidigare var grus fullt med ogräs. Detta gjorde de inte i ordning tillräckligt bra. Då hade väl inte maskrosor kommit redan nu?

Tacksam för er feedback och förslag på åtgärd.

• Maskrosor som växer genom nyasfalterad uppfart efter en vinter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny lagd asfalt med maskrosor som växer igenom på flera ställen.
    Skapa konto
  • Asfalterad uppfart med sprickbildning och maskrosor som växer genom asfalten.
    Skapa konto
  • Asfalterad uppfart med synliga maskrosor som växer genom ytan, indikerar otillräcklig förberedelse.
    Skapa konto
  • Ny lagd asfalt med synliga maskrosor som växer igenom ytan.
    Skapa konto
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
S
Finns inget skydd mot ogräs? Vad är det för klåpare? Jag har nog aldrig sett ogräs tränga upp i asfalterade vägar eller för den delen aldrig sett sådär mkt ogräs i någons garageuppfart heller. Det är garanterat slarvigt (obefintligt?) grundarbete som är boven här.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Frågan är vad "fixa underlaget" betyder, men jag tycker din historia låter märklig.
En av de seriösa och detta sker samt att de inte vill ta ansvar för det.
Nu kan jag inget om asfalt, men jag hade inte förväntat mig det där om jag var du.
Jag tycker också din asfalt ser underlig ut, men som sagt så vet jag inte något om asfaltering.

Asfalten ser ju ut som det brukar göra efter en provisorisk asfaltering vid vägarbeten. Jag vet inget om asfalt, men det där ser dels ut att vara väldigt tunt, dels poröst.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
L
Han menade på att i början är asfalten porös och stelnar efter hand och att man kan aldrig garantera fritt från ogräs. Jag menar på att om underlaget inte är ordentligt gjort blir det så här annars hade det inte varit kratrar på så många platser. Eftersom jag hade grus med massor av ogräs i och de inte gjort något där är det stora rötter som bara väntat på att sätta igång. Hade de skrapat bort och gjort bra underabrete hade det inte kommit så många kratrar efter en vinter.

Grävaren som var på plats gjorde ett undermåligt arbete på flera platser i området (området gjordes om samt många uppfarter). Att säga att detta inte gjort någon skillnad känns magstarkt.

Jag menar också att gift på de platser som ser värst ut löser mitt problem. Möjligen skjuter de sitt problem framåt och kan ta avstånd längre fram. Samma sak gäller om de får skärsa upp och lägga om asfalten dör det idag är problem.

Jag menar att det behöver göras om helt att det blir kostsamt för den är ju inte mitt problem. Man kan inte sälja in komplett med borttagning av asfalt till läggning av ny och inte mena att förberedelse inför ny läggning ingår.

Hör blåser man upp irländska asfaltsläggare i media. Tycker detta är på samma nivå. Skillnaden är väl att jag för en dialog. Dock fick jag en utskällning direkt vid mitt samtal eftersom det absolut inte var deras fel att ogräs tog sig igenom. Känner mig om möjligt ännu mer på krigsstigen när man blir utskälld när det är än själv som är drabbad.

• Gilla
hadan
  • Laddar…
Spraya det som växer upp så du dödat ogräset.

T
Det där kan omöjligen vara en "serriös" firma som gjort.
Nylagd asfalt är ju slät och fin, det där ser ut som grus blandat med tjära

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
L
K Klicka skrev:
Spraya det som växer upp så du dödat ogräset.
Jag har inte sprayat ännu. Ville att de skulle komma och ta en titt på eländet först. Nu har jag inget bra medel hemma så det får bli senare.

L
T Thullen skrev:
Jag tror nog att asfalten är korrekt. På håll ser den fin ut men så de ser asfalt ut när man tittar nära. Kollar man på Google på bilder så ser det precis likadant ut.

Vad betalade du per m2 för arbetet?
Vad ingick i det? Avhyvling, jämning och utläggnign av asfalt?

L
C corre skrev:
Vad betalade du per m2 för arbetet?
Vad ingick i det? Avhyvling, jämning och utläggnign av asfalt?
Betalade 311kr/m2 och överenskommelsen var att hyvla av gammal asfalt på den del som hade asfalt tidigare, frakta bort detta. Sedan göra i ordning hela underlaget och lägga på ny asfalt på uppfarten.

harry73
Oj då. Det var inte bra:worried:
Visst kan ogräs ha bra växtkraft, men lite motstånd borde asfalten göra. Ditt problem nu är att du inte kan göra så mycket ått ogräset innan asfalten är sönder.
Nu är det svårt att få rätt uppfattning av problemet med bara hjälp av bilder, så jag gissar mig fram TS får gärna kontrollera om det stämmer.
Asfalten är en ABT8, dvs tät asfaltslitlager med 8 mm diameter på de största sten TS: mät gärna upp hur stor de största sten är (ungefärligt) ta gärna en rund eller fyrkantig sten eller mät den kortaste sida
asfalttjockleken är 2,5cm TS: mät upp
Antagligen är asfalten väldig mjuk nu när det är varm på dagen. Man kanske även kan bryta av en bit eller pilla bort en sten med en skruvmejsel. Kolla om asfalten är klibbig. TS: testa gärna
Problemet kan vara att asfalten är för tunn och bitumen för mjuk för att hålla emot ogräset nu när det är varmt.
Packade entreprenören dåligt, hjälper det inte heller till.

Nu blir det intressant hur kontraktet ser ut. Vem beställde asfalten? TS eller BRF eller någon annan och vem bestämde vilken asfalten skulle läggas och vad som skulle ingå.
Här gäller det att hur dåligare insatt och mindre professionell en beställare är, desto mer ansvar ligger på entreprenören. En privat person/konsument leder då till störst ansvar för entreprenören. TS: berätta mer om vem beställde arbetet och hur kontraktet ser ut, då fortsätter vi med resonemanget :geek:

• Gilla
malg01 och 2 till
  • Laddar…
harry73
T Thullen skrev:
seriösa firmor har ibland väldig dåliga/oerfarna anläggare

Redigerat:
harry73
L Lewdis skrev:
Betalade 311kr/m2 och överenskommelsen var att hyvla av gammal asfalt på den del som hade asfalt tidigare, frakta bort detta. Sedan göra i ordning hela underlaget och lägga på ny asfalt på uppfarten.
Hur stor är ytan eller vad var totalsumman?
Vad var etableringskostnaden?

• Gilla
AKman
  • Laddar…
L
harry73 harry73 skrev:
Hur stor är ytan eller vad var totalsumman?
Vad var etableringskostnaden?
Totalkostnaden delat på antal kvadratmeter. Han gav ett totalpris för hela jobbet så jag vet ej hur det är specat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.